แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of learning experience provision model applying place-based education approach to enhance environmental literacy of early childhood children
การพัฒนารูปแบบการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย

LCSH: Student activities
LCSH: Place-based education
LCSH: Environmental education
LCSH: Environmental education -- Study and teaching (Early childhood)
Abstract: The Research objectives were 1) to develop a learning experience provision model based on place-based education approaches to enhance early childhood children' environmental literacy and 2) to study the consequences of using a learning experience provision model based on place-based education approaches to enhance early childhood children’s environmental literacy. This research, additionally, was divided into 2 phases according to the research objectives and consisted of 2 sample groups. The first one was the sample group used for model development, namely 551 school administrators, and preschool teachers from schools in the upper northern region of 8 provinces which were selected by multi-stage sampling. Furthermore, the second one was the sample group used for model experiment, namely representatives from 3 schools under the Primary Educational Service Area Office, 1 school under the Office of the Private Education Commission, and 1 school under the Local Government Organization. In addition, the research tool was a questionnaire and the data was analyzed by using frequency distribution, percentage, mean, and standard deviation. The model’s construct validity was also examined by using the second order confirmatory factor analysis with Mplus Version 7.4 program. The research results can be summarized as follows: 1. The learning experience provision model based on the place-based education approaches to enhance early childhood children’s environmental literacy which is developed from a causal relationship model of early childhood children’s environmental literacy appears in line with empirical data. It is determined from the chi-square test (2) = 101.49, degree of freedom (df) = 83, probability (p) = 0.08, Goodness of Fit Index (GFI) = 0.99, and Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA) = 0.01 consisting of 6 components, namely 1) Goal, 2) Context, 3) Input, 4) Process, 5) Output, and 6) Feedback. Additionally, the procedures of learning experience provision based on the place-based education approaches that were developed for early childhood children’s learning experience provision comprised of 5 steps, namely, step 1: Exploring environment and linking experiences, step 2: Searching for knowledge, step 3: Reflecting ideas, step 4: Considering to perform well, and step 5: Presenting information and applying them. 2. The consequences of using the learning experience provision model based on the place-based education approaches to enhance early childhood children’s environmental literacy of 5 sample schools reveal that schools can implement following the model for enhancing early childhood children’s environmental literacy based on the place-based education approaches. The schools’ environmental management, teachers’ learning experience provision to enhance early childhood children’s environmental literacy, and children’s learning behaviors are all at the highest level (x ̅=4.53). The users are of the opinion that the model is useful, possible, appropriate, and accurate at the highest level (x ̅=4.46, x ̅=4.70, x ̅=4.53, and x ̅=4.68 respectively). Moreover, after testing the model used in all schools’ samples, it is found that the average level of early childhood children’s environmental literacy increases from moderate (x ̅=1.09) to high level (x ̅=1.85).
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย และ 2) ศึกษาผลการใช้รูปแบบการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย การดำเนินการวิจัยมี 2 ระยะ ตามวัตถุประสงค์ของการวิจัย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยมี 2 กลุ่ม คือกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการพัฒนารูปแบบ ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนระดับปฐมวัยในโรงเรียนพื้นที่ภาคเหนือตอนบน 8 จังหวัด จำนวน 551 คน ที่ได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการทดลองใช้รูปแบบ ได้แก่ ตัวแทนของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา 3 โรงเรียน โรงเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน 1 โรงเรียน และโรงเรียนสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น 1 โรงเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และตรวจสอบความตรงเชิงโครงสร้างของรูปแบบ โดยใช้การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันด้วยโปรแกรม Mplus Version 7.4 ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. รูปแบบการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย ที่พัฒนาจากโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัยที่มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์อย่างดี โดยพิจารณาจากค่าสถิติ ไค-สแควร์ (2 ) มีค่าเท่ากับ 101.49 องศาอิสระ (df) มีค่าเท่ากับ 83 ค่าความน่าจะเป็น (p) มีค่าเท่ากับ 0.08 ดัชนีวัดระดับความกลมกลืม (GFI) มีค่าเท่ากับ 0.99 