Zhang Yudan. Approach to enhance Chinese students competency of basic education. (). มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา. สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ.. : , 2024.
Approach to enhance Chinese students competency of basic education
Abstract:
This research aimed to develop a model to enhance Chinese students' competency of basic education to the desired level in high schools in Nanning, Guangxi, China. The objectives were: (1) to investigate the requisites for the model; (2) to develop the model to enhance Chinese students' competency of basic education; and (3) to evaluate the model's feasibility, appropriateness, and effectiveness. A mixed-methods approach was employed. 5The sample consisted of 40 principals from 45 ordinary high schools in Nanning, Guangxi, China, selected using simple random sampling based on the G* Power program. Additionally, qualitative data were collected from 5 key informants and 9 focus group participants. Research instruments included questionnaires, a document analysis form, a semi-structured interview, and a data record form. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, and a modified priority needs index (PNI). The findings revealed the following:
1.The investigation of requisites highlighted five key components of Chinese students' competency, including Resilience Building, Self-Efficacy, Curriculum Adaptation, Holistic Support Systems, and Growth Mindset Cultivation.1Resilience Building (0.30) and Self-Efficacy (0.30) had the highest PNI scores, while the mean PNI score of the five key components was 0.21.
2.The proposed model, termed the EDGEG model, consists of 5 components: Engagement (E), Determination (D), Gift (G), Empowerment (E), and Goal Setting (G). Each component was systematically designed to address the identified requisites and to enhance Chinese students' competency to the desired level.
3.he evaluation of the EDGEG model indicated high levels of appropriateness (X=4.60, S.D.=0.83$), feasibility (X=4.60, S.D.=0.83), and effectiveness (X=4.60, S.D.=0.83), demonstrating its suitability for implementation in the context of high schools in Nanning, Guangxi, China
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาข้อมูลพื้นฐานของการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) พัฒนาแนวทางการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ 3) ประเมินความเหมาะสม ความเป็นไปได้ ความถูกต้อง และความถูกต้องของแนวทางการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยใช้ระเบียบวิจัยแบบผสานวิธีพหุระยะ กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้อำนวยการโรงเรียน จำนวน 40 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษาทั้งหมด 45 แห่ง ในจังหวัดหนานหนิง กำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้โปรแกรม G*Power และการสุ่มอย่างง่าย การศึกษาเชิงคุณภาพมีผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 5 คน และผู้เชี่ยวชาญในการสนทนากลุ่ม จำนวน 9 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสอบถาม แบบวิเคราะห์เอกสาร แบบสัมภาษณ์ที่เป็นแบบกึ่งมีโครงสร้าง และแบบบันทึกการสนทนากลุ่ม วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ ค่า PNlmodified
ผลการศึกษา พบว่า
1. ข้อมูลพื้นฐานของของการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ได้แก่ การเสริมสร้างความเข้มแข็งภายใน การมีประสิทธิภาพของตนเอง การปรับตัวตามหลักสูตร ระบบการสนับสนุนโดยองค์รวม และการสร้างแนวคิดแบบเติบโต ค่า PNlmodified เฉลี่ยเท่ากับ 0.21 โดยการเสริมสร้างความเข้มแข็งภายใน และการมีประสิทธิภาพของตนเอง มีค่า PNImodified สูงที่สุด
2. แนวทางการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน มีชื่อว่า EDGEG ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ได้แก่ ความผูกพัน ความมุ่งมั่น การมอบรางวัล การเสริมพลัง และการตั้งเป้าหมาย โดยแต่ละองค์ประกอบสอดคล้องกับความต้องการจำเป็น และทำให้เกิดการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนให้บรรลุระดับที่พึงประสงค์
3. ความเหมาะสม ความเป็นไปได้ ความถูกต้อง และความถูกต้องของแนวทางการเสริมสร้างสมรรถนะของนักเรียนจีนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยภาพรวมมีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด