แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Gender representation in English textbooks and classroom praxis: a Thai state secondary public school, Chiang Rai Province
ภาพแทนเพศภาวะในตำราและปฏิบัติการการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ: โรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐไทย จังหวัดเชียงราย

LCSH: Sai Nam Mekong School
LCSH: English language -- Study and teaching
LCSH: English language -- Textbooks
LCSH: Language and sex
LCSH: Sai Nam Mekong School
Abstract: This study has the objectives to: 1) study the dynamic of gender representation in English textbooks and 2) study the classroom praxis and reconstruction of gender representation in English textbooks. This study adopted the method of qualitative research. Sai Nam Mekong School, Chiang Khong District, Chiang Rai Province was selected as the study area. The data was collected from English textbooks which were used in four curriculums, classroom observation, and interview. The research found that gender representation that depicted patriarchy ideology was clearly shown in English textbooks used in the Secondary School Curriculum B.E. 2503 (A.D. 1960). It reflected gender – division of labor and gender stereotype. The devaluation of women and praising value of men steadily continued in the Secondary Education Curriculum B.E. 2521 (A.D.1978). By the way, it was found that the content in English textbooks in the Basic Education Curriculum B.E. 2544 (A.D.2001), and the Basic Education Core Curriculum B.E. 2551 (A.D. 2008) greatly reduced male praise and raised women value. Apart from that, the intersectionality in gender representation has continued to represent in all courses. Nevertheless, gender representation in English classrooms, teachers were key practitioners who had power and freedom to choose and position English textbooks in classrooms. They were also responsible to design activities in classrooms. Moreover, the knowledge, experiences, perspectives, and attitudes of teachers toward gender had influenced the practice of reproduction and reconstruction gender representation in classrooms. Gender attitudes of teachers can be divided into 3 types, namely: 1) teachers with patriarchy attitude 2) teachers with gender – neutral attitude and 3) teachers with challenging attitude towards gender representation. At the same time, students also had status as practitioners. They were able to interpret, question, and challenge the reproduction of gender representation in both English textbooks and English classrooms. There are 3 types of Classroom praxis in Sai Nam Khong School which are 1) classrooms of silence based on the foundation of patriarchy, 2) classrooms served as safe spaces for gender representation, and 3) classrooms that create new contexts for gender representation.
Abstract: การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาพลวัตการสร้างภาพแทนเพศภาวะในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษ และ 2) เพื่อศึกษาปฏิบัติการในชั้นเรียนวิชาภาษาอังกฤษและการรื้อสร้างภาพแทนเรื่องเพศภาวะในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษ โดยใช้การวิจัยเชิงคุณภาพแบบการศึกษาเฉพาะกรณี ผู้วิจัยเลือกโรงเรียนสายน้ำโขง อำเภอเชียงของ จังหวัดเชียงรายเป็นพื้นที่ในการศึกษา และรวบรวมข้อมูลจากการใช้ข้อมูลเอกสารตำราเรียนภาษาอังกฤษตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน ตั้งแต่ พ.ศ. 2503–2551 การสังเกตชั้นเรียนโดยตรง และการสัมภาษณ์ครูและนักเรียนแบบกึ่งโครงสร้าง ผลการวิจัยพบว่าหนังสือเรียนภาษาอังกฤษปรากฏภาพแทนเพศภาวะที่สะท้อนอุดมการณ์ปิตาธิปไตยอย่างชัดเจนในหลักสูตรช่วง พ.ศ. 2503 ซึ่งสะท้อนให้เห็นบทบาททางเพศที่สังคมคาดหวัง และภาพเหมารวมทางเพศ การลดคุณค่าของผู้หญิงและให้คุณค่าผู้ชายยังเกิดขึ้นต่อเนื่องจนถึงตำราเรียนในหลักสูตรมัธยมศึกษา พ.ศ. 2521 อย่างไรก็ตาม เนื้อหาในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษในหลักสูตรช่วง พ.ศ. 2544 – 2551 พบเนื้อหาที่มีการยกย่องเพศชาย และลดคุณค่าเพศหญิงลดลงอย่างมาก นอกจากนั้นความสัมพันธ์หญิงชายในลักษณะอำนาจทับซ้อนก็ยังคงปรากฏภาพแทนเพศภาวะในทุกหลักสูตร ปฏิบัติการสร้างภาพแทนเพศภาวะในชั้นเรียนวิชาภาษาอังกฤษ มีครูเป็นผู้ปฏิบัติการสำคัญที่มีอำนาจและอิสระในการเลือกและจัดวางตำแหน่งแห่งที่หนังสือเรียนภาษาอังกฤษในชั้นเรียน รวมถึงการออกแบบและจัดการเรียนการสอนในชั้นเรียน โดยความรู้ ประสบการณ์ มุมมอง และทัศนคติที่เกี่ยวข้องกับเพศภาวะของครูผู้สอนในฐานะปัจเจกมีอิทธิพลต่อปฏิบัติการผลิตซ้ำและรื้อสร้างภาพแทนเพศภาวะในชั้นเรียน ซึ่งทัศนคติที่เกี่ยวข้องกับเพศภาวะของครูผู้สอน แบ่งออกเป็น 3 ประเภท คือ 1) ครูที่มีทัศนคติเชิงปิตาธิปไตย 2) ครูที่ทัศนคติเป็นกลางเชิงเพศภาวะ และ 3) ครูที่มีทัศนคติท้าทายต่อภาพแทนเพศภาวะ ขณะเดียวกันนักเรียนเองก็มีสถานะเป็นผู้ปฏิบัติการในการตีความ ตั้งคำถาม และท้ายทายต่อปฏิบัติการผลิตซ้ำภาพแทนเพศภาวะของครูและภาพแทนเพศภาวะที่ปรากฎในหนังสือเรียนภาษาอังกฤษ โดยการปฏิบัติการในชั้นเรียนในโรงเรียนสายน้ำโขงสามารถแบ่งออกเป็น 3 ลักษณะ ได้แก่ 1) ห้องเรียนแห่งความเงียบงานบนฐานคิดปิตาธิปไตย 2) ห้องเรียนในฐานะพื้นที่ปลอดภัยทางเพศภาวะ และ 3) ห้องเรียนที่สร้างบริบทใหม่ทางเพศภาวะ
