Abstract:
การศึกษานี้เป็นการสร้างและทดสอบเครื่องมือสำหรับการตรวจสอบการสัมผัสที่ไม่เหมาะสมระหว่างล้อรถไฟกับลิ้นประแจ เพื่อนำผลมาประเมิณความเสี่ยงจากการตกรางบริเวณลิ้นประแจ หรือบริเวณทางหลีก ของการรถไฟแห่งประเทศไทย โดยใช้เครื่องมือทั้งหมด 4 แบบ คือ Vidura contour wheel profile contact gauge, Worn Vidura contour wheel profile contact gauge, Severely worn wheel profile gauge และ Gauge-face wear angle gauge ทำการทดสอบกับประแจที่ใช้งานจริงของการรถไฟฯ ทั้งหมด 19 ชุด ในบริเวณโรงรถจักรดีเซลบางซื่อ โรงงานมักกะสัน และย่านสถานีรถไฟชุมทางบางซื่อ จากการทดสอบพบว่า เครื่องมือสามารถตรวจสอบการสัมผัสที่ไม่เหมาะสมระหว่างล้อรถไฟกับลิ้นประแจได้ ในการทดสอบที่โรงงานมักกะสันพบว่ามีประแจ 3 ชุด ที่มีความเสี่ยงต่อการปีนรางสูง
This study is the constructs and tests a tool gauging for detecting inappropriate contact between wheel and switch point. In order to evaluate the risk of derailment of the State Railway of Thailand By using all 4 tools: Vidura contour wheel profile contact gauge, Worn Vidura contour wheel profile contact gauge, Severely worn wheel profile gauge and Gauge-face wear angle gauge, tested with a practical switch point of all 19 sets in In the area of Bang Sue Depot, Makkasan Workshop and Bang Sue Junction Railway Station area. According to studies, The tool can determine the inappropriate contact between the wheel and the switch point. In the test at the Makkasan workshop, it was found that there are 3 sets of switch point that are at high risk of climbing.