Development of vehicle inspection business application for enhancing the service of vehicle inspection private center using system development life cycle (SDLC)
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัญหาในการให้บริการและความต้องการ แอปพลิเคชันในการให้บริการสถานตรวจสภาพรถของผู้ประกอบการและผู้รับบริการสถานตรวจสภาพรถยนต์เอกชน 2) ออกแบบ พัฒนา และประเมินประสิทธิภาพแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ 3) ประเมินคุณภาพแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ 4) วิเคราะห์ผลประโยชน์จากงานวิจัยใน การพัฒนาแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ และ 5) ถ่ายทอดเทคโนโลยีและการใช้งานแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ 1) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ศึกษาปัญหาในการให้บริการและความต้องการแอปพลิเคชันในการให้บริการสถานตรวจสภาพรถเอกชน คือ ผู้ประกอบการและผู้รับบริการสถานตรวจสภาพรถยนต์เอกชนในประเทศไทย จำนวน 30 คน โดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง และสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ 2) กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการประเมินประสิทธิภาพ และถ่ายทอดเทคโนโลยีและการใช้งานแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ คือ ผู้ประกอบการและผู้รับบริการสถานตรวจสภาพรถยนต์เอกชนในเขตภาคตะวันออกเฉียงเหนือ จำนวน 30 คน โดยใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบไปด้วยแบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ แบบประเมินประสิทธิภาพ แบบประเมินคุณภาพ และแบบประเมินความพึงพอใจในการถ่ายทอดเทคโนโลยี ผู้วิจัยดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลปัญหาและความต้องการ จากการสอบถาม และการสัมภาษณ์ โดยข้อมูลจะถูกนำมาสรุปเพื่อนำไปประชุมสนทนากลุ่มร่วมกับผู้ทรงคุณวุฒิที่มีความเชี่ยวชาญ จากนั้นนำผลสรุปที่ได้ไปใช้ในการออกแบบและพัฒนาแอปพลิเคชัน โดยประยุกต์ใช้วงจรการพัฒนาระบบ SDLC แล้วนำไปประเมินประสิทธิภาพ ประเมินคุณภาพ วิเคราะห์ผลประโยชน์ของงานวิจัยในด้านต่าง ๆ ขั้นตอนสุดท้ายดำเนินการถ่ายทอดเทคโนโลยี และประเมินความพึงพอใจในการถ่ายทอดเทคโนโลยีและการใช้งานแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัญหาในการให้บริการสถานตรวจสภาพรถ สรุปโดยรวมคือ ปัญหาของผู้ประกอบการ ในการประชาสัมพันธ์และการให้บริการที่ไม่ทั่วถึงกลุ่มลูกค้า ปัญหาของผู้รับบริการ ในการแจ้งเตือนข้อมูล และการชำระภาษีรถ และความต้องการแอปพลิเคชัน สรุปโดยรวมคือ ความต้องการของผู้ประกอบการในการบริหารจัดการข้อมูล การประชาสัมพันธ์ และการแจ้งเตือนข้อมูลลูกค้า ความต้องการของผู้รับบริการ ในการให้บริการในการจองคิว การเข้าถึงข้อมูล ข่าวสาร รวมไปถึงอัตราค่าบริการในการเข้ารับบริการ
2. การออกแบบแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ โดยใช้ทฤษฎีการพัฒนาด้วยวงจรการพัฒนาระบบ (SDLC) พัฒนาระบบให้เป็น Mobile Application และ Web Application ที่ช่วยติดต่อสื่อสารกับลูกค้า ให้บริการได้อย่างรวดเร็ว สนับสนุน อำนวยความสะดวก และประชาสัมพันธ์ธุรกิจให้เป็นที่รู้จัก อีกทั้งยังสามารถตอบสนองความต้องการลูกค้า และผู้ประกอบการ ในการให้บริการที่เหนือกว่าสถานตรวจสภาพรถยนต์เอกชนคู่แข่งอื่น ๆ และผลการประเมินประสิทธิภาพของแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.62 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.45
3. การประเมินคุณภาพแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ ในภาพรวมมีคุณภาพอยู่ในระดับ มากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.56 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.39
4. การวิเคราะห์ผลประโยชน์งานวิจัยของแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ 1) ด้านประสิทธิผลของการวิจัย เป็นไปตามวัตถุประสงค์ของการวิจัยตามที่ผู้วิจัยได้กำหนดไว้ 2) ด้านประสิทธิภาพของการวิจัย เป็นงานวิจัยที่มีความถูกต้อง มีความสามารถในการทำงาน และมีความเหมาะสม สามารถนำไปใช้ในธุรกิจภาคบริการด้านการตรวจสภาพรถ และ 3) ผลกระทบของการวิจัย เป็นงานวิจัยที่ก่อให้เกิดประโยชน์ สามารถนำไปขยายผลในเชิงธุรกิจ สร้างเครือข่ายของธุรกิจร่วมกัน ที่ใช้เป็นเครื่องมือในการให้บริการตรวจสภาพรถ รวมไปถึงการนำไปใช้เป็นต้นแบบสำหรับธุรกิจตรวจสภาพรถ ต่อไป
5. ผลการถ่ายทอดเทคโนโลยีและการใช้งานแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ ทำให้ผู้ประกอบการ และผู้รับบริการได้รับความรู้ ความเข้าใจ และเข้าถึงเทคโนโลยีและนวัตกรรมในการให้บริการตรวจสภาพรถ ที่ช่วยอำนวยความสะดวกในการให้และรับบริการ รวมไปถึงการประชาสัมพันธ์ธุรกิจให้เป็นที่รู้จัก เพียงแค่มีสมาร์ทโฟนก็สามารถบริหารจัดการและใช้บริการได้อย่างสะดวก รวดเร็วมากขึ้น และผลการประเมินความพึงพอใจในการถ่ายทอดเทคโนโลยีและการใช้งานแอปพลิเคชันธุรกิจตรวจสภาพรถ ในภาพรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.64 และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.46
