Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการดำเนินงานตามกระบวนการและ องค์ประกอบโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพและศึกษาปัจจัยที่ส่งเสริมและเป็นอุปสรรคต่อการพัฒนา โรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ ณ โรงเรียนเทศบาล 4 วัดโพธิ์อ้น จังหวัดสุพรรณบุรี ในปีการศึกษา 2544 โดยรวบรวมข้อมูลจากบุคคลที่เกี่ยวข้องกับการดำเนินโครงการโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ จำนวน 31 คน และใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ
ผลการวิจัยพบว่ามีการดำเนินงานตามกระบวนการและองค์ประกอบโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพตามขั้นตอนครบถ้วนโดยอาศัยการมีส่วนร่วมของทุกฝ่ายคือจากกลุ่มพลังทางวิชาการ กลุ่มพลังทางประชาสังคมและกลุ่มพลังทางการเมืองท้องถิ่น ในการพัฒนางานให้สำเร็จ โดยมีปัจจัยที่ส่งเสริมต่อการพัฒนาโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพคือ 1) ภาวะผู้นำและความกระตือรือร้นของ ผู้บริหารโรงเรียน 2) ความรู้สึกเป็นเจ้าของโครงการและการทำงานเป็นทีมของบุคลากรในโรงเรียน 3) การมีส่วนร่วมของชุมชน ผู้ปกครองและนักเรียน 4) การสนับสนุนและแนะนำของเจ้าหน้าที่ สาธารณสุข ปัจจัยที่เป็นอุปสรรคต่อการพัฒนาโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพคือ 1) ผู้บริหารโรงเรียน มีองค์ความรู้ในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพน้อยในระยะแรก 2) ความไม่เต็มใจในการเข้าร่วมโครงการโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพของบุคลากรในโรงเรียนบางท่านในระยะเริ่มต้น 3) การเมืองท้องถิ่นให้การสนับสนุนงบประมาณน้อย
The objectives of this research were to study the operational model regarding to processes and constitutions of the health promoting school, Wat Pho Ohn Municipal 4 School in Suphanburi province, and to study factors which contributed and inhibited to the development of the school during the academic year 2001. The data were collected from the 31 personnel who were involving in the operation of the health promoting school project by using a qualitative research methodology.
The findings showed that the operational model regarding to the processes and constitutions of the health promoting school was completely operated based on the participation of all the involving parties, namely the academic enforcing group, the civic social group, and the local political group. Moreover, the findings showed that the factors which contributed to the development of the health promoting school were the school administrators leadership and enthusiasm; the school personnels sense of belonging to the project and their teamwork; the participation of the community, parents and students; and, the public health officers support and advice. For the factors which inhibited to the health promoting school, the findings showed that they were the school administrators insufficient knowledge about the work processes in the beginning stage; the school personnels unwillingness to participate in the project in the beginning stage; and, an insufficiently allocated budget from the local politics.