แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
การศึกษารูปแบบของการพัฒนาของสารในแบบทดสอบ IELTS เรื่องการอ่านเพื่อความเข้าใจ

LCSH: International English Language Testing System
LCSH: English language -- Topic and comment
LCSH: English language -- Study and teaching
Abstract: Grounded on the framework of the systemic functional grammar of Theme-Rheme analysis (Thompson, 2004) and the model of thematic progression (Dane?, 1974), this study was conducted to investigate the frequencies of thematic progression types (e.g., Linear, Constant, or Derived) in the IELTS academic and IELTS general training reading comprehension texts in an effort to further understanding of the structure of reading texts in one of the world-renowned standardized tests. The study recruited overall 60 IELTS reading comprehension practice texts, 30 from academic and 30 from general training schemes. The texts, then, were categorized into three thematic progression types. The findings revealed that the most frequently used thematic progression was the Derived type. Another considerable finding was that there was less frequency of Derived thematic progression in the general training than the academic reading comprehension texts. Moreover, there were some common elements in textual construction. The element allocation is a significant factor to differentiate the texts.
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้จัดทำขึ้นโดยอาศัยแนวคิดพื้นฐานของ Systemic Functional Grammar (SFG) ซึ่งผู้วิจัยได้ประยุกต์หลักการการวิเคราะห์ Theme-Rheme ของ Thompson (2004) และการวิเคราะห์รูปแบบของการพัฒนาของสาร ออกเป็น 3 รูปแบบ ได้แก่ Linear Constant และ Derived ของ Dane?, (1974) มาเป็นกรอบแนวคิดหลักในการวิเคราะห์ข้อมูล ทั้งนี้ผู้วิจัยได้ใช้หลักการดังกล่าวเพื่อวิเคราะห์บทความจากแบบทดสอบเรื่องการอ่านเพื่อความเข้าใจใน IELTS สองประเภท อันได้แก่ ประเภทวิชาการ (academic) และ ประเภททั่วไป (general training) จากการรวบรวมบทความ จำนวนทั้งสิ้น 60 บทความ แบ่งเป็นประเภทวิชาการ (academic) 30 บทความ และประเภททั่วไป (general training) 30 บทความ แล้วนำมาวิเคราะห์รูปแบบของการพัฒนาของสารในบทความดังกล่าว ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า (1) รูปแบบของการพัฒนาของข้อความที่พบมากที่สุดในแบบทดสอบเรื่องการอ่านใน IELTS ทั้งสองประเภท คือ รูปแบบ Derived (2) อัตราส่วนของรูปแบบการพัฒนาของสารรูปแบบ Derived ในแบบทดสอบเรื่องการอ่านเพื่อความเข้าใจในแบบทดสอบ IELTS แต่ละประเภทมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ และ (3) ผู้วิจัยพบว่าในการพัฒนาของสารในแบบทดสอบ IELTS ทั้งสองประเภท จะมีองค์ประกอบหลักของบทความที่เหมือนกันอยู่ หากแต่องค์ประกอบดังกล่าวจะมีการจัดเรียงและเชื่อมต่อในรูปแบบต่างๆ กัน ซึ่งจะมี ผลต่อความยากในการอ่านสารนั้นๆ ด้วย
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2020
Modified: 2025-04-10
Issued: 2025-04-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5837232.pdf 2.52 MB
ใช้เวลา
-0.753522 วินาที

Warangkana Vanta
Title Contributor Type
An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Warangkana Vanta
Natthapong Chanyoo
Songsri Soranastaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Natthapong Chanyoo
Title Creator Type and Date Create
An investigation of classroom activites, motivation, and English language learning strategies of secondary school students in Kalasin primary educational service area office 2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Yuwadee Tirataradol;Natthapong Chanyoo
Muslin Nasatorn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency, collocations, and purposive function on laboratory animal review articles using words from the Outside Word List (OWL)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Virata Panjanon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of local errors in scientific abstracts of predatory and professional journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Hathaichanok Anghirun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency and purpose sentences in laboratory animal review articles using words from word lists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Sirawich Tampanich.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of moves in abstracts of laboratory animal review articles and cell biology research articles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Chaniporn Bhoomanee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Textual meaning in Chinese EFL learners' argumentative writing : a systemic functional approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Pattama Patpong
Lin, Jiehua, 1993-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors contributing to willingness to communicate in English among Thai undergraduate students in the immersion program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Kornsiri Boonyaprakob;Tanporn Trakantalerngsak
Nitchamon Suvongse
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study on assessing acquisition order of English inflectional morphemes of Thai deaf university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranasathaporn;Krisna Lertsukprasert
Natdanai Subin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Warangkana Vanta
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of L1 interference in the writing composition of Cambodian EFL learners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Rhee, Seongha
Sophea, Yin, 1990-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationships of learner\'s factors and intelligibility and comprehensibility levels of Thai EFL students towards varieties of English
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Sunaisah Doloh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Songsri Soranastaporn
Title Creator Type and Date Create
Factors related to research productivity of english as a foreign language teachers of public universies in Northern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Suwanan Sopatanarote
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies used by chinese graduate students of science at Qingdao Technical University in the PRC : a quantitative and qualitative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Li Xuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between language learning strategies and the cognitive domain of life skills among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Amarawadee Tappoon
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies of graduate science students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Naruemol Kaotsombut
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between compensation strategies and english proficiency of medical students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jarimjit Sroysamut
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study of language learning strategies of visually impaired students at the Thailand association of the blind
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Hathaikan Iamla-Ong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of language learning strategies used by first year students at Mahidol University : the impact of field of study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Songphon Satta-Udom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between language learning strategies and affective domain among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Aree Suwannaprut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of language learning strategies employed by mattayom three students : the impact of language and content
