แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

An Analysis on Thai Students’ Errors in Learning Metaphorical Vocabulary

LCSH: Chinese language -- Study and teaching
LCSH: Chinese language -- Error
LCSH: Metaphor -- Chinese
Abstract: This research aimed to analyze the errors in the metaphorical vocabulary of Thai students by selecting 35 metaphorical words from the vocabulary list of HSK Standard Tutorial 5 and classifying them from three perspectives: vocabulary type, metaphorical methods, and extension methods, and then used the results to design a test paper on metaphorical words for Thai students to test the errors in metaphorical vocabulary of 17 Thai- Chinese students in Huayun School in Maisai district, Chiang Rai Province in 2023. Based on the selection of 35 metaphorical vocabulary, four types of questions were designed in the following types; multiple-choice, true/false, fill-in-the-blank, and rewritten sentences. From the analysis of the errors in metaphorical vocabulary, it was found that Thai students had mainly errors in spoken language, grammar, and writing. The errors in spoken language were at the highest level (65.5%), followed by grammar (59.2%), and writing (46.2%), respectively. After analyzing and summarizing the types of homophones among Thai students, it was concluded that the reasons for the errors were negative transfer between the mother tongue and the target language, inappropriate teaching and learning strategies, and unreasonable teaching material. To reduce the errors, this research proposed three suggestions: in terms of teaching, morpheme teaching method and word meaning teaching method should be combined, and context should be fully utilized to assist teaching, strengthen the analysis, reproduction, and practice of metaphorical words; In terms of teaching material, it is necessary to increase the number of metaphorical vocabulary with a reasonable distribution, precise definitions, and targeted exercises; In terms of learning strategies, Thai students should adjust their learning strategies, change from passive to be active learning and cultivate metaphorical awareness.
Chiang Rai Rajabhat University. Academic Resources and Information Technology Center
Address: CHIANG RAI
Email: aritc@crru.ac.th
Role: Major Advisor
Role: Co-Advisor
Created: 2024
Modified: 2025-07-01
Issued: 2025-07-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
chi
DegreeName: Master of Arts
©copyrights มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Wang Weilan_Fulltext.pdf 1.97 MB
ใช้เวลา
0.041115 วินาที

Wang Weilan
Title Contributor Type
An Analysis on Thai Students’ Errors in Learning Metaphorical Vocabulary
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Wang Weilan
Nattaya Singsutin
Tiwaporn Udomwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nattaya Singsutin
Title Creator Type and Date Create
A Research on the Development Strategy of “Chinese + Vocational Skills” in Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Bai Wenyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Errors in Letter Writing and Teaching Suggestions for Foreign Students Based on HSK Dynamic Composition Corpus
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Su Yuting
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of the Usage of Chinese Discourse Markers of Thai Students and Teaching Strategies Suggestion
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Wang Haixu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Application of ChatGPT in Chinese Writing Class
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Sahattaya Sittivised
Wang Shuyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis on Thai Students’ Errors in Learning Metaphorical Vocabulary
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Wang Weilan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development Path and Prospects of International Chinese Education
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wei Xi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Review of the Application of ChatGPT in International Chinese Education from 2022 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wu Di
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on Telecommunication Fraud of Internet Video Words from 2019 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Xie Tingting
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis of Grammatical Errors Based on the Chinese Speech Scripts of Advanced Level Chinese Learners in “Informal Talk”
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Yang Simeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Error Analysis on Learning Chinese Resultative Construction of Southeast Asian Students
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Zhang Mingyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tiwaporn Udomwong
Title Creator Type and Date Create
A Research on Chinese Internet Slang During the COVID-19 Pandemic
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Somyos Chanboon
Cai Yuyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on Vocabulary Errors of Thai Students Based on HSK Dynamic Composition Corpus
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Sahattaya Sittivised;Tiwaporn Udomwong
Chen Siyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research and Analysis on Thai – Chinese Translation Errors of Public Signs in Public Places in Chiang Rai Province, Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Sahattaya Sittivised;Tiwaporn Udomwong
Huang Zihao
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Application of ChatGPT in Teaching Grammar Errors in International Chinese Language - A Case Study of Chinese Grammar Errors in the HSK Dynamic Composition Corpus of Thai Students
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Sahattaya Sittivised
Kong Ruoyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis on Thai Students’ Errors in Learning Metaphorical Vocabulary
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Wang Weilan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on Telecommunication Fraud of Internet Video Words from 2019 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Xie Tingting
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Current Situation and Existing Problems of Teaching the Chinese Language to Laos Students in the Post - Pandemic Period
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Tiwaporn Udomwong
Yin Changwei
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis of Grammatical Errors Based on the Chinese Speech Scripts of Advanced Level Chinese Learners in “Informal Talk”
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Yang Simeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Error Analysis on Learning Chinese Resultative Construction of Southeast Asian Students
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Zhang Mingyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,420
รวม 2,441 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 65,286 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 65,401 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48