Wang Jie. A Model of post Covid-19 pandemic learning management for secondary schools in Shanxi Province, China. (). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา. สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ.. : , 2024.
A Model of post Covid-19 pandemic learning management for secondary schools in Shanxi Province, China
Abstract:
This research aimed to develop a post-COVID-19 pandemic learning management model for secondary schools in Shanxi Province, China. The objectives were: (1) to investigate the requisites for the learning management model; (2) to construct a model tailored for post-pandemic learning management; and (3) to assess the developed model's appropriateness, feasibility, and effectiveness. A multiphase mixed-method approach was employed. The sample consisted of 125 teachers from 25 ordinary high schools in Yan'an, Shanxi Province, selected using simple random sampling based on Krejcie and Morgan's table. Additionally, qualitative data were collected from five key informants and nine focus group experts. Research instruments included a questionnaire with a reliability score of 0.98, a semi-structured interview, and an expert interview record. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, and a modified priority needs index (PNI).
The findings revealed the following:
1.The investigation of requisites highlighted six key components of post-pandemic learning management, including learning roles, learner background, learning feedback, learning resources, learning activities, and learning evaluation.
Learning roles, learner background, and learning feedback had the highest PNI scores, with mean values of 4.39, while learning resources and learning activities scored 4.36.
2.The proposed model, termed the ILAR model, consisted of three components: (I) Investigation, (LA) Learning Action, and (R) Reflection. Each component was systematically designed to address the identified requisites and promote effective learning management in secondary schools.
3.The assessment of the ILAR model indicated high levels of appropriateness (x=4.53,SD=0.08), feasibility (x=4.58, SD=0.11), and effectiveness (x=4.59, SD=0.06), demonstrating its suitability for implementation in the context of secondary schools in Shanxi Province.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ในจังหวัดซานซี ประเทศจีน 2) พัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ในจังหวัดซานซี ประเทศจีน และ 3) ประเมินความเหมาะสม ความเป็นไปได้ ความถูกต้อง และความถูกต้องของรูปแบบการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ในจังหวัดซานซี ประเทศจีน โดยใช้ระเบียบวิจัยแบบผสานวิธีพหุระยะ กลุ่มตัวอย่าง คือ ครู จำนวน 125 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาจำนวน 25 แห่งในจังหวัดซานซี กำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางสำเร็จรูปของเครซี่และมอร์แกน และการสุ่มอย่างง่าย การศึกษาเชิงคุณภาพมีผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 5 คน และผู้เชี่ยวชาญในการสนทนากลุ่ม จำนวน 10 คน ได้มาโดยการเลือก แบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่น แบบสอบถามที่มีค่าความเชื่อมั่น 0.98 แบบสัมภาษณ์ที่เป็นแบบกึ่งมีโครงสร้าง และแบบบันทึกการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ ค่า PNImodified
ผลการศึกษา พบว่า
1. ข้อมูลพื้นฐานของการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ ได้แก่ บทบาทของการเรียนรู้ สภาพแวดล้อมของการเรียนรู้ การสะท้อนผลของการเรียนรู้ กิจกรรมของการเรียนรู้ และการประเมินผลของการเรียนรู้ โดยบทบาทของการเรียนรู้ และสภาพแวดล้อมของการเรียนรู้ มีค่า PNImodified สูงที่สุด
2. รูปแบบการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ การสืบเสาะหาความรู้ กิจกรรมการเรียน และการสะท้อนผล
3. ความเหมาะสม ความเป็นไปได้ ความถูกต้อง และความถูกต้องของรูปแบบการจัดการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนมัธยมศึกษาในสถานการณ์หลังการแพร่ระบาดของโรคโควิด-19 โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด