Li Yongqi. The Effect of marketing mix on customer satisfaction a case study of Zhangjiakou Bank, Hebei. (). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา. สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ.. : , 2025.
The Effect of marketing mix on customer satisfaction a case study of Zhangjiakou Bank, Hebei
Abstract:
The objectives of this study were to examine the impact of the marketing mix on customer satisfaction at Zhangjiakou Bank, Hebei. The research specifically aimed to: 1) explore the effect of the marketing mix on customer satisfaction, 2) analyze the relationship between the 7Ps (Product, Price, Place, Promotion, People, Process, Physical Evidence) and customer satisfaction, and 3) determine the individual effects of these marketing mix elements on customer satisfaction. Data were collected from 385 customers through structured questionnaires, which included demographic details, the marketing mix, and customer satisfaction levels. In this research, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Descriptive statistics were used to explain and describe each variable, such as mean and standard deviation for Likert variables. Inferential statistics were also used for hypothesis testing. The details of inferential statistics are as follows:
1. The findings revealed that the primary demographic characteristics of the banks customers were predominantly female, aged 31-40 years, with most having educational backgrounds below a bachelors degree and working in civil service or state enterprises. Their average monthly income ranged from 10,001-20,000 RMB, with a majority having used banking services for 6-10 years.
2. Results from the satisfaction analysis showed that customers strongly agreed with the elements of the marketing mix, indicating a very high level of satisfaction. Among the 7Ps, Product, Physical Evidence, and Place were ranked as the most influential elements in enhancing customer satisfaction. These insights highlight critical areas for Zhangjiakou Bank to maintain and improve its customer service strategies.
Based on these findings, policy recommendations include strengthening service reliability, improving accessibility, investing in technological advancements, and refining workforce training programs. These insights provide a strategic framework for Zhangjiakou Bank to sustain customer satisfaction, enhance competitive positioning, and drive long-term growth. Future research could explore the impact of emerging financial technologies and demographic shifts on banking satisfaction trends
วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้คือเพื่อศึกษาผลกระทบของส่วนประสมทางการตลาด ที่มีต่อความพึงพอใจของลูกค้าที่ธนาคารจางเจียโข่วมณฑลเหอเป่ย โดยการวิจัยนี้มีเป้าหมาย เฉพาะดังนี้ 1) ศึกษาผลของส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อความพึงพอใจของลูกค้า 2) วิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่าง 7Ps (ผลิตภัณฑ์ ราคา ช่องทางจัดจำหน่าย การส่งเสริม การตลาด บุคลากร กระบวนการ และหลักฐานทางกายภาพ) กับความพึงพอใจของลูกค้า และ 3) กำหนดผลกระทบของแต่ละองค์ประกอบของส่วนประสมทางการตลาดที่มีต่อความพึงพอใจ ของลูกค้าข้อมูลถูกรวบรวมจากลูกค้า 385 รายโดยใช้แบบสอบถามที่มีโครงสร้าง ซึ่งประกอบด้วยข้อมูลประชากร ส่วนประสมทางการตลาด ระดับความพึงพอใจของลูกค้า และ ส่วนประสมทางการตลาด ในการวิจัยนี้ใช้สถิติเชิงพรรณนาและสถิติเชิงอนุมานในการวิเคราะห์ ข้อมูล โดยสถิติเชิงพรรณนาใช้เพื่ออธิบายและบรรยายแต่ละตัวแปร เช่น ค่าเฉลี่ยและส่วน เบี่ยงเบนมาตรฐานสำหรับตัวแปรแบบลิเคิร์ตจากนั้นใช้สถิติเชิงอนุมานสำหรับการทดสอบ สมมติฐาน รายละเอียดของสถิติเชิงอนุมานมีดังนี้:
1.ลักษณะทางประชากรของลูกค้าธนาคารส่วนใหญ่ เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 31- 40 ปี โดยส่วนมากมีระดับการศึกษาตํ่ากว่าปริญญาตรี และทำงานในหน่วยงานราชการหรือ รัฐวิสาหกิจ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนอยู่ระหว่าง 10,001-20,000 หยวน โดยส่วนใหญ่ใช้บริการ ธนาคารมา เป็นระยะเวลา 6-10 ปี
2.ผลการวิเคราะห์ความพึงพอใจพบว่าลูกค้ามีระดับความพึงพอใจสูงมากต่อ องค์ประกอบของส่วนประสมทางการตลาด โดยเฉพาะองค์ประกอบ ด้านผลิตภัณฑ์ สิ่งแวดล้อมทางกายภาพ และสถานที่ซึ่งมีอิทธิพลสูงสุดต่อความพึงพอใจของลูกค้าข้อมูล เชิงลึกเหล่านี้ชี้ให้เห็นถึงประเด็นสำคัญที่ธนาคารจางเจียโข่วควรให้ความสำคัญเพื่อรักษา และพัฒนากลยุทธ์การให้บริการลูกค้า
จากผลการวิจัย ข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย ได้แก่ การเสริมสร้างความน่าเชื่อถือ ของบริการ ปรับปรุง การเข้าถึงบริการลงทุนในเทคโนโลยีที่ทันสมัย และพัฒนาโปรแกรม ฝึกอบรม บุคลากรให้ มีประสิทธิภาพสูงขึ้น ข้อมูลเชิงลึกเหล่านี้ช่วยเป็นกรอบกลยุทธ์ ให้ธนาคารจางเจียโข่วสามารถรักษาความพึงพอใจของลูกค้าเสริมสร้างความสามารถ ในการแข่งขันและส่งเสริมการเติบโตในระยะยาว งานวิจัยในอนาคตอาจพิจารณาศึกษา ผลกระทบของเทคโนโลยีทางการเงินที่เกิดขึ้นใหม่ และการเปลี่ยนแปลงด้านประชากร ต่อแนวโน้มความพึงพอใจของลูกค้าในภาคธนาคาร