แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students' perspective
การประเมินทัศนคติของนิสิตแพทย์เชิงเปรียบเทียบระหว่างการเรียนรู้แบบใช้ปัญหาเป็นฐาน และการเรียนรู้ผ่านการสัมผัสประสบการณ์ทางคลินิกตั้งแต่ระยะเริ่มแรก ต่อความพร้อมในการเรียนชั้นคลินิก

LCSH: Problem-based learning
LCSH: Medical education
Abstract: Problem Based Learning (PBL) and Early Clinical Exposure (ECE) are the clinical skill learning methods that are used to provide the knowledge and practical skills for the medical students prior to the clinical phase exposure. The authors were interested in exploring and comparing the aspects of the students' perspective in order to improve the effectiveness of learning. The study included the medical students in Srinakharinwirot University, which consists of two different preclinical programs (PBL vs. ECE). At the end of the first clinical year, they were asked to do the questionnaires and the interviews to explore the prospective about the current PBL and ECE learning modules. The results from 164 participants (89.1% of the entire class) were analyzed by the quantitative and sequential qualitative mixed method. The data indicated that the current PBL and ECE could increase the preparedness for adaptation and the confidence of working in clinical environment. However, the students mainly from the ECE program stated that the PBL learning involved interdisciplinary approach helped them adapt with the clinical environment better when compared to the PBL class that solely consisted of only the medical students (p = 0.04). In addition, the qualitative data revealed that the obstacles in PBL and ECE learning were the lack of the ability to make the use of the information learned in the real-life clinical problems, the insufficient exposure of the clinical environment and the criticism from the clinicians. In conclusion, PBL and ECE are the learning methods that sufficiently prepared the students because they trained the student to have the clinical - approach thinking. However, the students pointed out that it would be better to use the common diseases in the clinical practice. Early exposure to medical skills in the hospital environment and the pressure-free learning atmosphere would also play an important role in making a successful learning course.
Abstract: Clinical skill learning ชั้นพรีคลินิก ในรูปแบบ problem-based learning (PBL) และ early clinical exposure (ECE) ถูกนำมาใช้อย่างกว้างขวางเพื่อให้ผู้เรียนเกิดความพร้อมในการปฏิบัติงานชั้นคลินิก ผู้วิจัย ทำการศึกษาถึงมุมมองของผู้เรียนในเชิงเปรียบเทียบระหว่าง PBL และECE ต่อความพร้อมในการเรียนชั้นคลินิก โดยทำการศึกษากับนิสิตแพทย์ของมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ เนื่องจากสถาบันมีระบบการ เรียนพรีคลินิก ที่แตกต่างกัน 2 หลักสูตร กล่าวคือ หลักสูตรที่เรียนด้วยวิธี PBL และ ECE คู่ขนานไปพร้อมกันในผู้เรียนสองกลุ่มที่แยกเรียนอย่างเป็นอิสระต่อกัน โดยนิสิตแพทย์ได้จะรับแบบสอบถามทัศนคติ และ การสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการศึกษามีผู้เข้าร่วมการศึกษาทั้งสิ้น 164 คน (89.1% ของหลักสูตร) มีความเห็นว่าวิธีการสอนที่ได้รับ มีประโยชน์ต่อการสร้างความพร้อมการเรียนคลินิกในระดับที่ใกล้เคียงกัน ยกเว้น ประเด็นการปรับตัวกับสิ่งแวดล้อมทางคลินิก ที่ผู้เรียน ด้วยวิธี ECE เป็นหลักชี้ว่าการเรียน PBL ที่กลุ่มผู้เรียนมาจากหลายวิชาชีพมีส่วนช่วยในการปรับตัวกับสิ่งแวดล้อมทางคลินิกได้ดีกว่าการเรียน PBL ที่มีแต่ เฉพาะนิสิตแพทย์ (p=0.04) ทั้งนี้ผู้เรียนระบุลักษณะการเรียนรู้ที่ดี ต้องมีเนื้อหาควรเชื่อมโยงกับปัญหาของผู้ป่วยที่พบได้บ่อย มีการสร้างความคุ้นชินกับกิจกรรมที่ต้องปฏิบัติในโรงพยาบาล และมีบรรยากาศการ เรียนที่ไม่กดดัน จะทำให้การเรียนทั้ง PBL และ ECE ประสบผลดีในการสร้างความพร้อมแก่ผู้เรียนเมื่อขึ้นเรียนในชั้นคลินิก
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2021
Modified: 2025-05-19
Issued: 2025-05-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6036499.pdf 3.51 MB
ใช้เวลา
0.263137 วินาที

Chatchai Kreepala
Title Contributor Type
The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students\' perspective
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chatchai Kreepala
Kasana Raksamani
Suprapath Sonjaipanich
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kasana Raksamani
Title Creator Type and Date Create
Structured reflective writing to increase confidence levels in emergency obstetric anesthesia of nurse anesthetist students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sahatsa Mandee;Kasana Raksamani
Patcha Hortrakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-perception of practical skills among prosthetic and orthotic students ahead of graduation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Prawina Sutdet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship among self-directed learning readiness, achievement motivation and academic achievement of nurse anesthetist students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Patcharee Phoson
วิทยานิพนธ์/Thesis
A literature review on personality characteristics influencing academic success of medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Tripop Lertbunnaphong
Suchaanun Srikaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of self-directed learning augmented reality handouts for learning medical microbiology and infectious diseases in medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Vorawan Vanicharoenchai
Nuntra Suwantarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students\' perspective
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Suprapath Sonjaipanich
Chatchai Kreepala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Suprapath Sonjaipanich
Title Creator Type and Date Create
A study of attitudes relating to home health visit among applied Thai traditional medical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suprapath Sonjaipanich;Worapant Kriengsoontornkij
Athippat Tantiwongsekunakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of information literacy instruction among nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vorawan Vanicharoenchai;Suprapath Sonjaipanich
Pattama Kusuman
วิทยานิพนธ์/Thesis
The comparison between problem based learning and early clinical exposure on the readiness of medical students for clinical study the students\' perspective
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kasana Raksamani;Suprapath Sonjaipanich
Chatchai Kreepala
วิทยานิพนธ์/Thesis
The characteristics of good role models in aspect of preclinical and clinical medical student
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suprapath Sonjaipanich;Tripop Lertbunnaphong
Sarussawadee Thaloengsok
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 34
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,800
รวม 2,834 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 72,463 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 55 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 37 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 9 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
รวม 72,568 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48