The objectives of this research were: 1) to study service problems and application demands for service of vehicle inspection private center and clients of the center, 2) to design, develop and efficiency-quantify the vehicle inspection business application for enhancing the service of vehicle inspection private center, 3) to evaluate qualities of the vehicle inspection business application, 4) to analyze benefits of the research of development of the vehicle inspection business application, and 5) to transfer the technology and apply the vehicle inspection business application. The sampling groups were: 1) the sampling group of studying the service problems and application demands for service of vehicle inspection private center and clients of the center comprising the enterprises and clients of vehicle inspection private center in Thailand with the total number of 30 people, using purposive sampling and accidentally sampling methods; and 2) the sampling group of evaluating the qualities of the vehicle inspection business application comprising the enterprises and clients of vehicle inspection private center in the northeast with the total number of 30 people, using purposive sampling method. The research tools were questionnaire, interview form, efficiency evaluation form, quality evaluation form, and satisfactory evaluation form. The researcher collected the data of problems and demands from questionnaire and interview; then, the collected data were concluded to discuss in focus group including experts. After that, the conclusion from the focus group discussion was used to design and develop by System Development Life Cycle (SDLC). Next, the application was quantified the efficiency and evaluated the quality for research benefits and the technology was then transferred as the vehicle inspection business application. The statistics used in this research were percentage, average and standard deviation.
The research results were found as the followings.
1. The problems for service of vehicle inspection private center and clients of the center were overall the problem of public relations and the service covering client groups, the problem of alerting the information and tax payment, and the demand of application. In conclusion, there were the demand enterprises in information administration, public relations, and alerting of sevice information for clients in queueing, reaching information and news, incluing service charges.
2. The design and development of the vehicle inspection business application were the system of Mobile Application and Web Application for contacting clients with quickness, support, facilitation, convenience and public relations to clients. Besides, this application is useful for responding clients and enterprises in service when compared to other vehicle inspection private centers. The efficiency of the vehicle inspection business application was overall at highest level with average of 4.62 and standard deviation of 0.45.
3. The qualities of the vehicle inspection business application were overall at highest level with average of 4.56 and standard deviation of 0.39.
4. The benefits of the research of the vehicle inspection business application were: 1) the fruitfulness of research followed the research objectives, 2) the efficiencies of research followed the research objectives, and were effective, qualified and suitable, which the application can be applied to use in the service business for the vehicle inspection private centers, and 3) the impacts of research were the research benefits for extending in business, creating business network, being a tool for vehicle inspection business service, and being a model for vehicle inspection business.
5. Results of technology transfer and the usage of vehicle inspection business application were the creation of knowledge and understandings to enterprises and clients, that reached technology and innovation of vehicle inspection service. And, the application creates convenices of giving and receiving services, and public relations of vehicle inspection business. A smart phone can be used to administrate and service more conveniently and quickly. The stisfaction level of technology transfer and the usage of vehicle inspection business application was overall at highest level with average of 4.64 and standard deviation of 0.46.