A study of mathematical reasoning ability of mathayomsuksa three students on circle by using think-write technique with phases-methods combinations model
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนช้ันมธัยมศึกษาปีที่ 3 เรื่อง วงกลม โดยการใช้เทคนิค Think-Talk-Write ร่วมกับโมเดล Phases-Methods Combinations ประชากรที่ใช้ในการศึกษาคร้ังนี้คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2560 โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ศูนย์วิจัยและพัฒนาการศึกษา จำนวน 721 คน และกลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3/7 จำนวน 37 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วยแผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ โดยการใช้เทคนิค Think-Talk-Write ร่วมกับโมเดล Phases-Methods Combinations แบบทดสอบวัดความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ แบบฝึกหัดหรือชิ้นงาน และแบบบันทึกการสังเกต ความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณจากคะแนน ความสามารถในการให้เหตุผลโดยใช้ค่าสถิติพรรณนา ประกอบด้วย ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และ ค่าความแปรปรวน และใช้สถิติอ้างอิง ได้แก่ One-Sample t-test เพื่อตรวจสอบสมมติฐาน วิเคราะห์ ข้อมูลเชิงคุณภาพจากชิ้นงานและแบบบันทึกการสังเกตความสามารถในการให้เหตุผลทาง คณิตศาสตร์โดยใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหาเพื่อสรุปความสามารถในการให้เหตุผลระหว่างเรียนของนักเรียน ผลการวิจัยพบว่า ในระหว่างเรียนนักเรียนมีพัฒนาการความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ที่ดีขึ้น นอกจากนี้ผลจากแบบทดสอบวัดความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์พบว่า นักเรียนส่วนใหญ่มีความสามารถในการให้เหตุผลอยู่ในระดับดีถึงดีมาก และคะแนนเฉลี่ยความสามารถในการให้เหตุผลทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนมากกว่า 18 คะแนน (จาก 30 คะแนน) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purpose of this study was to study the mathematical reasoning ability of Mathayomsuksa three studentson circleby using Think-Talk-Write technique with Phases-Methods Combinations model. The population of this study were 721 Mathayomsuksa 3 students of the 2017 academic year at Kasetsart University Laboratory School Center for Educational Research and Development and the sample of this study were 37 Mathayomsuksa 3/7 students who were selected by using cluster random sampling. The research instruments consisted of lesson plans designed by using Think-Talk-Write technique with Phases-Methods Combinations model, the mathematical reasoning ability test, student worksheets, and the student mathematical reasoning observation form. The quantitative data, the students mathematical reasoning scores, were analyzed by using descriptive statistics, which are frequency, percentage, mean, and standard deviation, and comparative statistics, one-sample t-test, for testing the hypothesis. The qualitative data from student worksheets and the student mathematical reasoning observation form were analyzed by using content analysis to analyze the students mathematical reasoning ability during the class. The results of the study found that the students have been improved their mathematical reasoning ability constantly during the class and most of students have mathematical reasoning ability at good and excellent levels. The average score of students mathematical reasoning is higher than 18 (out of 30) at the statistical significance of .05