แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of project-based drama approach via blended learning environment on Thai EFL undergraduated student's speaking skills
ผลของการใช้วิธีการสอนการแสดงละครโดยใช้โครงงานเป็นฐานผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการพูดของนักศึกษาระดับปริญญาตรีชาวไทยผู้ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ

Abstract: The objectives of this study were 1) to examine the effectiveness of project-based drama approach via blended learning environment on English speaking skills, and 2) to investigate the students’ opinions towards project-based drama approach via blended learning environment on English speaking skills.The framework was derived from the combination of three models; Teaching English through Drama for Oral Skills Model, the Project-Based Learning framework, and the Blended Learning Model. The study was conducted face-to-face and online for 14 consecutive weeks in the second semester of Academic Year of 2020 at Ubon Ratchathani Rajabhat University. The participants were 51 third-year students who enrolled in Learning English through Drama course.​ To respond to the research question, the data were collected quantitatively and qualitatively. The findings revealed that 1) there were significant differences between the pre-test and the post-test scores (p​ <0.05). It illustrated that the students' speaking skills have been improve​d​ after the implementation of project-based drama approach via blended learning environment. 2) The students had positive opinions towards the treatment, and they found it beneficial for their speaking skills improvement. The study suggested that the project-based drama approach via blended learning environment tends to be an effective approach to enhance speaking skills, and it should be integrated into teaching English for EFL students. Further, the study gave some useful insights for future studies, students, and teachers in teaching English speaking skills.
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ (1) ทดสอบประสิทธิผลของการใช้วิธีการสอนการแสดงละครโดยใช้โครงงานเป็นฐานผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการพูด และ (2) เพื่อสอบถามความคิดเห็นของนักศึกษาที่มีต่อการใช้วิธีการสอนการแสดงละครโดยใช้โครงงานเป็นฐานผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการพูด กรอบงานวิจัยชิ้นนี้มาจากการรวมกันของ 3 โมเดล (1) การสอนภาษาอังกฤษผ่านการแสดงละครสำหรับทักษะการพูด (2) กรอบแนวคิดการเรียนรู้โดยใช้โครงงานเป็นฐาน และ (3) กรอบแนวคิดการเรียนรู้แบบผสมผสาน งานวิจัยนี้เก็บข้อมูลโดยวิธีการสอนแบบตัวต่อตัวและออนไลน์เป็นเวลา 14 สัปดาห์ติดต่อกัน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2563 ณ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี กลุ่มตัวอย่างในงานวิจัยนี้คือ นักศึกษาหลักสูตรภาษาอังกฤษ ชั้นปีที่ 3 ผู้ที่เรียนรายวิชาการเรียนรู้ภาษาอังกฤษผ่านการแสดง การเก็บข้อมูลใช้การรวบรวมเชิงคุณภาพและปริมาณ ผลการวิจัยพบว่า (1) มีความแตกต่างอย่างมีนัยยะสำคัญทางสถิติที่ระดับน้อยกว่า 0.5 ระหว่างข้อสอบก่อนเรียนและหลังเรียน ซึ่งแสดงให้เห็นว่าทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักศึกษามีพัฒนาการที่ดีขึ้นหลังจากที่ได้เรียนผ่านวิธีการสอนการแสดงละครโดยใช้โครงงานเป็นฐานผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการพูด และ (2) นักศึกษามีความคิดเห็นในเชิงบวกต่อวิธีการสอนและคิดว่ารูปแบบการสอนเป็นประโยชน์ต่อการพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษ งานวิจัยนี้แนะว่าการใช้วิธีการสอนการแสดงละครโดยใช้โครงงานเป็นฐานผ่านสภาพการเรียนแบบผสมผสานเพื่อพัฒนาทักษะการพูดมีแนวโน้มที่เป็นวิธีการสอนที่ช่วยพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักศึกษา และควรจะใช้เพื่อบูรณาการในการสอนภาษาอังกฤษสำหรับผู้เรียนชาวไทยผู้ที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ ทั้งนี้งานวิจัยได้ให้ความเข้าใจที่มีประโยชน์ต่องานวิจัยในอนาคต ผู้เรียน และผู้สอนในการเรียนการสอนทักษะการพูดภาษาอังกฤษ
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: Advisor
Created: 2566
Modified: 2023-02-23
Issued: 2023-02-08
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76581
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 6187583720.pdf 3.36 MB47 2025-09-02 16:39:27
ใช้เวลา
0.016896 วินาที

