แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
การพัฒนาระบบการเรียนออนไลน์โดยบูรณาการรูปแบบการเรียนรู้รายบุคคลร่วมกับความชอบในสื่อการเรียนรู้แบบดิจิทัลสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรีในหัวข้อภาษาเอสคิวแอลที่ใช้เขียนโปรแกรมเพื่อจัดการฐานข้อมูล

LCSH: Computer-assisted instruction -- Study and teaching
LCSH: SQL Server
LCSH: SQL (Computer program language)
Abstract: With the benefits of online learning environment, learning materials related to personalized information have been rapidly developed. However, the online learning support system, especially for learning Structured Query Language (SQL) in a database management system course, has been developed based only on single-source of personalization information. To cope with the drawback, this study proposed an innovative approach named a learning style-preferred technology type decision model, which combines two main sources of learning styles and digital learning type preference. The model was employed to develop an online SQL learning support system. Therefore, two empirical studies were conducted in this research. In the first study, 190 university students were recruited to validate the proposed model for recommending digital learning material to individual students. It led to the second study involving 90 university students to empirically evaluate the effectiveness of the decision model-based personalized learning support system in terms of SQL learning achievement, perceptions, and motivations. The results of the two-part experiments showed that (a) the decision model was able to recommend proper digital learning material to individual students based on their learning style and preferred digital learning type; (b) the learning achievement the students who followed the personalized learning material were significantly greater than of those who learned with the non-personalized learning material; and (c) the learning support system based on the proposed model could promote positive students' perceptions and positively motivate them to learn SQL. It is recommended that this developed system of the database management course should be implemented in all universities in Thailand.
Abstract: จากประโยชน์ของสิ่งแวดล้อมการเรียนรู้แบบออนไลน์ ทำให้การพัฒนาสื่อการเรียนรู้ที่สัมพันธ์กับข้อมูลจำเพาะบุคคลได้รับการพัฒนาขึ้นอย่างรวดเร็ว อย่างไรก็ตามระบบการเรียนรู้แบบออนไลน์โดยเฉพาะการเรียนรู้หัวข้อภาษาสอบถามเชิงโครงสร้าง (SQL) ในรายวิชาระบบการจัดการฐานข้อมูลได้รับการพัฒนาโดยอาศัยข้อมูลแหล่งข้อมูลจำเพาะรายบุคคลเพียงแหล่งข้อมูลเดียว เพื่อแก้ไขข้อจำกัดดังกล่าวงานวิจัยนี้จึงได้เสนอแนวทางใหม่ที่ชื่อว่า "แบบจำลองการตัดสินใจตามรูปแบบการเรียนรู้และความชอบในสื่อเทคโนโลยี" ซึ่งผสานสองแหล่งข้อมูลเข้าด้วยกัน คือ รูปแบบการเรียนรู้และความชอบในสื่อการเรียนรู้แบบดิจิทัล แบบจำลองนี้ได้ถูกนำไปใช้เพื่อพัฒนาระบบสนับสนุนการเรียนรู้ SQL แบบออนไลน์ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงประกอบด้วย 2 การศึกษาย่อย ในการศึกษาแรกได้รับสมัครนักศึกษามหาวิทยาลัย จำนวน 190 คน เพื่อตรวจสอบความถูกต้องและแม่นยำของแบบจำลองฯ เพื่อแนะนำสื่อการเรียนรู้ดิจิทัลที่เหมาะสำหรับผู้เรียนเป็นรายบุคคล ซึ่งนำไปสู่การศึกษาที่สอง ซึ่งมีนักศึกษามหาวิทยาลัย จำนวน 90 คนเข้าร่วมวิจัย เพื่อทำการประเมินประสิทธิภาพของแบบจำลองการตัดสินใจในระบบสนับสนุนการเรียนรู้รายบุคคลในประเด็นของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การรับรู้ และ แรงจูงใจเกี่ยวกับการเรียน SQL ผลการศึกษาทั้งสองส่วนแสดงให้เห็นว่า (ก) แบบจำลองการตัดสินใจสามารถแนะนำสื่อดิจิตอลที่เหมาะสมให้กับผู้เรียนเป็นรายบุคคลตามรูปแบบการเรียนรู้ และความชอบในสื่อการเรียนรู้แบบดิจิทัล (ข) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาที่เรียนตามสื่อที่จำเพาะบุคคลสูงกว่านักศึกษาที่เรียนโดยที่ไม่ใช้สื่อจำเพาะบุคคล (ค) ระบบสนับสนุนการเรียนตามแบบจำลองที่นำเสนอส่งเสริมการรับรู้เชิงบวกของผู้เรียน และกระตุ้นความสนในด้านบวกต่อการเรียน SQL ควรนำระบบที่พัฒนาขึ้นในรายวิชาระบบการจัดการฐานข้อมูลไปใช้กับทุกมหาวิทยาลัยในประเทศไทย
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2018
Modified: 2023-08-09
Issued: 2023-08-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5737489.pdf 5.87 MB1 2025-07-31 11:10:44
ใช้เวลา
0.253372 วินาที

Jirapipat Thanyaphongphat
Patcharin Panjaburee
Title Creator Type and Date Create
Development of learning models to promote undergraduate students' understanding on database
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Watcharee Ketpichainarong;Sutha Luealamai
Hongsiri Piyayodilokchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Employing concrete models in a scaffolded learning unit to facilitate secondary and tertiary students' derivation of basic series formulars
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Namkang Sriwattanarothai;Patcharin Panjaburee
Parames Laosinchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a text-based math braille translation sorftware to enhance learning in mathematics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Patcharin Panjaburee
Wiraman Niyomphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A majority density approach with the cooperation of multiple experts for developing testing and diagnostic learning systems based on a concept-effect relationship model
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Wannapong Triampo
Dechawut Wanichsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of Automatic Diagnostic Assessment System (ADAS) for promoting computer programming competency
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Khajornsak Buaraphan
Suchot Sinthsirimana.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A formative assessment-based digital game for searching algorithm learning : finding defender game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Khajornsak Buaraphan;Pratchayapong Yasri
Andang, Adi Fitria Hananto, 1992-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wararat Wongkia
Title Creator Type and Date Create
Developing contextual-and-graphing-activity-based learning cycle unit to enhance students' understanding of the fundamentals of calculus and the relationship between differentiation and integration
มหาวิทยาลัยมหิดล
Parames Laosinchai;Wararat Wongkia
Kinley
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Dragon fighting board game : a case study of finding greatest common divisors through a manipulative-based game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Artorn Nokkaew;Parames Laosinchai;Wararat Wongkia
Supavee Aiemwongnukul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sandwich factory board game with manipulative gears for primary students to construct the ways to find least common multiples : a case study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wararat Wongkia;Parames Laosinchai;Artorn Nokkaew
Liu, Yiyao, 1993-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Impacts of an inquiry mastery digital game-based learning approach on students' achievements and perceptions in learning science concepts
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Punjaburee;Khajornsak Buaraphan;Wararat Wongkia
Narisra Komalawardhana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pratchayapong Yasri
Title Creator Type and Date Create
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A formative assessment-based digital game for searching algorithm learning : finding defender game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Khajornsak Buaraphan;Pratchayapong Yasri
Andang, Adi Fitria Hananto, 1992-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,859
รวม 7,859 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 25,447 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
รวม 25,469 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101