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Plinchakorn Srinusen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Genre analysis of scientific abstracts : a comparative study of Science and Nature Journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jiraporn Oneplee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between language learning strategies and the psychomotor domain of life skills among first-year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Jaruwan Maharachpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of implementing classroom tasks : a comparative case study of the effect of informing or not informing mathayom suksa one learners of the objectives of the task
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Benjawan Praphantateva
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between EFL high school learners' scores on teacher-made tests and the Ordinary National-Educational Testing (O-Net)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Bunnisa Pukmai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the needs problems and wants of students studying in the bilingual program at Winit Secondary School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Rungrawee Samawathdana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the organization of Ph.D. thesis abstracts of science students at the Faculty of Science Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Saichon Prabripoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey study of the needs problems and wants of students studying in the world class standard school program at Buengkan secondary school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Udom Nilsalai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation on writing strategies employed by high and low English proficiency students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Chumpittra Thura
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of vocabulary learning strategies employed by high and low English proficiency university students based on selected vocabulary from a business corpus
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Thanayus Thanathiti
Kusuma Pitukwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of games in English language teaching and learning in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Pannaporn Lerdsurawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into motivation and language learning strategies to improve critical reading employed by hith and low English ability students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Thanayus Thanathiti
Ratima Tianchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus analysis of psychology texts as a basis for the development of teaching materials in English for academic purposes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Broughton, Maurice M.;Songsri Soranastaporn
Chaiwat Kaewphanngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of needs, problems, and wants of using english of engineering students of Quaid-E-Awam University of Engineering, Science and Technology, Pakistan
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Channa, Mansoor Ahmed
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between autonomous learners and language learning strategies employed by students in the graduate diploma program in the teaching profession
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Niramon Rattanasongkhroh
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between the use of language learning strategies, the levels of language anxiety and english ability of MBA students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan
Papangkorn Kittawee
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of the use and problems of the Internet for English language teaching in Thai public universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Sukumal Chongthammakun;Sirilak Suwanwongse;Progosh David
Sabaiporn Charupan
วิทยานิพนธ์/Thesis
An experimental study of the use of the reciprocal teaching technique in teaching English reading comprehension
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Roshong, Kenneth M.
Sompratana Ratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of classroom activites, motivation, and English language learning strategies of secondary school students in Kalasin primary educational service area office 2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Yuwadee Tirataradol;Natthapong Chanyoo
Muslin Nasatorn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between Chinese English teachers' classroom instructional practices and students' self-efficacy in their English study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Dong, Weijian.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language anxiety, self-esteem, and academic ability among Thai EFL teacher trainees at Rajabhat Universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Siraprapa Kotmungkun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of classroom activities and language anxiety between high and low academic performance teacher students at Rajabhat Universities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Sirinan Nuypukiaw.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of language learning strategies used and self-efficacy beliefs held by high- and low-achieving English major students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Wilawan Thipsoda
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of problems, needs, and wants of a practicum course provided for EFL student teachers at Nakhonsawan Rajabhat University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Neranchala Jarujit.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of textbooks and classroom activities as perceived by teachers and students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Karansupamas Engchuan;Yuwadee Tirataradol
Siriporn Khienwong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency, collocations, and purposive function on laboratory animal review articles using words from the Outside Word List (OWL)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Virata Panjanon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of local errors in scientific abstracts of predatory and professional journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Hathaichanok Anghirun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of moves in scientific abstracts of standard and predatory journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn
Chatchanan Yathip.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency and purpose sentences in laboratory animal review articles using words from word lists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Sirawich Tampanich.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of moves in abstracts of laboratory animal review articles and cell biology research articles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Chaniporn Bhoomanee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Warangkana Vanta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationships of learner\'s factors and intelligibility and comprehensibility levels of Thai EFL students towards varieties of English
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Sunaisah Doloh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,549
รวม 2,570 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 93,892 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 162 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 155 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 13 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 94,248 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48