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2023
Modified: 2024-01-22
Issued: 2024-01-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 590252001.pdf 4.02 MB4 2025-02-27 08:15:27
ใช้เวลา
0.021868 วินาที

Kwanruan Choosrichom
Title Contributor Type
Gender representation in English textbooks and classroom praxis: a Thai state secondary public school, Chiang Rai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kwanruan Choosrichom
Nongyao Nawarat
Nannaphat Saenghong
Prasit Leepteecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nongyao Nawarat
Title Creator Type and Date Create
Cultural citizenship construction in Thailand – Lao PDR border school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Surichai Wun\' gaeo;Nongyao Nawarat;Kwanchewan Buadaeng;Prasit Leepreecha
Wasan Sapphasuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mother tongue-based education in Hmong ethnic schools in Phu Chi Fah area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ian Baird;Prasit Leepreecha;Nongyao Nawarat;Mukdawan Sakboon;Yos Santasombat
Ju-Hong Yun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of art teaching management for student teachers based on culturally responsive teaching
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Saipin Sungkitsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Empowering social workers through feminist training curriculum
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Nannaphat Saenghong;Pongchawi Vaiyavutjamai
Punika Apirakkraisri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing participatory teaching materials to promote multicultural learning for primary school classroom
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kessaree Ladlia;Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha;Monnapat Manokarn
Natcha Promsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Educational quality of higher education through learning outcomes and the employability of graduates: A Case study of Nong Lam University in Vietnam
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat
Kieu, Quan Thuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multicultural teaching and learning in an ethnically diverse school in Xishuangbanna Dai Autonomous Prefecture, Yunnan, China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Yang, Jianlin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of the English language curriculum based on culturally relevant pedagogy for students in Chiang Mai peri urban area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Panadda Rerkplian;Omsin Chatuporn
Panadda Pananil
วิทยานิพนธ์/Thesis
Gender representation in English textbooks and classroom praxis: a Thai state secondary public school, Chiang Rai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Nannaphat Saenghong;Prasit Leepteecha
Kwanruan Choosrichom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Construction of knowledge space in accordance with the teachiings of khruba chaiyawongsa pattana in karen community
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Pisith Nasee;Kwanchewan Buadaeng
Porluck Pinraruek
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Practices of construction and reconstruction of ethnicity, Galyani Vadhana’s District Schools, Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Pisith Nasee;Kwanchewan Buadaeng
Phisit Rojkanarach
วิทยานิพนธ์/Thesis
Politics of commoditizing ethnic culture in Chiang Rai Flower Festival
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Chusak Wittayapak;Nongyao Nawarat
Songkran Jantakad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultivating global citizenship in Migrant Learning Centers on Thailand-Myanmar borders
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha;Pisith Nasee
Wanida Lertvorapreecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Collaborative revitalization of cultural heritage virtue for development of Wat Ket Area, Chiang Mai City as living museum
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sidthinat Prabudhanitisarn;Somporn Sangawongse;Nongyao Nawarat
Kittikarn Somrit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nannaphat Saenghong
Title Creator Type and Date Create
Study of religious education in Northern Thai public schools
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Annop Pongwat;Chetthapoom Wannapaisan;Parud Boonsriton;Nannaphat Saenghong;Sirilak Fuangkarn
