แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Cognitive Differences Analysis and Instructional Recommendations of Thai Chinese Learners' Perceptions of 上 Based on Dynamic Corpus Data

Address: 333 Moo1, Thasud, Muang, Chiang Rai 57100
Organization : The Sirindhorn Chinese Language and Culture Center, Mae Fah Luang University
Email : library@mfu.ac.th

keyword: Shang
ThaSH: Chinese language
; cognitive semantics
ThaSH: China -- Study and teaching
; cognitive representation
ThaSH: Linguistics
; metaphorical extension
ThaSH: Simile
; language teaching
Abstract: This study, framed within the metaphor theory of cognitive linguistics, analyzes the pragmatic frequency and characteristics of the Chinese spatial term "shang" among Thai learners of Chinese, based on natural learner corpora. The study explores the cognitive differences in expressing spatial relations with "shang." The results indicate that there are asymmetries in the spatial, temporal, and stative metaphorical representations of "shang" between Chinese and Thai. Consequently, Thai learners exhibit pragmatic errors in the actual use of "shang." To help learners better grasp the multidimensional usage of Chinese spatial terms and reduce error frequency, this study proposes pedagogical recommendations such as contextual-pragmatic training and contrastive grammar analysis.
Mae Fah Luang University. Learning Resources and Educational Media Centre
Address: CHIANG RAI
Email: library@mfu.ac.th
Modified: 2025-07-09
Issued: 2568-01-23
บทความ/Article
application/pdf
BibliograpyCitation : Journal of Sinology. Vol.18, No.2 (July - December 2024) : p.47-66
Journal of Sinology Vol.18 No.2 July - December 2024 : p.47-66
tha
©copyrights มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 2024-v18no.2-p.47-66.pdf 1.62 MB
ใช้เวลา
0.018146 วินาที

Zhuang Jianing
Title Contributor Type
Zhang Jingying
Title Contributor Type
Cognitive Differences Analysis and Instructional Recommendations of Thai Chinese Learners' Perceptions of 上 Based on Dynamic Corpus Data
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Zhang Jingying

บทความ/Article
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 23
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,937
รวม 2,960 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 98,569 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 190 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 164 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 24 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 98,967 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48