แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Structural Priming and the Acquisition of English Dative Constructions by L1 Thai Learners
การเตรียมรับรู้ทางโครงสร้างและการรับหน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษโดยผู้เรียนที่มีภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่ง

ThaSH: English language -- Study and teaching
ThaSH: English language -- Grammar
Abstract: The purpose of the present study is to examine whether structural priming can facilitate L1 Thai learners’ acquisition of English dative constructions, both English DO construction and English PO construction and to investigate whether different priming conditions have different learning effects on L1 Thai learners’ acquisition of English dative constructions. The first hypothesis states that the L1 Thai learners produce English dative constructions, both DO construction and PO construction, at higher rates after receiving the structural priming experiments. However, the similar structure, i.e. the English PO construction is used more frequently than the different structure, i.e. the English DO construction. The second hypothesis states that different priming conditions have different learning effects on L1 Thai learners’ acquisition of English dative constructions. That is, less intervening sentences between prime and target sentences contribute to the short-term learning effects, whereas more intervening sentences between prime and target sentences mediate the long-term learning effects on L1 Thai learners’ acquisition of English dative constructions. The participants were 90 Thai intermediate learners of English randomly divided into three different priming conditions groups: long-lag priming group (n=30), short-lag priming group (n=30) and no-lag priming group (n=30). Data were collected from a comprehension checking task, a preference assessment task, a priming task and an immediate post-priming picture description task. Results showed that the L1 Thai learners of English showed a significant increase in their productions of English dative constructions after receiving the structural priming experiments, suggesting that the learners acquired the English dative constructions more effectively through structure priming. Thus, the first hypothesis was confirmed by the results. Moreover, the structural priming effects were found to persist over time, suggesting that structural priming can promote long-term production of the English dative constructions among the learners. However, different priming conditions did not have different learning effects because the learners across the three priming condition groups showed similar production rates of dative sentences. Thus, the second hypothesis was not confirmed by the results. Moreover, it was assumed that structural priming was a form of implicit learning process (Bock & Griffin, 2000). The findings of the study contributed to SLA with respect to structural priming and led to some pedagogical implications.
Abstract: วัตถุประสงค์ของงานวิจัยคือ ศึกษาว่าการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้าง (structural priming) สามารถอำนวยความสะดวกในการรับหน่วยสร้างผู้รับสภาพแบบกรรมคู่ (double-object construction) และหน่วยสร้างผู้รับสภาพกรรมคู่แบบบุพบท (prepositional dative construction) ในภาษาอังกฤษได้หรือไม่ และ เพื่อศึกษาว่าเงื่อนไขแต่ละประเภทของการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้างมีผลการเรียนรู้ที่แตกต่างกันในการรับหน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษของผู้เรียนที่มีภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่งหรือไม่ สมมติฐานแรกของงานวิจัยนี้คือ ผู้เรียนที่มีภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่งจะใช้หน่วยสร้างดังกล่าวในจำนวนที่มากขึ้นหลังจากได้รับการทดลองการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้าง โดยหน่วยสร้างผู้รับสภาพกรรมคู่แบบบุพบทซึ่งมีลักษณะทางโครงสร้างคล้ายกับหน่วยสร้างเทียบเคียงในภาษาที่หนึ่งจะถูกใช้ในจำนวนที่มากกว่าหน่วยสร้างผู้รับสภาพแบบกรรมคู่ซึ่งมีลักษณะทางโครงสร้างแตกต่างจากหน่วยสร้างเทียบเคียงในภาษาที่หนึ่ง สมมติฐานที่สองคือ เงื่อนไขแต่ละประเภทของการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้างมีผลการเรียนรู้ที่แตกต่างกันในการรับหน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษของผู้เรียนที่มีภาษาไทยเป็นภาษาที่หนึ่ง โดยเงื่อนไขที่มีประโยคแทรกจำนวนมากจะส่งผลต่อการเรียนรู้ในระยะยาว ส่วนเงื่อนไขที่มีประโยคแทรกจำนวนน้อยจะส่งผลต่อการเรียนรู้ในระยะสั้นต่อการรับหน่วยสร้างดังกล่าว งานวิจัยนี้มีผู้เข้าร่วมวิจัยทั้งหมด 90 คน โดยทั้งหมดเป็นผู้เรียนที่มีสมิทธิภาพภาษาอังกฤษในระดับกลาง แบ่งเป็นผู้เรียนกลุ่ม long-lag จำนวน 30 คน ผู้เรียนกลุ่ม short-lag จำนวน 30 คน และ ผู้เรียนกลุ่ม no-lag จำนวน 30 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบทดสอบความเข้าใจโครงสร้างประโยคภาษาอังกฤษ (Comprehension Checking Task) แบบทดสอบการเลือกใช้โครงสร้างภาษาอังกฤษ (Preference Assessment Task) การทดสอบการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้าง (Priming Task) และการทดสอบบรรยายภาพหลังการทดลองทันที (Immediate Post-Picture Description Task) ผลงานวิจัยพบว่าผู้เรียนทั้งสามกลุ่มใช้หน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05หลังจากได้รับการทดลองการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้าง ซึ่งเป็นไปตามสมมติฐานในข้อที่หนึ่ง อย่างไรก็ตาม เงื่อนไขแต่ละประเภทของการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้างไม่มีผลการเรียนรู้ที่แตกต่างกันในการรับหน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษของผู้เรียนเนื่องจากผู้เรียนทุกกลุ่มใช้หน่วยสร้างผู้รับสภาพในภาษาอังกฤษได้อย่างถูกต้องในระดับสูงในระดับที่ใกล้เคียงกัน ซึ่งไม่เป็นไปตามสมมติฐานในข้อที่สอง ผลวิจัยยังชี้ให้เห็นว่าการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้างเป็นกระบวนการเรียนรู้แบบอัตโนมัติ (Implicit learning process) (Bock & Griffin, 2000) รูปแบบหนึ่ง ผลการวิจัยมีประโยชน์สำคัญในด้านการรับภาษาที่สองที่เกี่ยวกับการเตรียมการรับรู้ทางโครงสร้างและนำไปสู่นัยทางด้านการเรียนการสอนภาษา
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2021
Modified: 2023-11-29
Issued: 2023-11-29
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: English
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6280007222.pdf 6.07 MB3 2025-01-14 13:20:27
ใช้เวลา
0.014859 วินาที

