แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A Study on satisfaction factors of Chinese tourists in medical cosmetology in Thailand
การศึกษาปัจจัยความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวจีนในธุรกิจศัลยกรรมความงามในประเทศไทย

Name: Xu, Pang
LCSH: Surgery -- User satisfaction
LCSH: User satisfaction
LCSH: Tourists -- China
LCSH: Beauty, Personal -- Thailand
LCSH: Thailand -- Description and travel
Abstract: In recent years, the trend of Chinese tourists traveling to Thailand for medical cosmetology tourism has been steadily increasing. To gain a deeper understanding of this expanding market, this study aims to investigate the service quality of Chinese tourists in the field of medical cosmetology tourism in Thailand, with the goal of providing targeted improvement strategies to create value. This study integrated literature related to the SERVQUAL service quality model to establish criteria for evaluating the quality of medical services. Subsequently, utilizing in-depth interviews with experts in the medical cosmetology industry, the study formulated criteria for Thai medical cosmetology services, considering the characteristics of medical cosmetology tourism. These criteria include environmental quality, postoperative care, Chinese communication skills, among others. To gain a better understanding of the requirements and expectations of Chinese tourists, the study employed the KANO model and designed a questionnaire to survey the target group of Chinese tourists seeking cosmetic procedures in Thailand. Through the analysis of survey data, their requirements were categorized into three main groups: 1) basic needs, 2) expected needs, and 3) attractive needs. The Better-Worse coefficient was then used to determine criteria that could significantly increase or decrease tourist satisfaction. This research provides valuable information for understanding the demands of Chinese tourists. The research also utilized the obtained results to conduct on-site evaluations of three medical cosmetology clinics in Thailand, conducting a multidimensional analysis of their actual service quality. This analysis included aspects such as quality, safety, service attitude, and language communication skills. In summary, this study puts forth strategic recommendations aimed at enhancing the quality of medical cosmetology services in Thailand, with the goal of better meeting the needs of Chinese tourists and creating additional value for the industry. This research offers a fresh perspective for the field of medical tourism and is expected to provide beneficial insights for the development of related industries.
Abstract: ปัจจุบันจำนวนนักท่องเที่ยวจีนที่เดินทางมาประเทศไทย เพื่อการท่องเที่ยวทางการแพทย์ด้านความงาม มีทิศทางการเพิ่มขึ้นอย่างต่อเนื่อง แต่งานวิจัยเพื่อทำความเข้าใจต่อตลาดที่กำลังขยายเติบโตนี้ กลับมีอยู่อย่างจำกัด ในการศึกษานี้ จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาคุณภาพบริการการท่องเที่ยวทางการแพทย์ด้านความงามของนักท่องเที่ยวจีนในประเทศไทย โดยมีเป้าหมายเพื่อนำไปสู่การปรับปรุงกลยุทธ์การตลาดที่สอดคล้องกับความต้องการของกลุ่มป้าหมาย การศึกษาได้ทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้องร่วมกับศึกษาตัวแบบ SERVQUAL เพื่อระบุเกณฑ์การประเมินคุณภาพบริการทางการแพทย์ด้านความงามเบื้องต้น และใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้เชี่ยวชาญในอุตสาหกรรมฯ เพื่อสังเคราะห์หัวข้อหลักเกณฑ์ที่สอดคล้องกับลักษณะที่เฉพาะเจาะจงของการท่องเที่ยวทางการแพทย์ด้านความงาม ปรับให้เหมาะสมกับบริบทของการท่องเที่ยวทางการแพทย์ด้านความงามในประเทศไทย หัวข้อหลักเกณฑ์ที่ได้ครอบคลุมคุณภาพทั้งสภาพแวดล้อมของการท่องเที่ยวทางการแพทย์ด้านความงาม รวมถึงด้านความปลอดภัย การดูแลหลังการผ่าตัดและความมีความรู้ความสามารถทางวิชาชีพ เพื่อเข้าใจความต้องการและความคาดหวังของนักท่องเที่ยวจีนอย่างลึกซึ้ง งานวิจัยใช้ตัวแบบ KANO ในการออกแบบแบบสอบถาม เพื่อสอบถามกลุ่มตัวอย่างคนจีน กลุ่มเป้าหมายการท่องเที่ยวการแพทย์เพื่อความงาม ทำการวิเคราะห์ข้อมูลจากการสำรวจของนักท่องเที่ยวจีน โดยได้จำแนกเกณฑ์ออกเป็น 1) กลุ่มความต้องการพื้นฐาน 2) ความต้องการที่คาดหวัง และ 3) คุณลักษณะที่ดึงดูดตามลำดับ และระบุเกณฑ์ที่สามารถเพิ่มหรือลดความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวได้มากที่สุด โดยใช้สัมประสิทธิ์ Better-Worse นำเสนอข้อมูลที่มีคุณค่าต่อการเข้าใจความต้องการของนักท่องเที่ยวจีน การวิจัยนี้ ยังได้นำเอาผลลัพธ์ที่ได้เพื่อทดลองประเมินสถานที่ให้บริการจริง คลินิกเวชกรรมเสริมความงามจำนวน 3 แห่งในประเทศไทย เพื่อทดสอบประเมินจุดแข็งจุดอ่อนโดยใช้เกณฑ์คุณภาพบริการที่พัฒนาขึ้น วิเคราะห์คุณภาพการให้บริการทั้งมิติประสิทธิภาพ มิติคุณภาพ มิติความปลอดภัย มิติความเป็นมิตรของผู้ให้บริการ ตลอดจนทักษะการสื่อสารทางภาษา (ภาษาจีน) โดยสรุปการศึกษานี้ นำเสนอข้อเสนอแนะเชิงกลยุทธ์เพื่อปรับปรุงคุณภาพการบริการการแพทย์ด้านความงามในประเทศไทย เพื่อช่วยให้คลินิกเวชกรรมเสริมความงามสามารถตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวจีนได้ดีขึ้น สร้างมูลค่าเพิ่มต่อธุรกิจฯ เป็นการวิจัยที่นำเสนอมุมมองใหม่สำหรับการศึกษาในสาขาการท่องเที่ยวเชิงการแพทย์ นำไปสู่การกำหนดแนวทางที่เป็นประโยชน์ต่อการพัฒนาอุตสาหกรรมดังกล่าว
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Modified: 2024-01-10
Created: 2023
Issued: 2024-01-10
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
Spatial: Thailand
Spatial: China
DegreeName: Master of Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 632132003.pdf 5.15 MB5 2025-08-05 09:39:13
ใช้เวลา
0.036627 วินาที

Xu, Pang
Title Contributor Type
A Study on satisfaction factors of Chinese tourists in medical cosmetology in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Xu, Pang
Danaitun Pongpatcharatrontep
วิทยานิพนธ์/Thesis
Danaitun Pongpatcharatrontep
Title Creator Type and Date Create
