แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of English instructional model to reduce learning anxiety and enhance productive skills of graduate students in Thai higher education institutes
การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนภาษาอังกฤษเพื่อลดระดับความวิตกกังวลในการเรียนและพัฒนาทักษะการส่งสารของนิสิตนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาไทย

Abstract: This research aimed to (1) study English language anxiety of Thai graduate students based on different age groups, field of study, and type of higher education institution, (2) analyse the relationship between English language classroom anxiety and English language proficiency of Thai graduate students, (3) develop an instructional model to reduce English language anxiety and improve productive skills in English, and (4) propose practical guidelines for reducing English language classroom anxiety. The participants comprised of 270 graduate students from public higher education institutions, private higher education institutions, Rajabhat universities and Rajamangala universities of technology. The research instruments were the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), semi-structured interview form, ten lesson plans based on the instructional model to reduce English language anxiety and improve productive skills in English, and productive skills in English tests. Mean and standard deviation, one-way analysis of variance (ANOVA), Pearson's correlation, and Dependent Samples T test were used to analyse quantitative data. Thematic Analysis was used to analyse qualitative data. The results revealed that Thai graduate students had a moderate level of language anxiety. Students in private universities have a significantly higher average foreign language classroom anxiety level than those in Rajabhat universities, while there was no meaningful difference in language anxiety between different age groups and fields of study at .05 level of significance. The results also revealed a significant negative relationship between English language classroom and English language proficiency, whereby the lower the language proficiency, the higher the language anxiety. The English language classroom anxiety post-treatment mean score of the participants was significantly lower after receiving the treatment based on the instructional model, while the productive skills in English post-treatment mean score was significantly higher at .05 level of significance. The proposed practical guidelines for reducing English language classroom anxiety were highly feasible, and highly suitable for implementation.
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาความวิตกกังวลในชั้นเรียนภาษาอังกฤษของนิสิตนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาไทย เมื่อจำแนกตามกลุ่มอายุ กลุ่มสาขาสาขาวิชา และประเภทของสถาบันอุดมศึกษา (2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างระดับความวิตกกังวลในชั้นเรียนภาษาอังกฤษและระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษ (3) พัฒนารูปแบบการเรียนการสอนภาษาอังกฤษเพื่อลดระดับความวิตกกังวลในการเรียนและพัฒนาทักษะการส่งสารของนิสิตนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาไทย และ (4) นำเสนอแนวปฏิบัติในการลดความวิตกกังวลในชั้นเรียนภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างของงานวิจัยเป็นนิสิตนักศึกษาระดับบัณฑิตศึกษาจำนวน 270 รายที่ได้ลงเรียนวิชาภาษาอังกฤษในระดับบัณฑิตศึกษาในสถาบันอุดมศึกษาของรัฐ มหาวิทยาลัยเอกชน มหาวิทยาลัยราชภัฏ และมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล ในปีการศึกษา 2563 เครื่องมือการวิจัยได้แก่ แบบวัดความวิตกกังวลในการเรียนภาษาต่างประเทศ แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง บทเรียนภาษาอังกฤษจำนวน 10 บทเรียนซึ่งออกแบบมาจากรูปแบบการเรียนการสอนเพื่อลดระดับความวิตกกังวลในการเรียนและพัฒนาทักษะการส่งสาร และแบบทดสอบทักษะการส่งสาร ดำเนินการเก็บข้อมูลโดยการให้กลุ่มตัวอย่างตอบแบบวัดความวิตกกังวลในการเรียนภาษาต่างประเทศ การสัมภาษณ์ การดำเนินการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ และการทำแบบทดสอบทักษะการส่งสาร วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติเชิงอ้างอิง ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-Way ANOVA) ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน (Pearson Correlation) การวิเคราะห์สถิติ t-test for dependent sample วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ ใช้การวิเคราะห์แก่นสาระ (Thematic Analysis) ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างมีระดับความวิตกกังวลในระดับกลาง เมื่อพิจารณาจำแนกตามกลุ่มประเภทพบว่า มีความแตกต่างของระดับความวิตกกังวลระหว่างของนิสิตนักศึกษาสถาบันอุดมศึกษาเอกชนและมหาวิทยาลัยราชภัฏ ในขณะที่เมื่อพิจารณาจำแนกตามกลุ่มอายุ และกลุ่มสาขาสาขาวิชา ไม่พบความแตกต่างของระดับความวิตกกังวลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นอกจากนี้พบความสัมพันธ์แบบผกผันเชิงลบระหว่างระดับความวิตกกังวลในชั้นเรียนภาษาอังกฤษและระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 กลุ่มตัวอย่างที่ได้รับการจัดการเรียนการสอนโดยใช้รูปแบบการเรียนการสอนเพื่อลดระดับความวิตกกังวลในการเรียนและพัฒนาทักษะการส่งสารนั้นพบว่า มีระดับความวิตกกังวลในการเรียนภาษาอังกฤษที่ลดลงและมีทักษะในการส่งสารที่สูงขึ้นหลังเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 แนวปฏิบัติในการลดความวิตกกังวลในชั้นเรียนภาษาอังกฤษที่พัฒนาขึ้นมีความเป็นไปได้และความเหมาะสมสำหรับการนำไปใช้ในการจัดการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในระดับบัณฑิตศึกษาของสถาบันอุดมศึกษาไทยได้ต่อไป
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Role: Advisor
Created: 2020
Modified: 2023-02-08
Issued: 2023-02-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76642
eng
Descipline: Higher Education
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5884229427.pdf 32.15 MB6 2025-04-15 01:18:43
ใช้เวลา
0.016086 วินาที

Apirat Akaraphattanawong
Title Contributor Type
Pronunciation training to improve the English interdental fricatives among thais teaching English
มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
Apirat Akaraphattanawong
Nittaya Wangkangwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of English instructional model to reduce learning anxiety and enhance productive skills of graduate students in Thai higher education institutes
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apirat Akaraphattanawong
Arunee Hongsiriwat
Pateep Methakunavudhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Arunee Hongsiriwat
Title Creator Type and Date Create
Development of English instructional model to reduce learning anxiety and enhance productive skills of graduate students in Thai higher education institutes
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Arunee Hongsiriwat;Pateep Methakunavudhi
Apirat Akaraphattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pateep Methakunavudhi
Title Creator Type and Date Create
The impact of middle class and open university graduates in Thailand on its economy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pateep Methakunavudhi;Kitti Limskul
Onishi, Yoshinobu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a world class MBA program in Japan by using blue ocean strategy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pansak Polsaram;Pateep Methakunavudhi
Masako Tsuruta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of English instructional model to reduce learning anxiety and enhance productive skills of graduate students in Thai higher education institutes
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Arunee Hongsiriwat;Pateep Methakunavudhi
Apirat Akaraphattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Virtual learning prototype in flipped classroom for developing English listening and reading skills of undergraduates in Thai higher education institutions
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apipa Prachyapruit;Pateep Methakunavudhi
Hambalee Jehma
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 9
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,609
รวม 2,618 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 174,327 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 641 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 434 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 46 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 42 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 175,503 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48