แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
การใช้แฟ้มสะสมผลงานเพื่อประเมินการเขียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาไทยระดับปริญญาตรี

LCSH: Portfolios in education
LCSH: English language -- Writing
Abstract: This research study aimed to (1) develop the criteria of the portfolio assessment in assessing English writing ability, (2) document the progresses of the students’ English writing ability by using portfolio assessment, and (3) investigate the perceptions toward the use of portfolio assessment in assessing English writing ability in a classroom-based setting of Thai EFL undergraduate students. The 25 first-year students who had enrolled in an English foundation course offered at a public university were the participants. These participants completed two types of essays, which comprised eight drafts in total for compiling the portfolios. Reflective journals, a perception questionnaire, a semi-structured interview, and a portfolio self-assessment form were utilized to collect data so that the perceptions toward the use of portfolios could be examined. The quantitative data from the perception questionnaire were analyzed by descriptive statistics (mean scores and standard deviation). The qualitative data from the reflective journals, semi-structured interview, and portfolio self-assessment form were analyzed by means of content analysis. Moreover, the progress of the eight drafts of two types of essays was analyzed by repeated measure ANOVA. It was found that there were four criteria of portfolio assessment in assessing English writing ability. Also, the participants had positive perceptions toward the use of portfolio assessment, and they wrote significantly better essays. In sum, portfolio assessment can be an effective alternative choice in a classroom-based setting
Abstract: การศึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) พัฒนาเกณฑ์ของการใช้แฟ้มสะสมผลงานเพื่อการประเมินการเขียนภาษาอังกฤษ (2) จัดเก็บพัฒนาการด้านการเขียนภาษาอังกฤษของนักศึกษาในรูปแบบเอกสารโดยใช้แฟ้มสะสมผลงาน และ (3) ศึกษาประโยชน์ของการใช้แฟ้มสะสมผลงานเพื่อการประเมินการเรียนภาษาอังกฤษในรูปแบบห้องเรียนเป็นฐานของนักศึกษาไทยระดับปริญญาตรี นักศึกษาจำนวน 25 คนที่ลงทะเบียนรายวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานของมหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่งเป็นผู้เข้าร่วมการทดลอง ผู้เข้าร่วมการทดลองเขียนความเรียง 2 ประเภทซึ่งประกอบไปด้วยทั้งหมด 8 ชิ้นงานเพื่อรวบรวมเป็นแฟ้มสะสมผลงาน การเขียนสะท้อนการเรียนรู้ แบบสอบถามด้านการรับรู้ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง และแบบประเมินแฟ้มสะสมผลงานด้วยตนเองเป็นเครื่องมือวิจัยเพื่อรวบรวมข้อมูลด้านการรับรู้ต่อการใช้แฟ้มสะสมผลงาน ข้อมูลเชิงปริมาณจากแบบสอบถามด้านการรับรู้นำไปวิเคราะห์โดยสถิติบรรยาย (ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน) ข้อมูลเชิงคุณภาพจากการเขียนสะท้อนการเรียนรู้ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง และแบบประเมินแฟ้มสะสมผลงานด้วยตนเองนำไปวิเคราะห์โดยการวิเคราะห์เนื้อหา นอกจากนี้ พัฒนาการของงานเขียน 8 ชิ้นงานจากความเรียง 2 ประเภทนำไปวิเคราะห์ด้วยการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบวัดซ้ำ ผลการวิเคราะห์พบว่า เกณฑ์ของการใช้แฟ้มสะสมผลงานเพื่อการประเมินการเขียนภาษาอังกฤษมี 4 เกณฑ์ รวมทั้งผู้เข้าร่วมการทดลองมีการรับรู้เชิงบวกต่อการใช้แฟ้มสะสมผลงาน และมีความสามารถการเขียนภาษาอังกฤษที่ดีขึ้น โดยสรุปคือการประเมินโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานสามารถเป็นตัวเลือกที่มีประสิทธิภาพในรูปแบบห้องเรียนเป็นฐาน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2022
Modified: 2024-10-27
Issued: 2024-10-27
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5887856420[1].pdf 3.72 MB1 2024-11-28 15:11:04
ใช้เวลา
-0.95992 วินาที

Kritsada Punyapratheep
Title Contributor Type
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kritsada Punyapratheep
Jirada Wudthayagorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jirada Wudthayagorn
Title Creator Type and Date Create
DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE ACADEMIC COLLOCATIONAL COMPETENCE TEST FOR EFL UNIVERSITY STUDENTS: AN APPLICATION OF THE ARGUMENT-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Apichat Khamboonruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INVESTIGATION OF THE MEDIATORS BETWEEN VOCABULARY SIZE AND READING COMPREHENSION OF FIRST-YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Penprapa Mungkonwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Urairat Adithepsathit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Pornchanok Sukpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language assessment policy and agency of English teachers in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn;Chatraporn Piamsai
Benjamas Dhammarungruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Prathana Siwathaworn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Kritsada Punyapratheep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Lu Geng Sun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,101
รวม 2,104 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 213,326 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 682 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 553 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 43 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 24 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 214,687 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48