Fasiri Ahn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of art teaching management for student teachers based on culturally responsive teaching
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Saipin Sungkitsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Empowering social workers through feminist training curriculum
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Nannaphat Saenghong;Pongchawi Vaiyavutjamai
Punika Apirakkraisri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Study of multicultural education policies: Singapore and South Korea
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Omsin Jatuporn
Wu, Changju
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing participatory teaching materials to promote multicultural learning for primary school classroom
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kessaree Ladlia;Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha;Monnapat Manokarn
Natcha Promsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multicultural teaching and learning in an ethnically diverse school in Xishuangbanna Dai Autonomous Prefecture, Yunnan, China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Yang, Jianlin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Gender representation in English textbooks and classroom praxis: a Thai state secondary public school, Chiang Rai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Nannaphat Saenghong;Prasit Leepteecha
Kwanruan Choosrichom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Prasit Leepreecha
Title Creator Type and Date Create
Negotiating authenticity : cultural economy of the ethnic tourist market in White Tai Villages, Northwest Upland of Vietnam
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Anan Ganjanapan;Wattana Sugunnasil;Aree Wiboonpongse;Michaud, Jean
Achariya Choowonglert
วิทยานิพนธ์/Thesis
Singing for survival in the highlands of Cambodia: Tampuan revitalization of music as mediation and cultural reflexivity
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Yves Goudineau;Chayan Vaddhanaphuti;Wasan Panyagaew;Prasit Leepreecha;Amporn Jirattikorn
Todd Wayne Saurman
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Village in transition: development and socio-economic, and cultural change in Mae Kampong Village, Chiang Mai, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wasana La-orngplew;Mukdawan Sakboon;Prasit Leepreecha
Kodai Harada
วิทยานิพนธ์/Thesis
Shan migrant entrepreneurship in Rotational Market Space in Chiang Mai, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kyoko Kusakabe;Amporn Jirattikorn;Prasit Leepreecha
Sai Kham Phu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Learning to be happy: gross national happiness policy and pedagogical practices in Bhutan
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suchart Setthamalinee;Mukdawan Sakboon;Prasit Leepreecha
Thinley Namgay
วิทยานิพนธ์/Thesis
Migrants and Social Remittance as an Agent of Change in Traditional Festivals’ Practices in Za Yet Pyin Village, Rakhine State, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suchart Setthamalinee;Mukdawan Sakboon;Prasit Leepreecha
San Yin Yin Tun
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Genealogy of the Constitution and Development of Catholic Missions Among Minorities in British Burma
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Micah Morton;Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon;Panadda Boonyasaranai;Kwanchewan Buadaeng
Anita Agostini
วิทยานิพนธ์/Thesis
Constructing Knowledge Space of Indigenous Knowledge Education in Northern Thai Public Schools
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasert Trakansuphakon;Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon
Lee, Ana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural citizenship construction in Thailand – Lao PDR border school
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Surichai Wun\' gaeo;Nongyao Nawarat;Kwanchewan Buadaeng;Prasit Leepreecha
Wasan Sapphasuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Hmong dubbed series: the production and consumption of asian dreams among Hmong community in Lao PD
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jennifer Leehey;Amporn Jirattikorn;Prasit Leepreecha
Alounyang Yongye
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mother tongue-based education in Hmong ethnic schools in Phu Chi Fah area
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ian Baird;Prasit Leepreecha;Nongyao Nawarat;Mukdawan Sakboon;Yos Santasombat