ค่าดัชนีรากของค่าเฉลี่ยกำลังสองของส่วนเหลือมาตรฐาน (RMSEA) มีค่าเท่ากับ 0.01 ประกอบด้วย 6 องค์ประกอบ คือ 1) เป้าหมาย (Goal) 2) บริบท (Cortex) 3) ปัจจัยนำเข้า (Input) 4) กระบวนการส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย(Process) 5) ผลผลิต (Output) และ6) การให้ข้อมูลย้อนกลับ (Feedback) โดยมีกระบวนการการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ที่พัฒนาขึ้น เพื่อนำไปใช้จัดประสบการณ์เรียนรู้แก่เด็กปฐมวัย 5 ขั้น คือขั้นที่ 1 สำรวจสิ่งแวดล้อมเชื่อมโยงประสบการณ์ ขั้นที่ 2 ค้นหาความรู้ ขั้นที่ 3 สู่สะท้อนความคิด ขั้นที่ 4 พินิจทำดี และขั้นที่ 5 นำเสนอข้อมูลและประยุกต์ใช้ 2. ผลการใช้รูปแบบการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ เพื่อส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัยของโรงเรียนที่ร่วมทดลองใช้รูปแบบทั้ง 5 โรงเรียน พบว่า โรงเรียนสามารถดำเนินการตามรูปแบบในการส่งเสริมการรู้สิ่งแวดล้อมของเด็กปฐมวัย ตามแนวคิดการศึกษาอิงสถานที่ ทั้งด้านการบริหารจัดการสิ่งแวดล้อม ด้านการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ของครู และด้านพฤติกรรมในการเรียนรู้ของเด็ก อยู่ในระดับมากที่สุด (x ̅=4.53) โดยผู้ใช้มีความเห็นว่ารูปแบบมีประโยชน์ มีความเป็นไปได้ มีความเหมาะสม และมีความถูกต้องอยู่ในระดับมาก ถึง มากที่สุด ( x ̅=4.46, x ̅=4.70, x ̅=4.53 และ x ̅=4.68 ตามลำดับ) และหลังทดลองรูปแบบฯ ใช้ในตัวอย่างโรงเรียนทุกสังกัดพบว่า เด็กปฐมวัยมีค่าเฉลี่ยระดับการรู้สิ่งแวดล้อมสูงขึ้นจากระดับปานกลาง ( x ̅=1.09) เป็นระดับดี ( x ̅=1.85)
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2022
Modified: 2024-01-05
Issued: 2023-07-22
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 590252034.pdf 2.83 MB12 2025-03-29 16:23:44
ใช้เวลา
0.096482 วินาที

Atitaya Inyong
Ruetinan Samuttai
Title Creator Type and Date Create
Developing evaluation model of professional nursing competencies in primary care unit
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jintaweeporn Paenkaew;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk;Somsak Phuvipadawat;Choocheep Puthaprasert
Orawan Samphawamana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model of development and evaluation of learning organization of basic education schools
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Weerasak Chomphucome;Somsak Phuvipadawat;Kiatsuda Srisuk;Ruetinan Samuttai;Choocheep Puthaprasert
Anuchthida Chiengchee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model for health promotion leadership development of nursing students in nursing college under Praboromrajchanok institute, The Mimistry of Public Health
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantanee Chawapong;Choocheep Phutaprasert;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Phetcharee Rupavijetra
Pimjai Aunban
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of internal educational quality assurance model in Community Colleges
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Rattana Buosonte;Kaisuda Srisuk;Ruetinan Samuttai;Kanjana Keatmaneerat;Anurak Panyanuwat
Premjit Morsing
วิทยานิพนธ์/Thesis
Model for development of mathematics teachers’ teaching competency at the lower secondary education level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Gullaya Dhompongsa;Somsak Phuvipadawat;Anurak Panyanwat;Ruetinan Samuttai;Sunee Nguenyuang
Phichsinee Chomphucome
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of supervision model on student teaching courses for Bachelor Degree of Education Rajabhat University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Theerawut Akakul;Tay Changchee;Kiatsuda Srisuk;Ruetinan Samuttai;Choocheep Puthaprasert
Maleerat Kajitnatitham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Data and technology information system development for monitoring, supervision, and evaluation in basic educational level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tay Chiengchee;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Nampueng Intanate;Sunee Nguenyuang
Nirun Tungteerabunditkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Instructional management competency development of novice instructors in College of Nursing Under the Praboromarajchanok Institute
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somsak Phuvipadawat;Anurak Panyanuwat;Ruetinan Samuttai;Acharaporn Sripusanapan;Weerasak Chomphucome
Rungkarn Wutti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Evaluation model of professional nurse competency appropriate for becoming an ASEAN community
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wantanee Chawapong;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Sunee Nguenyuang;Kiatsuda Srisuk
Sriprapai Inchaithep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Physical education teachers’ teaching provision competency development model for primary student’s health promotion
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Manus Yodcome;Nampueng Intanate;Sunee Nguenyuang
Pimthong Sungsutthipong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an internal educational quality assurance model for bilingual schools in early childhood education level
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Daroon Hantrakul;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk;Sunee Nguenyuang;Suntonrapot Damrongpanit
