The role of parents in supporting at home learning of special needs students of Elementary Inclusive Classrooms a case study of Sanghirunwittaya School, Bangkok
Abstract:
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทของผู้ปกครองในการช่วยเหลือการเรียนรู้ที่บ้านของนักเรียนพิเศษที่เรียนในชั้นเรียนรวม ระดับประถมศึกษาปีที่ 3-6 ปี การศึกษา 2562 จำนวน 8 คน และศึกษาความต้องการความช่วยเหลือของผู้ปกครองจากโรงเรียน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์และการเยี่ยมบ้าน พร้อมทั้งประมวลข้อมูลและวิเคราะห์เนื้อหาเชิงบรรยายเป็นรายกรณี ผลการวิจัยพบว่า 1) บทบาทของผู้ปกครองในการช่วยเหลือการเรียนรู้ที่บ้านของนักเรียนพิเศษ ซึ่งมีลักษณะความต้องการและสถานภาพทางสังคมของผู้ปกครองที่แตกต่างกัน ส่งผลให้บทบาทของผู้ปกครองมีความหลากหลาย ได้แก่ ด้านการให้ความรู้ ผู้ปกครองสามารถสอนเอง 1 คน จ้างครูสอนพิเศษ 1 คน และให้ความช่วยเหลือเมื่อนักเรียนร้องขอ 6 คน หากผู้ปกครองไม่สามารถช่วยเหลือได้ พวกเขาจะสอบถามจากครูที่โรงเรียน ด้านการจัดสภาพแวดล้อม ผู้ปกครองแบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มที่จัดพื้นที่เป็นสัดส่วนและกำหนดเวลาทำงาน กับกลุ่มที่ปล่อยให้นักเรียนนั่งทำงานตามความพอใจโดยไม่กำหนดเวลา ในด้านการให้กำลังใจและชมเชย ผู้ปกครองส่วนใหญ่ให้กำลังใจและอนุญาตให้นักเรียนเล่นหรือดูโทรทัศน์เมื่อทำงานเสร็จ ผู้ปกครองต้องการให้โรงเรียนเพิ่มช่องทางการติดต่อสื่อสาร เพื่อให้ทราบถึงกิจกรรมของโรงเรียนและพฤติกรรมการเรียนของนักเรียนจากครู
The purposes of this research were to study the role of 8 parents in supporting at home learning for special needs students who attending in Grade 3 to 6 in elementary inclusive classrooms in 2019 and to study parents needs from school. Interview and home visit observation were employed for data collection. The data was analyzed by content analysis method. Descriptive case study was presented in findings and discussion. The finding showed that 1) the role of parents in supporting at home learning was varied from students special needs and parents context life. Therefore, the role was presented differences in 3 aspects. In Instruction, 1 parent instructed the child, 1 parent provided tutor, and 6 parents supported when they were asked to, also guided students to ask teachers when they struggled. In environment management, parents scheduled learning time and set quiet area, and some parents gave students choices when and where to learn. In encouragement, all parents encouraged and reinforced with playtime and watching TV when students completed their works. 2) The parents needed channels of communication for receiving events or activities information and inquiring their childs learning and behaviors from teacher.