Learning management by inquiry learning cycle (5ES) including mobile learning to promote academic achievement and analytical thinking ability on inheritance of genetic traits of grade students
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้ M-Learning เรื่อง การถ่ายทอดลักษณะทางพันธุกรรมของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 กับเกณฑ์ร้อยละ 70 และ 2) เพื่อเปรียบเทียบการคิดวิเคราะห์ก่อนและหลังได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้ M-Learning เรื่องการถ่ายทอดลักษณะทางพันธุกรรม กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 40 คน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 โรงเรียนกาฬสินธุ์พิทยาสรรพ์ ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) แผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้ M-Learning เรื่องการถ่ายทอดลักษณะทางพันธุกรรม จำนวน 8 แผน รวม 14 ชั่วโมง ความเหมาะสมในระดับมาก ถึงมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย = 4.18-4.65) 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแบบปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 25 ข้อ ค่าความยากอยู่ระหว่าง 0.55-0.80 ค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.31-0.79 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.98 และ 3) แบบวัดการคิดวิเคราะห์ แบบปรนัย 4 ตัวเลือก จำนวน 20 ข้อ ค่าความยาก 0.68 ถึง 0.80 ค่าอำนาจจำแนก 0.32 ถึง 0.82 และค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.93 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบสมมติฐานด้วยสถิติ One-sample t-test และ Dependent-sample t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้ M-Learning มีผลสัมฤทธิ์หลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 2) การคิดวิเคราะห์ของนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยรูปแบบการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้ M-Learning มีการคิดวิเคราะห์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this research were 1) to compare academic achievement of grade 10 students after learning via the Inquiry Learning Cycle (5Es) together with Mobile Learning on Inheritance of Genetic Traits with the criteria of 70 percent, and 2) to compare the analytical thinking of grade 10 students before and after learning via the inquiry learning Cycle (5Es) with Mobile Learning on Inheritance of Genetic Traits. The sample group was 40 of grade 10 students in the second semester of the academic year 2023 from Kalasin Pittayasan School, Mueang District, Kalasin Province, gained from cluster random sampling technique. The research instruments were 1) nine of the Inquiry Learning Cycle (5Es) including Mobile Learning plans on Inheritance of Genetic Traits for 14 hours with appropriateness for learning at a high to very high level (average = 4.18 to 4.65), 2) a four-multiple-choice leaning achievement test, 25 items with difficulty index ranged between 0.55-0.80, discrimination power ranged between 0.31-0.79 and reliability of 0.98, and 3) a four-multiple-choice analytical thinking test, 20 item with difficulty index ranged between 0.68-0.80, discrimination power between 0.32-0.82 and reliability of 0.93. The data analysis statistics included mean and standard deviation. The hypotheses were tested by using a one-sample t-test and a dependent-sample t-test. The research results showed that 1) grade 10 students who learned by using the Inquiry Learning Cycle (5Es) including Mobile Learning on Inheritance of Genetic Traits had academic achievement statistically higher than the 70 percent criterion at a significance level of .05 and 2) grade 10 students who learned by using Inquiry Learning Cycle (5Es) including Mobile Learning on Inheritance of Genetic Traits had analytical thinking after learning statistically higher than those before learning at a significance level of .05