Yaowatiwa Nammakhun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Evaluation model for developing instruction management of science teachers in reading, critical thinking, and writing of students in basic education institutes
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Tay Chiengchee;Anurak Panyanuwat;Choocheep Puthaprasert;Ruetinan Samuttai;Somsak Phuvipadawat
Sununta Rakpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Participative management strategies to promote internal quality assurance aystem and mechanism for Faculty of Education of Northern Rajabhat University
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chatphum Sichomphoo; Sunee Nguenyuang;Kiatsuds Srisuk;Ruetinan Samuttai;Choocheep Puthaprasert
Surachet Boonyarug
วิทยานิพนธ์/Thesis
Public-mindedness and english language proficiency of Chiang Rai Rajabhat University’s teacher education students learning through service learning activities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Penpisuth Chaisanit;Sirmsree Chaison;Varunee Boon-Long;Ruetinan Samuttai;Uraiwan Hanwong
Supaporn Tewiya
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Model for developing the mentor teachers’ roles in promoting the student teachers’ learning management abilities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sman Foosang;Nampueng Intanate;Ruetinan Samuttai;Wachira Kruekam-ai;Phetcharee Rupavijetra
Saiphon Sanjaiprom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Empowerment-based supervision model for learning management capacity development of mathematics teachers, schools under Office of primary education service area in upper Northern region
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sirmsree Chaisorn;Sunee Nguenyuang;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk
Detch Sarachan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Training model for enabling registered nurses to use Yoga in developing children with neurodevelopmental disorders
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phasina Tangchuang;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk;Soisuda Vittayakorn;Sunee Nguenyuang
Saowalak Langgapin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessment model of research management for private universities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Daroon Hantrakul;Nampueng Intanate;Somsak Phuvipadawat;Ruetinan Samuttai;Kiatsuda Srisuk
Kanyarat Eumumporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Three Kingdoms Masterpiece for Develop School Director’s Competency to Promote Education Quality
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suchada Vearasilp;Phasina Tangchuang;Kiatsuda Srisuk;Ruetinan Samuttai;Kanya Kumsiripiman
Seree Wongsomrudee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of learning experience provision model applying place-based education approach to enhance environmental literacy of early childhood children
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ruetinan Samuttai;Rajchukarn Thongthaworn;Ratchaneekorn Tongsookdee
Atitaya Inyong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Rajchukarn Thongthaworn
Title Creator Type and Date Create
Development of learning experience provision model applying place-based education approach to enhance environmental literacy of early childhood children
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ruetinan Samuttai;Rajchukarn Thongthaworn;Ratchaneekorn Tongsookdee
Atitaya Inyong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ratchaneekorn Tongsookdee
Title Creator Type and Date Create
Education, identity construction and national integration in an ethnic community : a case study of Yunnanese Chinese in Ban Tham Santisuk Village, Mae Sai District, Chiang Rai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Chayan Vaddhanaphuti;Seksin Srivatananukulkit;Ratchaneekorn Tongsookdee
Nakayama, Sachiko
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of using the multi-dimension social interaction training program on social skill development of adolescents with autism : case studies
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sirmsree Chaisorn;Somsak Phuvipadawat;Ratchaneekorn Tongsookdee;Chawanun Charnsil
Nongluck Kienngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of learning experience provision model applying place-based education approach to enhance environmental literacy of early childhood children
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ruetinan Samuttai;Rajchukarn Thongthaworn;Ratchaneekorn Tongsookdee
Atitaya Inyong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 27
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,528
รวม 2,555 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 67,329 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 78 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 32 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 5 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 67,457 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48