แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
การพัฒนาความเข้าใจและคุณภาพการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ ของครูประจำการโดยการใช้โปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครู

ThaSH: Education
ThaSH: Professions
ThaSH: Science -- Study and teaching (Elementary)
Abstract: The purpose of this research is to develop a teacher professional development program using Inquiry-based, develop the knowledge of science pedagogy of elementary science teachers with a teacher professional development program using Inquiry-based. and to develop the teaching quality of elementary science teachers through a teacher professional development program using Inquiry-based. The sample consisted of 20 elementary science teachers who participated in the training and development, after the development training, 12 people can follow up. The researcher collected the data with a quiz to assess their understanding of the five essential features of inquiry. Using the five essential features of inquiry of the National Research Council's and the level of inquiry of Zion & Mendelovicil. Conducted a Lakin & Wallace tracing teaching activity survey, including class observations, and assessing the learning management plan with a teaching quality assessment developed from Science Teacher Inquiry Rubric (STIR). That the researcher translated into Thai. It consists of 5 main topics, 6 sub topics, and subtopic behavior. Based on the concept of Karen Beer and Alec Bodzin, and an assessment of the teaching level of knowledge based on the quality criteria of Deborah and Leyton translated into Thai by the researcher, and adjusted to suit the assessment. The statistics used for data analysis consisted of percentage, mean, standard deviation. and t-test. The results of the research were found that the teacher professional development program using inquiry based consisted of 4 parts: part 1, pre-development assessment, part 2, knowledge development. It consists of 4 activities: (1) knowledge examination activity (2) Inquiry-based teaching activity (3) Inquiry-based teaching activity development (4) Inquiry-Based Professional Development Friend Club, Part 3. Integration with Practice and Part 4 Post-Development Assessment. As a result, the sample group had a statistically significant difference in the five essential features of inquiry, with the score of understanding pre-development and post-development understanding at the .05 level. The ability to organize inquiry based activity is higher.
Abstract: งานวิจัยในครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อพัฒนาโปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครู โดยใช้การ สืบเสาะหาความรู้เป็นฐาน พัฒนาความเข้าใจเกี่ยวกับการสอนวิทยาศาสตร์แบบสืบเสาะหาความรู้ ของครูวิทยาศาสตร์ระดับประถมศึกษาด้วยโปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครูโคยใช้การสืบเสาะหา ความรู้เป็นฐานและเพื่อพัฒนาคุณภาพการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ของครูวิทยาศาสตร์ระดับ ประถมศึกษาด้วยโปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครูโดยใช้การสืบเสาะหาความรู้เป็นฐาน กลุ่มตัวอย่าง ประกอบด้วยครูวิทยาศาสตร์ระดับประถมศึกษาที่เข้าร่วมรับการอบรมพัฒนาจำนวน 20 คนหลังจาก การอบรมพัฒนาสามารถติดตามผลได้จำนวน 12 คน ผู้วิจัยทำการเก็บข้อมูลด้วยแบบทดสอบ เพื่อประเมินความเข้าใจของครูเกี่ยวกับ 5 ลักษณะสำคัญของการสืบเสาะหาความรู้ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น โดยใช้หลักการ 5 ลักษณะสำคัญของการสืบเสาะหาความรู้ของ National Rescarch Council และ ระดับของการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ของ Zion & Mendelovici (2012) ทำการสำรวจการจัด กิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ด้วยแบบสอบถามตามแนวคิดของ Lakin & Wallace รวมไป ถึงการสังเกตชั้นเรียนพร้อมกับประเมินแผนการจัดการเรียนรู้ด้วยแบบประเมินคุณภาพการสอนที่ พัฒนาจาก Science Teacher Inquiry Rubric (STIR) ที่ผู้วิจัยแปลเป็นภาษาไทย ประกอบด้วยหัวช้อ หลัก 5 หัวข้อ หัวข้อย่อย 6 หัวข้อ และ พฤติกรรมตามหัวข้อย่อย ตามกรอบแนวคิดของ Karen Beer and Alec Bodzin และแบบประเมินระดับการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ โดยใช้เกณฑ์ระดับคุณภาพ ของ Deborah and Leyton ที่ผู้วิจัยแปลเป็นภาษาไทย และปรับปรุงให้เหมาะสมกับการประเมิน สถิติ ที่ใช้ ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า ที (t-test) ผลการวิจัย พบว่า โปรแกรมการพัฒนาวิชาชีพครูโดยใช้การสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เป็น ฐานประกอบด้วย 4 ส่วน ได้แก่ ส่วนที่ 1 การประเมินก่อนการพัฒนา ส่วนที่ 2 การพัฒนาความรู้ ซึ่งประกอบด้วยกิจกรรม 1 กิจกรรมได้แก่ (1) กิจกรรมการตรวจสอบความรู้ (2) กิจกรรมการสอน แบบสืบเสาะหาความรู้ (3) กิจกรรมการพัฒนาการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ (4) กิจกรรม Inquiry- Based Professional Development Friend Club ส่วนที่ 3 การบูรณาการสอดแทรกกับการปฏิบัติ และส่วนที่ 4 การประเมินหลังการพัฒนา ส่งผลให้กลุ่มตัวอย่างมีความเข้าใจเกี่ยวกับ ลักษณะสำคัญ ของการสืบเสาะหาความรู้โดยคะแนนประเมินความเข้าใจก่อนการอบรมพัฒนาและหลังการอบรม พัฒนาแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และมีความสามารถในการจัดกิจกรรมแบบ สืบเสาะหาความรู้สูงขึ้น
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Chairman
Role: Member
Role: Member
Role: Member
Role: Member
Created: 2021
Modified: 2022-12-22
Issued: 2022-12-22
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 590252026.pdf 2.73 MB6 2025-01-02 16:30:13
ใช้เวลา
-0.974799 วินาที

Jannapha Soonjan
Anodar Ratchatwet
Title Creator Type and Date Create
Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anodar Ratchatwet;Kulthida Nugultham;kreetha Kaewhong;Suthida Chamrat;Ladapa Ladachart
Jannapha Soonjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kulthida Nugultham
Title Creator Type and Date Create
Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anodar Ratchatwet;Kulthida Nugultham;kreetha Kaewhong;Suthida Chamrat;Ladapa Ladachart
Jannapha Soonjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of design-based science with scaffolding to promote science conceptual understanding and problem solving ability in ninth-grade students
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Kulthida Nugultham;Tussatrin Wannagatesiri
Krislada Chusinkunawut
วิทยานิพนธ์/Thesis
kreetha Kaewhong
Title Creator Type and Date Create
Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anodar Ratchatwet;Kulthida Nugultham;kreetha Kaewhong;Suthida Chamrat;Ladapa Ladachart
Jannapha Soonjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Suthida Chamrat
Title Creator Type and Date Create
Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anodar Ratchatwet;Kulthida Nugultham;kreetha Kaewhong;Suthida Chamrat;Ladapa Ladachart
Jannapha Soonjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of 3 dimensions of active learning strategies to enhance critical and creative thinking skills of lower secondary school students using the Pu Mae Fah Luang Science Learning Resource
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pattamaporn Pimthong;Suthida Chamrat;Kreetha Kaewkhong;Decha Suppapittayaporn;Sutthikan Tipayakesorn
Jiratchaya Phala
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of pre-service science teachers' ability to design and implement in STEM lessons using the maker concepts
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Suthida Chamrat;Kreetha Kaewkhong;Ladaoa Ladachart
Jatutip Kaya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a science teacher professional development model to enhance ability in Contexual-based instruction
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sutthikan Tipayakesorn;Suthida Chamrat;Ladapha Ladachart
Wirin Wansomsakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ladapa Ladachart
Title Creator Type and Date Create
Development of understanding and quality the inquiry-based teaching among in-service science teachers using a teacher professional development program
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anodar Ratchatwet;Kulthida Nugultham;kreetha Kaewhong;Suthida Chamrat;Ladapa Ladachart
Jannapha Soonjan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 25
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,199
รวม 3,224 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,466 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 85 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 38 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 69,609 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48