แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The Impact of policy fragmentation on transportation energy transition in China's power battery recycling: a conflict-of-interest perspective
ผลกระทบของการกระจายนโยบายต่อการเปลี่ยนผ่านพลังงานขนส่งในกระบวนการรีไซเคิลแบตเตอรี่ไฟฟ้าของประเทศจีน: มุมมองจากความขัดแย้งทางผลประโยชน์

Name: Duan, Rui
LCSH: Battery chargers -- Recycling
LCSH: Transportation -- Energy conservation
LCSH: Sustainable transportation
LCSH: Transportation -- China
Abstract: This paper rigorously analyses the ongoing fragmentation in China's power battery recycling system, especially evident within its Multi-Level Governance (MLG) framework, which considerably hinders the country's transition to sustainable transport energy. This research utilises Marxist interest theory as its main analytical framework to examine the complex interactions of interests, relationships, and inherent conflicts among principal stakeholders, including the central government (representing state capital), local governments (functioning as regional capital agents), various corporate entities (industrial and speculative capital), and the public (the proletariat). Research indicates that fragmentation is fundamentally entrenched in significant class-based interest contradictions, including the temporal discord between long-term national sustainability objectives and short-term regional economic development, the ecological dilemma of capital logic favouring profit over environmental preservation, and the class constraints on state autonomy in reconciling public and elite interests. These conflicts result in systemic governance failures, significant lithium resource depletion, market instability that sustains exploitative practices, and profound ecological degradation. This study presents a comprehensive array of policy recommendations across four strategic domains: enhancing central-local collaborative governance via unified objectives and integrated digital platforms ; reforming stakeholder incentive structures to bolster producer accountability and public engagement ; promoting technological innovation to standardise and expand recycling methodologies ; and intensifying international cooperation to align standards and advance global circular economy partnerships, incorporating insights from nations such as Thailand. This research emphasises that a robust and effective power battery recycling ecosystem requires essential changes in interest alignment and governance frameworks to genuinely facilitate China's green transformation in transportation.
Abstract: งานวิจัยนี้วิเคราะห์ความแตกแยกที่กำลังดำเนินอยู่ในระบบการรีไซเคิลแบตเตอรี่พลังงานของจีนอย่างเข้มข้น โดยเฉพาะอย่างยิ่งในกรอบการปกครองหลายระดับ (Multi-Level Governance: MLG) ซึ่งเป็นอุปสรรคสำคัญต่อการเปลี่ยนผ่านสู่พลังงานการขนส่งที่ยั่งยืนของประเทศ งานวิจัยนี้ใช้ทฤษฎีผลประโยชน์ของมาร์กซ์เป็นกรอบการวิเคราะห์หลัก เพื่อตรวจสอบปฏิสัมพันธ์ที่ซับซ้อนของผลประโยชน์ ความสัมพันธ์ และความขัดแย้งโดยธรรมชาติระหว่างผู้มีส่วนได้ส่วนเสียหลัก รวมถึงรัฐบาลกลาง (ตัวแทนของทุนของรัฐ) รัฐบาลท้องถิ่น (ทำหน้าที่เป็นตัวแทนของทุนระดับภูมิภาค) หน่วยงานองค์กรต่าง ๆ (ทั้งทุนอุตสาหกรรมและทุนเก็งกำไร) และประชาชน (ชนชั้นกรรมาชีพ) ผลการวิจัยชี้ว่าความแตกแยกมีรากฐานมาจากความขัดแย้งทางผลประโยชน์ที่แบ่งแยกตามชนชั้น รวมถึงความไม่สอดคล้องกันในช่วงเวลาระหว่างเป้าหมายความยั่งยืนของชาติในระยะยาวกับการพัฒนาเศรษฐกิจระดับภูมิภาคในระยะสั้น ปัญหาทางนิเวศวิทยาของตรรกะของทุนที่ให้ความสำคัญกับกำไรมากกว่าการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม และข้อจำกัดทางชนชั้นต่อความเป็นอิสระของรัฐในการประสานผลประโยชน์ของสาธารณะและชนชั้นนำ ความขัดแย้งเหล่านี้ส่งผลให้เกิดความล้มเหลวในการกำกับดูแลระบบ การสูญเสียทรัพยากรลิเธียมอย่างมาก ความไม่เสถียรของตลาดที่สนับสนุนการปฏิบัติที่เอารัดเอาเปรียบ และการเสื่อมโทรมของสิ่งแวดล้อมอย่างรุนแรง งานวิจัยนี้เสนอข้อแนะนำเชิงนโยบายที่ครอบคลุมในสี่ด้านยุทธศาสตร์ ได้แก่ การส่งเสริมการกำกับดูแลร่วมกันระหว่างส่วนกลางและท้องถิ่นผ่านเป้าหมายที่เป็นหนึ่งเดียวและแพลตฟอร์มดิจิทัลแบบบูรณาการ การปฏิรูปโครงสร้างแรงจูงใจของผู้มีส่วนได้ส่วนเสียเพื่อเพิ่มความรับผิดชอบของผู้ผลิตและการมีส่วนร่วมของสาธารณะ การส่งเสริมนวัตกรรมเทคโนโลยีเพื่อสร้างมาตรฐานและขยายวิธีการรีไซเคิล และการเพิ่มความร่วมมือระหว่างประเทศเพื่อปรับมาตรฐานให้สอดคล้องกันและส่งเสริมความร่วมมือในเศรษฐกิจหมุนเวียนระดับโลก โดยรวมถึงการนำข้อมูลเชิงลึกจากประเทศต่าง ๆ เช่น ประเทศไทย งานวิจัยนี้เน้นย้ำว่าระบบนิเวศการรีไซเคิลแบตเตอรี่พลังงานที่มีประสิทธิภาพและแข็งแกร่ง จำเป็นต้องมีการเปลี่ยนแปลงที่สำคัญในด้านการจัดสรรผลประโยชน์และกรอบการกำกับดูแล เพื่อสนับสนุนการเปลี่ยนผ่านสู่การขนส่งสีเขียวของจีนอย่างแท้จริง