Tunyaphoom Phu-ngamthong
Title Contributor Type
The effects of project-based drama approach via blended learning environment on Thai EFL undergraduated student\'s speaking skills
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tunyaphoom Phu-ngamthong
Pornpimol Sukavatee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pornpimol Sukavatee
Title Creator Type and Date Create
Effects of scaffolded reading experience instruction on English reading ability of Thai students in physical education program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno;Pornpimol Sukavatee
Prasani Solihee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of Collaborative Strategic Reading (CSR) instruction using electronic children’s picture books for fifth grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Kanpajee Rattanasaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF A RESEARCH-BASED LEARNING APPROACH INTEGRATED WITH SELF-MONITORING TO ENCHANCE CRITICAL READING SKILLS OF THE UPPER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Rassarin Srisirasasipon
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF CHRISTIAN THEOLOGICAL ENGLISH READING USING CONCEPT-ORIENTED READING INSTRUCTION TO ENHANCE READING COMPREHENSION AND READING MOTIVATION OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Jenjira Kiriratnitikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF USING ONLINE CREATIVE WRITING INSTRUCTION ON MATHAYOM 1 STUDENTS’ CREATIVE WRITING ABILITY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Phutsacha Tippanet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of cognitive academic language learning approach on English oral communication ability of bible college students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Grace Imsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of blended learning using local culture content on English writing ability of tenth grade students in Ayutthaya province
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Monticha Pongto
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of strategy-based reading instruction on english reading ability and reading self-efficacy of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Duangta Mondi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of debate instruction through a flipped learning environment on speaking ability and critical thinking skills of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
I Wei Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF COMMUNITY-BASED INSTRUCTION USING HYBRID LEARNING ON ENGLISH ORAL COMMUNICATION FOR TOURISM INDUSTRY OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Kitjanat Tangjitnusorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Task-Based Instruction through Online Games on Willingness to Communicate in English of Undergraduate Students in Bangkok
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Nawaphon Euasapthawee
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF WRITING INSTRUCTION BASED ON TOULMIN MODEL IN FLIPPED LEARNING ENVIRONMENT ON ARGUMENTATIVE WRITING ABILITY OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pattaramas Jantasin;Pornpimol Sukavatee

วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of the genre-based writing instructional module in a blended learning environment on english writing ability and thinking skills of thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Patricia Visser
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of Communicative Framework Instruction Using Computer-Assisted Pronunciation Training (CAPT) on English Pronunciation Ability of Chinese Undergraduate Students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Ching-yueh Chang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of digital story writing instruction on narrative writing skills of junior high school students in Indonesia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Elsa Widya Hapsari
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring critical reading in the English textbooks for Thai students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Mintra Suratha
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of learning conditioned narrow reading instruction on vocabulary knowledge of English as foreign language (EFL) learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Benchamas Hanuvong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of project-based drama approach via blended learning environment on Thai EFL undergraduated student\'s speaking skills
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Tunyaphoom Phu-ngamthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an online course using situated learning and ESA method to enhance English oral communication ability of university administrative staff
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pornpimol Sukavatee
Tatchakrit Matyakhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of teaching activities based on online easa instructional model to enhance speaking ability of Thai EFL students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Yosakorn Sayasonti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of extensive reading on reading fluency and reading comprehension of primary grade students in Bhutanese ESL context
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Kinley Pem
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of speaking teaching activities using communicative language teaching approach through social media for Bhutanese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Tshetrim Dorji
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of reading strategies of EMI in science program Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Namfar Boonkor
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of genre-based approach with graphic organizers on argumentative writing ability of EFL secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Ratchaneekorn Uamsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of speaking instruction using differentiated-flipped learning approach on speaking ability and levels of willingness to communicate of Thai EFL undergraduates
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Kanpajee Rattanasaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of indirect corrective feedback and metalinguistic corrective feedback on Chinese-lower secondary students English writing ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornpimol Sukavatee
Yuxin Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน -5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12,708
รวม 12,703 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 355,903 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 26 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
รวม 355,954 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.165