แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
การศึกษาเปรียบเทียบความเชื่อ ทัศนคติ และแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษ ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชาวไทยและจีนที่เรียนในโปรแกรมการศึกษาที่ต่างกัน

Abstract: This study investigated the beliefs, attitudes, and motivations towards English language learning among Thai and Chinese undergraduate students at Dhurakij Pundit University (DPU). Employing a mixed-method approach, this research utilized both quantitative and qualitative methods to discern and compare these students' experiences. The quantitative phase involved 332 students, selected through stratified random sampling, who completed comprehensive questionnaires based on a five-point Likert scale. The qualitative phase included 31 purposefully selected participants from the initial pool for semi-structured interviews. Findings revealed that Chinese undergraduates exhibited a significantly stronger belief orientation, more positive attitudes, and greater motivational drive towards English language learning compared to Thais. In the qualitative phase, semi-structured interviews provided deeper insights, highlighting the value both groups place on immersion and technological integration in learning, with nuanced preferences influenced by cultural and individual backgrounds. Consequently, this study underscored the importance of customizing pedagogies, integrating technology, and embracing cultural differences in English language teaching and learning. This approach aims to create a more effective and comprehensive learning environment that fosters genuine global competence. Future research should consider a broader Asian context, incorporating diverse cultural perspectives and individual learner backgrounds.
Abstract: การศึกษานี้ศึกษาความเชื่อ ทัศนคติ และแรงจูงใจต่อการเรียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชาวไทยและจีน ที่ศึกษา ณ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์ (DPU) การวิจัยนี้ใช้วิธีการผสมผสานทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพเพื่อแยกแยะและเปรียบเทียบประสบการณ์ของนักเรียนเหล่านี้ สำหรับการวิจัยเชิงปริมาณ การศึกษานี้ได้คัดเลือกนักศึกษาจำนวน 332 คน ผ่านการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น โดย นักศึกษาได้กรอกแบบสอบถามที่ใช้มาตราส่วนลิเคิร์ต 5 จุด สำหรับการวิจัยเชิงคุณภาพรวม การศึกษานี้ได้คัดเลือก กลุ่มตัวอย่าง 31 คนจากกลุ่มเริ่มแรกเพื่อสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่านักศึกษาระดับปริญญาตรีชาวจีนมีความเชื่อที่แข็งแกร่ง มีทัศนคติเชิงบวกมากกว่า และมีแรงจูงใจในการเรียนภาษาอังกฤษมากกว่านักเรียนชาวไทย นอกจากนี้ การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างให้ข้อมูลเชิงลึกที่ลึกซึ้งยิ่งขึ้น โดยเน้นถึงคุณค่าที่ทั้งสองกลุ่มมีต่อการซึมซับและบูรณาการทางเทคโนโลยีในการเรียนรู้ โดยมีการตั้งค่าที่แตกต่างกันซึ่งได้รับอิทธิพลจากภูมิหลังทางวัฒนธรรมและของแต่ละบุคคล ด้วยเหตุนี้ การศึกษาครั้งนี้จึงเน้นย้ำถึงความสำคัญของการปรับแต่งการสอน การบูรณาการเทคโนโลยี และการยอมรับความแตกต่างทางวัฒนธรรมในการสอนและการเรียนรู้ภาษาอังกฤษ แนวทางนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อสร้างสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพและครอบคลุมมากขึ้น ซึ่งส่งเสริมความสามารถระดับโลกอย่างแท้จริง การวิจัยในอนาคตควรพิจารณาบริบทเอเชียที่กว้างขึ้น โดยผสมผสานมุมมองทางวัฒนธรรมที่หลากหลายและภูมิหลังของผู้เรียนแต่ละคน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Created: 2023
Modified: 2025-01-10
Issued: 2025-01-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2023.69
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6588046920.pdf 1.41 MB1 2025-02-19 00:45:23
ใช้เวลา
0.038544 วินาที

Lu Geng Sun
Title Contributor Type
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Lu Geng Sun
Jirada Wudthayagorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jirada Wudthayagorn
Title Creator Type and Date Create
DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE ACADEMIC COLLOCATIONAL COMPETENCE TEST FOR EFL UNIVERSITY STUDENTS: AN APPLICATION OF THE ARGUMENT-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Apichat Khamboonruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INVESTIGATION OF THE MEDIATORS BETWEEN VOCABULARY SIZE AND READING COMPREHENSION OF FIRST-YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Penprapa Mungkonwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Urairat Adithepsathit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Pornchanok Sukpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language assessment policy and agency of English teachers in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn;Chatraporn Piamsai
Benjamas Dhammarungruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Prathana Siwathaworn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Kritsada Punyapratheep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Lu Geng Sun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,174
รวม 2,180 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 214,976 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 685 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 555 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 216,342 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48