แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A needs analysis of english for meeting lessons for Thai undergraduate engineering students
รายงานการวิจัยการวิเคราะห์ความต้องการของนักศึกษาหลักสูตรวิศวกรรมศาสตร์เพื่อสร้างบทเรียนรายวิชาการประชุมเป็นภาษาอังกฤษสำหรับวิศวกร

Organization : Faculty of Applied Arts. Department of Languages
Email : piyatida.c@arts.kmutnb.ac.th
LCSH: Undergraduates -- Thailand -- Attitude.
Classification :.LCCS: TA158.5
LCSH: Instructional systems -- Design.
LCSH: Communication in engineering -- Meetings.
LCSH: English language -- Meetings.
ThaSH: Programmed instruction
Abstract: The present study explores the needs for English meeting lessons for Thai undergraduate engineering students. The participants consisted of 5 groups: 443 engineering students, 150 novice engineers, 224 experienced engineers, 4 ESP teachers, and 5 engineering teachers. Data were collected using 3 sets of questionnaires and semi-interview. Data analysis was conducted using percentage, means, standard deviation, and thematic analysis. The findings revealed that both novice engineers and engineering students have a high degree of difficulty when conducting meetings in English. In addition, it was found that there are three stages of the meeting process: preparation, participation, and post-meeting. Regarding types of meetings, the most common regular types of meeting was the problem-solving meeting. Furthermore, the results imparted the language details for the meeting participation stage that were identified based on each language function. The study discusses the main issues concerning the difficulties that Thai engineering students encounter, how the target language is used, as well as practical implications for solving issues, and proposes suggestions for developing English for meeting lessons and. teaching materials. Finally, analyzing meeting discourse is recommended for fur further research.
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความต้องการของวิศวกรในประเทศไทยและนักศึกษา สาขาวิศวกรรมศาสตร์ในความจำเป็นและปัญหาเพื่อนำไปสร้างบทเรียนการประชุมเป็นภาษาษาอังกฤษ สำหรับนักศึกษาสาขาวิศวกรรมศาสตร์ระดับปริญญาตรี โดยเก็บข้อมูลจากกลุ่มผู้มีส่วนได้ส่วนเสียจำนวน 5 กลุ่ม ได้แก่ นักศึกษาสาขาวิศวกรรมศาสตร์ระดับปริญญาตรี จำนวน 443 คน วิศวกรจบใหม่จำนวน 150 คน วิศวกรที่มีประสบการณ์จำนวน 224 คน อาจารย์สอนภาษาอังกฤษเฉพาะทางให้นักศึกษาสาขาวิศวกรรมศาสตร์จำนวน 4 คน อาจารย์จากคณะวิศวกรรมศาสตร์จำนวน 5 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลประกอบด้วยแบบสอบถามจำนวน 3 ฉบับเพื่อใช้กับแต่ละกลุ่มที่เก็บข้อมูลและชุดคำถามสัมภาษณ์จำนวน 4 ชุดคำถาถาม ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบน มาตราฐาน และการวิเคราะห์ผลการสัมภาษณ์โดยใช้วิธีการจับประเด็น ผลการศึกษาพบว่า วิศวกรที่เริ่มทำงานใหม่และนักศึกษาประสบปัญหาในการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อเข้าร่วมประชุมในระดับสูง ในขั้นตอนของการจัดประชุม ผลการศึกษาพบว่าสามารถแบ่งออกได้ 3 ขั้นด้วยกัน ได้แก่ การเตรียมการประชุม การเข้าร่วมประชุม และการปิดประชุม สำหรับประเภทของการประชุมซึ่งมีด้วยกันหลายแบบ ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า การประชุมเพื่อการแก้ปัญหา เป็นประเภทที่วิศวกรใช้กันมากที่สุด นอกจากนี้ การวิจัยยังนำเสนอ รายละเอียดของการใช้ภาษาอังกฤษในการประชุมของวิศวกร การนำผลการวิจัยไปใช้สร้างบทเรียน และเสนอแนวทางการทำวิจัยต่อไปว่า ควรทำในเรื่อง meeting discourse analysis เพื่อให้ได้ข้อมูลที่ตรงกับการใช้ภาษาของวิศวกรมากที่สุด
King Mongkut's University of Technology North Bangkok. Central Library
Address: BANGKOK
Email: library@kmutnb.ac.th
Role: funding agency
Created: 2022
Modified: 2567-11-05
Issued: 2024-11-05
งานวิจัย/Research report
application/pdf
eng
©copyrights King Mongkut's University of Technology North Bangkok
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 B17669522.pdf 659.52 KB
ใช้เวลา
0.041983 วินาที

Piyatida Changpueng
Title Contributor Type
Research report no.1, The effect of the genre-based approach on engineering students' writing ability
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Piyatida Changpueng
Research grants for staff members of the Faculty of Applied Arts for the year 2014.
งานวิจัย/Research report
Research report no.2, The implementation of the genre-based approach in teaching of writing to engineering students
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Piyatida Changpueng
King Mongkut's University of Technology North Bangkok. College of Industrial Technology
งานวิจัย/Research report
A needs analysis of english for meeting lessons for Thai undergraduate engineering students
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Piyatida Changpueng
Grant Source from faculty of Applied Arts of Thailand and King Mongkut\'s University of Technology North Bangkok 2022.
งานวิจัย/Research report
Grant Source from faculty of Applied Arts of Thailand and King Mongkut's University of Technology North Bangkok 2022.
Title Creator Type and Date Create
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 8
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,960
รวม 2,968 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 171,103 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 637 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 426 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 46 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 42 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 172,265 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48