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Created: 2025
Issued: 2025-09-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: Public Policy
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ใช้เวลา
0.021937 วินาที

Duan, Rui
Title Contributor Type
The Impact of policy fragmentation on transportation energy transition in China\'s power battery recycling: a conflict-of-interest perspective
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Duan, Rui
Thida Chaiyapa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thida Chaiyapa
Title Creator Type and Date Create
Evaluation of public policy implementation by the government of Timor-Leste --: the case of health services for referral patients to Indonesia
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa
Jeronimo F.M Gusmao de Sousa
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Role of armed conflicts and climate change on charcoal trade in Somalia: A case of Jubbaland State of Somalia
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa
Irshad Mohamud Sheik Dahir
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Comparative analysis of centralized governance structures in the electric power industries of Thailand and Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa;Wongkot Wongsapai
Soe, Ko Ko Aung
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Comparative study of energy governance on energy resilience in Low-carbon transition
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa;Piyapong Boossabong ;Ora-orn Poocharoen
Wei, Ye
วิทยานิพนธ์/Thesis
Urban policy intervention and the socioeconomic disparities mitigation in housing and transportation: a comparative study between Yangon and Seoul
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa;Narut Charoensri
Khine Yin Htun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Building Myanmar climate strategy through protecting indigenous lands
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa)
Naw Eh Htee Wah
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing on the impacts of China border trade and CEMC Project on farmers’ livelihood along Myanmar-China border
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa
Nang Kham Hom Hleng
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Gendered impacts of climate change in Rakhine State, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Warathida Chaiyapa
Thein Dollar
วิทยานิพนธ์/Thesis
SWOT analysis of the municipal solid waste management system in Yangon, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thida Chaiyapa
Eaint Mo Co
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Impact of policy fragmentation on transportation energy transition in China\'s power battery recycling: a conflict-of-interest perspective
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thida Chaiyapa
Duan, Rui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Beyond the power cut: addressing the Thailand energy policy to crack down on The Online Scam Centers along border of Thailand and Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thida Chaiyapa
Win Po Po Aung
วิทยานิพนธ์/Thesis
From mindsets to mandates: A Causal layered analysis and grassroots diplomacy of Indonesia’s climate change policy
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Thida Chaiyapa
Hanna Nur Afifah Yogar
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,811
รวม 2,812 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 29,679 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 29,693 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46