Fashion design and development for niche market from Chiang Saen Hand Woven Extension case study : Bansopkham Weaving Community of Chiang Saen district, Chiang Rai province
Abstract:
งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาและพัฒนาผ้าทอลายเชียงแสนให้เหมาะสมกับยุคสมัย และกลุ่มเป้าหมาย พร้อมนำมาต่อยอดออกแบบเครื่องแต่งกายแฟชั่น เป็นการเพิ่มมูลค่าและเพิ่ม ช่องทางเลือกให้กลุ่มผู้บริโภคและสามารถแข่งขันกับตลาดสินค้าแฟชั่นในปัจจุบัน การศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ 1) การศึกษาผ้าทอลายเชียงแสนดั้งเดิม จากการทบทวน วรรณกรรมและลงพื้นที่สัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญเรื่องผ้าทอลายเชียงแสนพบว่า ผ้าทอลายเชียงแสนได้ สูญหายไปจากอำเภอเชียงแสนจากการกวาดต้อนชาวโยนกไปอยู่ในพื้นที่อื่น เช่น จังหวัดราชบุรี เป็น ต้น ในปี พ.ศ. 2539 พระครูไพศาลพัฒนาภิรัต ได้ศึกษาประวัติศาสตร์เชียงแสนและนำการทอผ้าลาย เชียงแสนกลับมาในพื้นที่ดังกล่าว ผ้าทอลายเชียงแสนแบบดั้งเดิมมีจำนวน 5 ลาย คือลายกาแล ลายขอพันเสา ลายเสือย่อย ลายมะลิและลายไข่ปลา 2) การศึกษาทฤษฎี แนวคิด กระบวนการ ออกแบบและการตลาดแฟชั่น เพื่อใช้เป็นแนวทางในการพัฒนาผ้าทอลายเชียงแสนและเครื่องแต่ง กายแฟชั่น พบว่า กลุ่มเป้าหมายคือ กลุ่มผู้บริโภคสตรี อายุระหว่าง 30 -45 ปี เป็นผู้นำแฟชั่น ผลิตภัณฑ์มีราคาปานกลางค่อนข้างสูง ชอบสินค้าแฟชั่นลำลองสังสรรค์และลำลองทางการ มีการ ผสมผสานระหว่างความร่วมสมัยและกลิ่นอายของพื้นถิ่นไทยกับจีน จากนั้นนำมาออกแบบลายผ้า และเครื่องแต่งกาย 1 คอลเลคชั่น คัดเลือกโดยผู้เชี่ยวชาญให้เหลือ 6 รูปแบบนำมาผลิตต้นแบบและ ทดสอบความพึงพอใจกับกลุ่มตัวอย่างโดยใช้การสนทนากลุ่ม (12 คน) และแบบทดสอบความพึง พอใจ (100 คน) ในการสนทนากลุ่มพบว่ากลุ่มตัวอย่างพึงพอใจมากที่สุดกับรูปแบบที่ 3({u1D465}̅= 4.02) และรูปแบบที่ 5 มีความเหมาะสมที่จะสวมใส่ในโอกาสต่าง ๆ มากที่สุด ({u1D465}̅= 3.56) และผลจาก แบบสอบถามภาพรวมคอลเลคชั่นพบว่าสตรี 71 คน ที่มีลักษณะตรงกับกลุ่มเป้าหมาย และกลุ่มนี้มี ความพึงพอใจในภาพรวมของคอลเลคชั่นในระดับมาก ({u1D465}̅= 4.37)
This study aims to research and develop Chiang Saens hand woven fabrics of Bansopkham weaving community, Chiang Saen district, Chiang Rai by using the traditional patterns and unique characteristics to redesign the weaving patterns and design fashionable womenswear for specific target group to add value to the fabrics. The results are separated into two parts. The first part investigated traditional patterns of Chiang Saen hand woven fabrics that disappeared because people of the Yonok immigrated to other areas of Thailand. In 2539BE, Phrakhu Paisanpattanapirat brought traditional Chiang Saen weaving patterns back to the locals, especially five patterns (Galae, Korpansao, Sueyoi, Mali, and Kaipla). The second part studied design and marketing theory to form conceptual framework for design and development of Chiang Saen fabrics and womenswear. The target group customers arefashion leader groups, they are womens age 30-45 years old with upper middle class income. The fashion collection is ready-to-wear with Thai-Chinese culture inspiration. The fabrics are redesigned and hand weaved by Chiang Saen weavers. The second part used design and marketing theory to analyze target customers and the design and develp Chiang Saen woven fabrics and womenswear collection. The first design drafts were rated and commented by experts in Thai fashion industry, then the final fabric design was produced. Then using the newly designed fabric, 6 garments were made. Focus group interview of 12 participants and survey questionnaires of 100 people were distributed. The focus group interview results showed good satisfaction rating on the design no. 3 ( = 4.02) for overall design elements and for appropriateness for wearing on design no. 5 ( = 3.56). The results from questionnaire showed that 71 subjects were fashion leaders and satisfied with the Chiang Saen collection ( = 4.37).