แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Improving EFL undergraduate students' English speaking skill through dynamic assessment
การพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่เรียน ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศด้วยวิธีการทดสอบแบบพลวัต

Abstract: This study focuses on the application of dynamic assessment (DA) for pedagogical purposes. It is aimed at investigating how the students’ English speaking skill could be improved through DA, which is grounded in Vygotsky’s zone of proximal development (ZPD). The objectives of this study were (1) to investigate to what extent DA assists EFL undergraduate students to improve their English speaking skill, (2) to explore the students’ perceived self-efficacy in their English speaking skill through DA, and (3) to examine the students’ attitudes toward DA. The participants of the study were 10 university students who studied in an EFL classroom of Foundation English I (ENG 101). Both qualitative and quantitative research instruments were employed in this study. As for the qualitative instruments, the participants’ verbal report, semi-structured interviews, and diaries were adopted. The quantitative instruments employed in this study were the three tests (pretest, posttest, and delayed posttest), a self-efficacy questionnaire, and an attitude questionnaire. The results of the study revealed that through the test-train-retest design, DA improved the students’ English speaking skills and their perceived self-efficacy toward English speaking skills. The data from qualitative instruments showed that the participants gained meaningful learning experiences through DA procedures. All participants expressed positive attitudes toward DA. The results of this study indicated that DA encouraged the students to construct a sense of ownership in their own learning and to become actively engaged in the test tasks. Thus, this study has shed light on the possible application of DA for a remedial classroom in an EFL context.
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาการใช้การทดสอบแบบพลวัต (DA) เพื่อการเรียนการสอน โดยมีเป้าหมายเพื่อศึกษา ว่า DA ซึ่งมีรากฐานอยู่บนแนวคิด Zone of Proximal Development (ZPD) ของไวกอทสกี้ จะพัฒนาทักษะ การพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนได้อย่างไร วัตถุประสงค์ของงานวิจัยคือ (1) เพื่อศึกษาว่า DA ช่วยให้นักศึกษา ระดับปริญญาตรีพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษได้ในระดับใด (2) เพื่อวัดระดับการรับรู้ความสามารถของ นักเรียนในด้านทักษะการพูดภาษาอังกฤษ เมื่อได้ผ่านกระบวนการของ DA และ (3) เพื่อตรวจสอบทัศนคติของ นักเรียนที่มีต่อ DA ผู้เข้าร่วมการทดลองในงานวิจัยนี้มีทั้งหมด 10 คน ทุกคนเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรี ซึ่ง เรียนอยู่ในวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน 1 (ENG 101) การศึกษานี้ใช้เครื่องมือวิจัยทั้งสองแบบคือ ทั้งแบบเชิงปริมาณ และแบบเชิงคุณภาพ ส าหรับเครื่องมือวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้เข้าร่วมวิจัยจะให้ข้อมูลทางวาจาทันทีหลังการสอบ นอกจากนี้ยังมีการเก็บข้อมูลผ่านทางการสัมภาษณ์ และการให้ผู้เข้าร่วมวิจัยจดบันทึกความคิดเห็นในไดอารี่ ใน ส่วนเครื่องมือวิจัยเชิงปริมาณประกอบไปด้วยผลคะแนนจากการทดสอบสามระยะ คือ 1) ก่อน DA 2) หลัง DA และ 3) การทดสอบซ้ าเพื่อดูความยั่งยืนของพัฒนาการ ในตอนท้ายของการทดลองยังมีการเก็บข้อมูลโดยใช้ แบบสอบถาม เพื่อวัดระดับการรับรู้ความสามารถของตนเองในด้านทักษะการพูดภาษาอังกฤษของผู้เข้าร่วมวิจัย และการใช้แบบสอบถามวัดระดับทัศนคติที่ผู้เข้าร่วมวิจัยมีต่อ DA ผลการวิจัยพบว่าระดับความสามารถในการพูด ภาษาอังกฤษของผู้เข้าร่วมวิจัยพัฒนาขึ้น และการรับรู้ความสามารถของตนเองในด้านทักษะการพูดภาษาอังกฤษ ของผู้เข้าร่วมวิจัย ก็แสดงการเปลี่ยนแปลงในทางที่ดีขึ้นเช่นกัน ข้อมูลจากเครื่องมือวิจัยเชิงคุณภาพแสดงให้เห็น ว่าผู้เข้าร่วมวิจัยได้สร้างระบบการเรียนรู้อย่างมีความหมายผ่านกระบวนการของ DA กล่าวโดยสรุปได้ว่า DA ส่งเสริมการเรียนรู้ที่ผู้เรียนมีความเป็นเจ้าของการเรียนรู้ด้วยตนเอง สิ่งนี้ท าให้ผู้เข้าร่วมวิจัยตั้งใจเรียนรู้อย่าง เต็มที่ในขณะที่ท าแบบทดสอบใน DA ดังนั้นจึงเป็นไปได้ว่า DA มีโอกาสจะเป็นประโยชน์กับชั้นเรียนที่มีนักเรยีนที่ ต้องการความช่วยเหลือเป็นพิเศษในบริบทของการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2018
Modified: 2024-01-17
Issued: 2024-01-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Gr_5687783020_Prathana Si.pdf 2.65 MB3 2025-06-20 20:19:39
ใช้เวลา
0.017909 วินาที

Prathana Siwathaworn
Title Contributor Type
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prathana Siwathaworn
Jirada Wudthayagorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jirada Wudthayagorn
Title Creator Type and Date Create
DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE ACADEMIC COLLOCATIONAL COMPETENCE TEST FOR EFL UNIVERSITY STUDENTS: AN APPLICATION OF THE ARGUMENT-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Apichat Khamboonruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INVESTIGATION OF THE MEDIATORS BETWEEN VOCABULARY SIZE AND READING COMPREHENSION OF FIRST-YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Penprapa Mungkonwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Urairat Adithepsathit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Pornchanok Sukpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language assessment policy and agency of English teachers in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn;Chatraporn Piamsai
Benjamas Dhammarungruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Prathana Siwathaworn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Kritsada Punyapratheep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Lu Geng Sun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 9
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,033
รวม 2,042 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 172,112 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 638 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 431 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 46 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 42 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 173,282 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48