Product Selection Knowledge for Chinese Customers by Using Content Analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Qing Xiaorui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge Management of the Chinese Tourists Marketing Mixed Strategy for Chiang Mai Hotel Accommodation
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairaks;Acrapol Nimmolrat;Danaitun Pongpatcharatrontep
Rui Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Gap Analysis Between Supply and Demand Side in Community-Based Tourism: A Case Study of Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Napaporn Reeveerakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Deng Zufeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a Compilation Process for Handbook of Chinese for Specific Purposes for Trade Exhibition
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Gao Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing the Destination Management System for Chinese Gay Tourists in Bangkok, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Jirawit Yanchinda
Gao Zaiqi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design Model Tour Bus Route in Chiang Mai City for Chinese Independent Tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairks;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Li Jinghua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Traceability Data Structure for Lanna Thai Coffee
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Mingmalairaks;Danaitun Pongpatcharatrontep;Napaporn Reeveerakul
Dong, Lianghui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of problem-based learning with think aloud protocol approach on Chinese students’ translation competency
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Atichart Harncharnchai;Worawit Janchai;Danaitun Pongpatcharatrontep;Ratapol Wudhikarn
Wei Du
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design the cosmetics marketing survey suggestion questionnaire through Common KADS methodology
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Li Na
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of standard manual for facial massage training using work study method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Pitipong Yodmongkol;Danaitun Pongpatcharatrontep
Cao Linxia
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Achara Khamaksorn
Meini Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a social media marketing strategy and platform to expand new customers of Lai Mei Plastic Surgery Hospital in China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Manissaward Jintapitak
Yue Feng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selling Thai cosmetic products to Chinese market through the Chinese online influencer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Su Wei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Acceleration of enhancing human capital to improve performances of users in enterprise content management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kobkit Issachevawat;Danaitun Pongpatcharatrontep;Worawit Janchai;Ratapol Wudhikarn;Pitipong Yodmongkol
Oraya Wisawapaisarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of Chinese tourists behavior for Thai shopping mall advertisement design
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Min Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apply an AHP technique for content analysis of Chinese students satisfaction for studying in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Liyun Zhang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of importing certified process on processing fruits to China for Thai SMEs
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Zhuang Hao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving Chinese tourist car rental knowledge for Chiang Mai Local Company
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Wu Jie
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai law and regulation knowledge base for chinese souvenir shop investors
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Zhang Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study on satisfaction factors of Chinese tourists in medical cosmetology in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Xu, Pang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of Chinese customer's demand on Thai skin care product under the framework of knowledge management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Sidu, Aming
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessment of current status and risks among Chinese entrepreneurs engaged in cross-border e-commerce in the Thailand market
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Li, Aishan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative analysis of opening and operating Thai-Chinese online stores for small entrepreneurs
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Li, Wenting
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative analysis of the cosmetics supply chain imported from China to Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Ye, Ping
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 56
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 13,677
รวม 13,733 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 482,048 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,506 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 166 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 68 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 483,800 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.165