Ju-Hong Yun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Politics of space: A Study of spatial practice and social movement of the Hmong in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Yos Santasombat;Aranya Siriphon;Prasit Leepreecha
Yutthapong Suebsakwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of art teaching management for student teachers based on culturally responsive teaching
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Saipin Sungkitsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Coffee and ethnic entrepreneurship at Doi Chang in Chiang Rai province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha
Geng, Xixi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing participatory teaching materials to promote multicultural learning for primary school classroom
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kessaree Ladlia;Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha;Monnapat Manokarn
Natcha Promsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multicultural teaching and learning in an ethnically diverse school in Xishuangbanna Dai Autonomous Prefecture, Yunnan, China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nannaphat Saenghong;Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha
Yang, Jianlin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Strategy against eviction and livelihoods of the Akuarium neighborhood in Jakarta's transformation
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha
Khudi, Achmad Firas
วิทยานิพนธ์/Thesis
Gender inequality in higher education of engineering studies in Bangladesh
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Amporn Jirattikorn;Prasit Leepreecha
Nazmul Islam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mission strategies in the making: Protestant missionaries in the Chiang Mai City
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon;Kwanchewan Buadaeng
Chang, Lee Soo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Commodifying nature and culture for tourism in Mae Klang Luang Karen village, Chiang Mai
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha
Matahari Irandiputri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Politics of commoditizing ethnic culture in Chiang Rai Flower Festival
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Chusak Wittayapak;Nongyao Nawarat
Songkran Jantakad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultivating global citizenship in Migrant Learning Centers on Thailand-Myanmar borders
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nongyao Nawarat;Prasit Leepreecha;Pisith Nasee
Wanida Lertvorapreecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
State’s land formalization, mixed land tenure and accumulation multi-ethnic naga self-administrative zone, Northern Sagaing, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chusak Wittayapak;Prasit Leepreecha
Khin Pyae Sone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kachin indigenous education in Northern Shan State, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon
Hawng Tsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Community based tourism in Saw Lawng Village: Understanding and participation of local Chin Community in Chin State, Myanmar
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Amporn Jirattikorn;Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon
Salai Vanni Bawi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pedagogy of the Karen: Indigenous education as self-determination
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Shirley Worland;Prasit Leepreecha
Saw Ni Thaw Htoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Commodification of education in Myanmar’ Chin State under the shadow education system
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Mukdawan Sakboon;Prasit Leepreecha
Sui Meng par
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mother-tongue education among the Saho ethnic group in Eritrea
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon
Mahmud Mohammed Ahmed
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multicultural education in The Xavier learning community, Chiang Rai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Prasit Leepreecha;Mukdawan Sakboon
Cuong Nguyen Phu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 23
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,433
รวม 2,456 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 65,757 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 74 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 65,874 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48