Abstract:
การศึกษาพฤติกรรมผู้บริโภคทำให้เข้าใจถึงเหตุและผลของการเกิดพฤติกรรม นำไปสู่การพัฒนาสินค้าและวางแผนการตลาดเพื่อให้สอดคล้องกับความต้องการของผู้บริโภคมากที่สุด ทฤษฎี Black Box Model เป็นหนึ่งในทฤษฎีที่มีนักวิจัยนำมาใช้อย่างแพร่หลาย ประกอบด้วย 3 ส่วน ได้แก่ ส่วนแรก คือ ตัวกระตุ้นหรือปัจจัยต้นเหตุที่ก่อให้เกิดพฤติกรรมของผู้บริโภค ส่วนที่สองคือ Black Box หรือส่วนคิดวิเคราะห์ และส่วนที่สามคือการตอบรับของผู้บริโภค งานวิจัยนี้ศึกษาเฉพาะส่วนที่สอง (Black Box) โดยศึกษาความสัมพันธ์ของคุณลักษณะผู้บริโภค และกระบวนการตัดสินใจบริโภคสินค้า อันเป็นผลมาจากการติดตาม Fashion Blogs สังคมออนไลน์แห่งการติดต่อสื่อสารของผู้ใช้งานที่มีความสนใจในเรื่องแฟชั่น การศึกษานี้แบ่งเป็น 2 ส่วนดังนี้ ในส่วนแรกเป็นการศึกษาเนื้อหาและส่วนประกอบที่ส่งเสริมให้ Fashion Blogs 5 ประเภท เป็นที่นิยมและประสบความสำเร็จ (Personal, Street-photo, Brand, Magazine และ General) โดยการรวบรวมข้อมูลจาก 100 Fashion Blogs ยอดนิยม ผลการศึกษาชี้ให้เห็นว่า Fashion Blogs ทุกประเภท มีส่วนประกอบหลัก คือ Logo ของ Blogs, Topic, Comments, Tag และวัน/เดือน/ปีที่นำเสนอเรื่องราวต่างๆ ซึ่งจากข้อมูลดังกล่าว สามารถนำไปใช้พัฒนาและวางแผนการนำเสนอสินค้าได้อย่างเหมาะสมมากยิ่งขึ้น การศึกษาส่วนที่สอง ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะของผู้บริโภค (Consumer Characteristics) และ กระบวนการตัดสินใจบริโภคสินคาแฟชั่น(Decision Process) อันเป็นเหตุมาจากการติดตาม Fashion Blogs การเก็บข้อมูลใช้แบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างที่เคยใช้ Fashion Blogs จำนวน 330 คน นำมาวิเคราะห์สถิติเชิงพรรณนา ซึ่งผลการศึกษาพบว่า คุณลักษณะของผู้บริโภค Consumer Characteristics กับกระบวนการตัดสินใจ Decision Process มีความสัมพันธ์กันในทุกๆ ด้าน โดยเฉพาะด้าน Life Style และ Purchase Decision มีความสัมพันธ์กันมากที่สุด เนื่องจากปัจจัยด้านรูปแบบการดำเนินชีวิต จะส่งผลอย่างยิ่งกับกระบวนการตัดสินใจบริโภคสินค้า
Research in consumer behavior studies help understand reasons of consumers action. Thus, the results of these types of study provide valuable information for developing products and marketing plan. Black Box model has been used to explain consumer behavior by many researchers. The Black Box model comprises of three parts; factors that stimulate consumer behavior, consumer behaviors aka Black Box that is a core of this theory, and response from consumer. This study focused on the second part of Black Box model and the effects after follow and read fashion blogs. Fashion blogs is a type of social media. It is a community where people with an interest in fashion can communicate with each other. A two-part study was conducted. The first part, the important key features in successful fashion blogs were identified by exploring five types of fashion blogs (Personal, Street-photo, Brand, Magazine and General). A total of 100 fashion blogs (20 blogs from each blog type) were gathered and examined. The results showed that there were similar main components across all five blog types such as logo, topic, comments, tag, and posting date. The second part of the study investigated relationship between consumer characteristics and their purchasing decision process that was influenced by fashion blogs. Black Box model was used as a framework. A survey questionnaire was used to collect data from 330 subjects who have used fashion blogs. Cronbachs alpha was used to test the reliability and descriptive statistics were used to analyze the data. The results showed that consumer characteristics and decision process were correlated in all dimensions, especially in between lifestyle and purchase decision. This could be because purchase decision is related to lifestyle and in turn effect the decision making process.