แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A Study of the Usage of Chinese Discourse Markers of Thai Students and Teaching Strategies Suggestion

LCSH: Chinese language -- Study and teaching
Abstract: The purposes of this research were to examine the use of discourse markers by students majoring in the Chinese language at Chiang Rai Rajabhat University by analyzing and summarizing the types and uses of commonly used modern Chinese discourse markers and to make pedagogical suggestions for teaching Chinese discourse markers to Thai students. The subjects of the study were 35 Thai students majoring in Chinese at the Department of Chinese Language and Culture, Faculty of Humanities, Chiang Rai Rajabhat University, Chiang Rai, Thailand. The data collected by using corpus analysis and questionnaire survey method. The findings were as follows: the results from the analysis and summary of the types of commonly used modern Chinese discourse markers appeared that the modern Chinese discourse markers could classify into three categories, namely, "topic markers", "organizational marker " and "attitude markers". At the pragmatic level, the functions of discourse markers were divided into three major functions: discourse organization, interpersonal interaction, and contextual adaptation. The data collected through the questionnaire found that the error rates of Chinese language students at Chiang Rai Rajabhat University in the use of discourse markers were mostly found in the organizational markers, and the attitude markers. In the topic marker, the overall error rate was generally low. The subcategories of switching topic and terminating topic had higher error rates of 21.25% and 20.94%, respectively. In the organizational category, maintaining coherence had a high error rate of 38.60%, and filling in gaps also had an error rate of 34.21%. This showed that students had some challenges in constructing the coherence, detail, and completeness of the dialogue or text . The attitude marker was avoiding conflict at the highest average error rate of 49.17%. Taking the above data into account, this study proposed targeted teaching and suggested teaching Chinese discourse markers to Thai students as follows: 1.) In terms of teaching, teachers should pay attention to the pragmatic rules of discourse markers, pay more attention to discourse markers, cultivate students' awareness of active learning on discourse markers, and create a favorable atmosphere for discourse markers learning, 2.) In terms of teaching materials, the number of discourse markers, the reproduction rate of discourse markers in speaking materials, targeted exercises, and the forms of exercises should increase. 3.) The types of discourse markers with a high frequency of errors should be more focused on being explained and analyzed.
Chiang Rai Rajabhat University. Academic Resources and Information Technology Center
Address: CHIANG RAI
Email: aritc@crru.ac.th
Role: Major Advisor
Role: Co-Advisor
Created: 2024
Modified: 2025-07-01
Issued: 2025-07-01
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
chi
DegreeName: Master of Arts
©copyrights มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Wang Haixu_Fulltext.pdf 1.52 MB
ใช้เวลา
0.021605 วินาที

Wang Haixu
Title Contributor Type
A Study of the Usage of Chinese Discourse Markers of Thai Students and Teaching Strategies Suggestion
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Wang Haixu
Somyos Chanboon
Nattaya Singsutin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Somyos Chanboon
Title Creator Type and Date Create
Error Analysis of Cultural Factors in the New HSK Test Questions for Thai Students
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Wanwirat Tungkavet
Zhu Shaoxu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Comparative Study of Business Etiquette between China and Thailand and Suggestions for Teaching Business Chinese in Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Wanwirat Tungkavet
Zhu Xiao
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Review of the Research on Phonetic Teaching in International Chinese Education from 1987 to 2022
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Sahattaya Sittivised;Somyos Chanboon
Ao Qian
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on the Development Strategy of “Chinese + Vocational Skills” in Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Bai Wenyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on Chinese Internet Slang During the COVID-19 Pandemic
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Somyos Chanboon
Cai Yuyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study on the Professional Development of International Chinese Language Teachers in Thai Primary Schools
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Sahattaya Sittivised
Fang Zhenglan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development of a Multi-Scenario Teaching Model in the Subject of Chinese Proverbs at the Secondary School Level in Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Sahattaya Sittivised;Somyos Chanboon
He Wei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Errors in Letter Writing and Teaching Suggestions for Foreign Students Based on HSK Dynamic Composition Corpus
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Su Yuting
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of the Usage of Chinese Discourse Markers of Thai Students and Teaching Strategies Suggestion
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Wang Haixu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development Path and Prospects of International Chinese Education
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wei Xi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Review of the Application of ChatGPT in International Chinese Education from 2022 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wu Di
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Current Situation and Existing Problems of Teaching the Chinese Language to Laos Students in the Post - Pandemic Period
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Tiwaporn Udomwong
Yin Changwei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nattaya Singsutin
Title Creator Type and Date Create
A Research on the Development Strategy of “Chinese + Vocational Skills” in Thailand
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Bai Wenyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Errors in Letter Writing and Teaching Suggestions for Foreign Students Based on HSK Dynamic Composition Corpus
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Su Yuting
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of the Usage of Chinese Discourse Markers of Thai Students and Teaching Strategies Suggestion
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Somyos Chanboon;Nattaya Singsutin
Wang Haixu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Application of ChatGPT in Chinese Writing Class
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Sahattaya Sittivised
Wang Shuyi
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis on Thai Students’ Errors in Learning Metaphorical Vocabulary
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Wang Weilan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development Path and Prospects of International Chinese Education
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wei Xi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Review of the Application of ChatGPT in International Chinese Education from 2022 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Somyos Chanboon
Wu Di
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Research on Telecommunication Fraud of Internet Video Words from 2019 to 2023
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Nattaya Singsutin;Tiwaporn Udomwong
Xie Tingting
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis of Grammatical Errors Based on the Chinese Speech Scripts of Advanced Level Chinese Learners in “Informal Talk”
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Yang Simeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Error Analysis on Learning Chinese Resultative Construction of Southeast Asian Students
มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Tiwaporn Udomwong;Nattaya Singsutin
Zhang Mingyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 18
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,105
รวม 3,123 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 71,483 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 87 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 41 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 7 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 71,632 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48