Jaturaporn Kongbang
Title Contributor Type
Effects of lyrical music in different languages on English reading comprehension of Thai learners
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Jaturaporn Kongbang;Pornpin Cherdsaksakul;Pakaporn Piriyapithakporn;Pakjira Boonrapeth

บทความ/Article
Code-switching of Experienced and Less Experienced Teachers in Online EFL Classrooms on Distance Learning Television: A Case Study
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Jaturaporn Kongbang;Michael Crabtree

บทความ/Article
Structural Priming and the Acquisition of English Dative Constructions by L1 Thai Learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jaturaporn Kongbang
Nattama Pongpairoj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nattama Pongpairoj
Title Creator Type and Date Create
VARIABLE PRODUCTION OF ENGLISH PAST TENSE MARKING BY L1 THAI LEARNERS: AN APPLICATION OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Montira Khumdee
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF ENGLISH RESTRICTIVE AND NON-RESTRICTIVE RELATIVE CLAUSES BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Atipong Amornwongpeeti
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF L2 ENGLISH NON-NULL ARGUMENTS BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Itsara Namtapi
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION ORDER OF L2 ENGLISH INFINITIVE AND GERUND COMPLEMENTS BY L1 THAI LEARNERS A USAGE-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Raksina Keawchaum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Target-like syntactic representations of L1 Thai learners a case of L2 English number agreement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Nattama Pongpairoj;Raksangob Wijitsopon
Thanaphan Thapthimhin
วิทยานิพนธ์/Thesis
L2 ACQUISITION OF WH-OPERATOR MOVEMENT IN ENGLISH OPEN INTERROGATIVES BY L1 THAI LEARNERS A CASE OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Pairoj Kunanupatham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Avoidance of the use of English participial reduced relative clauses among L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of a cooperative corpus consultation to promote the acquisition of adjective + preposition collocations among L1 Thai learners of English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supaporn Kulsitthiboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Variability of English past tense morphology by L1 Thai and L1 French learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chariya Prapobratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of Translation of Relative Clauses from English into Thai and from Thai into English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Nattharath Leenakitti
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of input frequency on the acquisition of English adjectival suffixes by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chalit Chiarakiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Y1 and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Systematicity of L1 Thai Learners\' L2 English Interlanguage of \'Wish-Clauses\'
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Rawisiree Suteerapongsit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Interlanguage pragmatics: an investigation of pragmatic transfer in responses to English tag questions by l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Wattana Wattananukij
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of corpus consultation to enhance the acquisition of l2 English infinitive and gerund complements among low English proficiency l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Passaraporn Suriyapee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural Priming and the Acquisition of English Dative Constructions by L1 Thai Learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Jaturaporn Kongbang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English reported questions by L1 Thai learners: interlingual and intralingual factors
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chutima Jantarit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of working memory on structural competition in processing English present tense morphology by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Sonthaya Rattanasak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of salience and working memory on L2 processing of english relative clauses with past participles and past participial reduced relative clauses by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of structural priming and lexical residual activation on the acquisition of the English noun + relative clause by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Xueli Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Yi and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English irregular past tense morphology by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Tingting Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the substitutions of English articles by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Yuhan Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 24
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,037
รวม 3,061 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 135,685 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 529 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 340 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 37 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 36 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 136,633 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48