Construction of the measurement instruments of the media literacy skills in the 21st century for secondary students opportunity expansion school Phra Nakhon Si Ayutthaya province
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ทั่วไปเพื่อสร้างแบบวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อในศตวรรษที่ 21 สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น โดยมีวัตถุประสงค์เฉพาะ คือ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการตรวจสอบคุณภาพของแบบวัดในประเด็นของความยาก ค่าอำนาจจำแนก ความเที่ยง ความตรงเชิงโครงสร้าง และเกณฑ์ปกติคือ นักเรียนที่กำลังศึกษาในระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ในโรงเรียนขยายโอกาส อำเภอวังน้อย ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 503 คน ได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน แบบวัดที่สร้างขึ้นประกอบด้วยข้อคำถาม 72 ข้อ ที่มุ่งวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อ ในศตวรรษที่ 21 ซึ่งประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ ได้แก่ องค์ประกอบที่ 1 ทักษะการเข้าถึงสื่อองค์ประกอบที่ 2 ทักษะการวิเคราะห์สื่อองค์ประกอบที่ 3 ทักษะการประเมินสื่อ องค์ประกอบที่ 4 ทักษะการสร้างสรรค์สื่อ องค์ประกอบที่ 5 ทักษะการมีส่วนร่วม มีลักษณะเป็นข้อคำถามเชิงสถานการณ์เลือกตอบ 4 ตัวเลือก การให้คะแนนแบบตอบผิดได้ 0 คะแนน ตอบถูกได้ 1 คะแนน ผลการวิจัยพบว่า 1) ความตรงเชิงเนื้อหาของแบบวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อในศตวรรษ ที่ 21 จากการคำนวณค่าดัชนีความสอดคล้องของข้อคำถามกับพฤติกรรมบ่งชี้ พบว่าข้อคำถามใน แบบวัดมีค่า IOC ตั้งแต่ 0.60 1.00 2) ค่าความยากและค่าอำนาจจำแนกของข้อคำถามของแบบ วัดมีค่าตั้งแต่ 0.44 0.69 และ 0.34 0.92 ตามลำดับ 3) ความเที่ยงของแบบวัดจากการคำนวณ ด้วยการวิเคราะห์ความสอดคล้องภายในของคูเดอร์-ริชาร์ดสัน (KR-20) พบว่าแบบวัดมีค่าความเที่ยงทั้งฉบับเท่ากับ 0.97 4) ความตรงเชิงโครงสร้างของแบบวัดจากการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน พบว่าแบบวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อในศตวรรษที่ 21 มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์และมีความตรงตามโครงสร้างทุกองค์ประกอบ 5) เกณฑ์ปกติสำหรับแปลความหมายคะแนนของแบบวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อในศตวรรษที่ 21 ในรูปคะแนนมาตรฐานทีปกติ มีค่าตั้งแต่ T26 T69 6) คู่มือการใช้แบบวัดทักษะการรู้เท่าทันสื่อในศตวรรษที่ 21 มีความเหมาะสมเข้าใจง่ายและมีส่วนประกอบสำคัญครบถ้วน
The purpose of this research was to Construction of the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 Century for Secondary Students. The two specific objectives were 1) to Construction and validate the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 Century for Secondary Students; 2) to establish grade norms of the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 Century for Secondary Students. Using multi-stage random sampling method, research sample for test validation and norms construction consisted of 503 Secondary Students who studied in Wangnoi District Opportunity expansion school year 2020. The Construction of the Measurement Instruments aim in five factors: 1. Access skill 2. Analyze skill 3. Evaluate skill 4. Create skill 5. Participate skill. Each behavior indicate consisted of seventy and two situational question. The question is Multiple choice 4 choice with 0,1 score choices. The significant findings were as follows: 1) The content validity of the Construction of the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 Century investigated by calculating the item objective congruence index (IOC), were in the range 0.60 1.00 2) The item Difficulty and Discrimination index were in the range 0.44 0.69 and 0.34 0.92 respectively 3) achieved Kuder-Richardson (KR-20) reliability of Measurement Instruments, test reliability = 0.97 4) The construct validity of Measurement Instruments, investigated by confirmatory factor analysis, revealed that construct validity of the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 Century was 5) The local norms for the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the Century in the form of normalized T-score range T26 T69 6) The manual st 21 of the Measurement Instruments of the Media Literacy Skills in the st 21 suitable, easy understand, and fully important composition.