แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A review of game-based learning for enhancing medical students' knowledge retention
การทบทวนวรรณกรรมเกี่ยวกับการเรียนรู้ผ่านรูปแบบเกมที่ช่วยส่งเสริมการคงอยู่ของความรู้ในนักศึกษาแพทย์

LCSH: Educational games
LCSH: Group games -- Study and teaching
Abstract: The study aimed to review literature using game based-learning for teaching that fosters knowledge retention of medical students. The researcher used a narrative approach to study using game-based learning in a medical school context. To investigate the answer of the purpose of the study, the researcher followed a three-step guideline consisting of 1) determining the PICO framework in the scope of the search, 2) exploring evidence from various electronic databases, and 3) analysing and synthesizing relevant pieces of evidence and answering objectives. Based on search strategy, 9 articles fulfilled the predetermined criteria. There were 2 previous studies whose results revealed that using educational games can improve knowledge retention among medical students more effectively than the traditional method. Educational games should be developed and promoted as alternative ways to integrate the traditional approach. Educators could develop gaming teaching methods in medical schools by considering four features: goals, rules, rewards, and feedback. The duration of the recall tests ranged from 2 weeks to 6 months and positive results could be observed within 2 weeks after the end of interventions.
Abstract: การศึกษานี้มุ่งหวังเพื่อทบทวนวรรณกรรมเกี่ยวกับการใช้วิธีการเรียนรู้ผ่านรูปแบบเกมในการเรียนการสอนเพื่อส่งเสริมการคงอยู่ของความรู้ของนักศึกษาแพทย์ ผู้วิจัยใช้วิธีการเล่าเรื่องเพื่อศึกษาการใช้วิธีการเรียนรู้ผ่านรูปแบบเกมในบริบทของโรงเรียนแพทย์ วิธีค้นหาหลักฐานงานวิจัยนั้นผู้วิจัยได้ปฏิบัติตามแนวทาง 3 ขั้นตอนซึ่งประกอบด้วย: 1) การกำหนดกรอบ PICO ในขอบเขตของการค้นหา 2) การค้นหาหลักฐานจากฐานข้อมูลอิเล็กทรอนิกส์ต่าง ๆ และ 3) การวิเคราะห์และสังเคราะห์หลักฐานที่เกี่ยวข้องและตอบวัตถุประสงค์ จากผลการสืบค้น พบบทความที่เกี่ยวข้องกับวัตถุประสงค์และสอดคล้องตามเกณฑ์ที่กำหนดทั้งสิ้น 9 บทความ เมื่อนำมาวิเคราะห์ผลและสังเคราะห์ พบว่า มีงานวิจัยจำนวน 2 บทความด้วยกันที่ใช้สื่อการสอนรูปแบบเกมเพื่อช่วยพัฒนาการคงอยู่ของความรู้ของนักศึกษาแพทย์ได้อย่างมีประสิทธิภาพมากกว่าวิธีการสอนแบบดั้งเดิม เกมการศึกษาควรได้รับการพัฒนาและส่งเสริมให้เป็นอีกทางเลือกหนึ่งด้วยการผสมผสานกับการสอนบรรยายแบบดั้งเดิม ผู้สอนสามารถวางแผนเพื่อพัฒนาวิธีการเรียนรู้ผ่านรูปแบบเกมในโรงเรียนแพทย์โดยคำนึงถึงลักษณะเฉพาะ 4 อย่าง คือ เป้าหมาย กฎเกณฑ์ รางวัล และข้อเสนอแนะ ระยะเวลาของการทดสอบการคงอยู่ของความรู้อยู่ในช่วง 2 สัปดาห์ถึง 6 เดือน และพบว่าได้ผลลัพธ์ที่ดีช่วงภายใน 2 สัปดาห์หลังจากการสอนด้วยเกมการศึกษา
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2021
Modified: 2025-06-04
Issued: 2025-06-04
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6036503.pdf 1.65 MB
ใช้เวลา
0.261648 วินาที

Duangporn Kritpitchanan
Title Contributor Type
A review of game-based learning for enhancing medical students\' knowledge retention
มหาวิทยาลัยมหิดล
Duangporn Kritpitchanan
Sahatsa Mandee
Vorawan Vanicharoenchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sahatsa Mandee
Title Creator Type and Date Create
Structured reflective writing to increase confidence levels in emergency obstetric anesthesia of nurse anesthetist students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Kasana Raksamani
Patcha Hortrakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A review of game-based learning for enhancing medical students\' knowledge retention
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Vorawan Vanicharoenchai
Duangporn Kritpitchanan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vorawan Vanicharoenchai
Title Creator Type and Date Create
The model of deliberate practice for development of nursing practice skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Chorthip Santhanavanich
Mullika Singnoi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Vorawan Vanicharoenchai
Nuntra Suwantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Suprapath Sonjaipanich
Pattama Kusuman
วิทยานิพนธ์/Thesis
A review of game-based learning for enhancing medical students\' knowledge retention
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Vorawan Vanicharoenchai
Duangporn Kritpitchanan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 19
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,988
รวม 3,007 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 97,307 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 177 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 160 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 24 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 97,687 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48