แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A Step-by-step guideline teaching methods to achieve bloom taxonomy objectives
คู่มือวิธีการสอนแบบเป็นขั้นเป็นตอนเพื่อให้บรรลุ วัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูม

ThaSH: Knowledge Management
ThaSH: Lesson planning
ThaSH: Educational innovations
ThaSH: Educational technology
Abstract: This research is a qualitative study to explore how to achieve the educational objectives of Bloom Taxonomy in different teaching environments from the knowledge management perspective. The epidemic outbreak has accelerated the transformation and development of online education ; at the same time, the unequal distribution of academic resources has left rural areas unable to fully incorporate technology into the classroom. Technology has increased the effectiveness and productivity of teaching to varying degrees as a teaching tool, bringing new challenges to the educational field. On the other hand, teachers have various teaching styles and preferences. As a result, teachers are in four different teaching environments: low-tech teacher-centered, low-tech student-centered, high-tech teacher-centered, and high-tech student-centered. Therefore, this study aims to create a step-by-step guideline to achieve Bloom Taxonomy objectives in four different environments. Knowledge identification, knowledge capture, knowledge representation, and knowledge validation are all included in this study. It emphasizes the transformation and transfer of tacit information to explicit knowledge, defined as the "know-what" and "know-how" of teaching tools and techniques. Structured interview and qualitative analysis approaches were applied in this research. The purposive sampling method was adopted in the data collection stage, including 17 expert teachers from 11 different faculties of Chiang Mai University who have won the teaching award in the last three years. Moreover, the teach back method is adopted to increase the convergence and credibility of this study. The results present that teacher use teaching tools and techniques to help students achieve different Bloom Taxonomy objectives in different teaching environments. In addition, knowledge maps are adopted to reorganize and represent the research results, providing a more precise blueprint for teachers and readers. This research contributes to the university's teaching practice and provides guidance for using teaching tools and techniques to progressively achieve the Bloom Taxonomy objectives in different teaching environments. This study brings new vigor and vitality into academic research on teaching environment, teaching methods, Bloom Taxonomy, and knowledge management. Moreover, the research offers a guideline for the whole teaching process, from identifying and setting teaching objectives, planning and implementing teaching activities, to evaluating teaching objectives and improving teaching activities planning and execution. It is beneficial to assist teachers in different teaching environments to use teaching tools and techniques to achieve Bloom Taxonomy objectives so as to improve teaching quality and productivity.
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาเชิงคุณภาพที่สำรวจว่าบรรลุวัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูม สามารถทำได้ในบริบทการสอนที่แตกต่างกันอย่างไรจากมุมมองการจัดการความรู้ การแพร่ระบาด ของโรคติดเชื้อได้เร่งการเปลี่ยนแปลงและการพัฒนาของการเรียนการสอนออนไลน์ ในเวลาเดียวกัน การกระจายทรัพยากรทางวิชาการที่ไม่สม่ำเสมอทำให้สถานที่การศึกษาที่อยู่ในชนบทไม่สามารถนำ เทคโนโลยีเข้ากับชั้นเรียนได้อย่างเต็มที่ เทคโนโลยีจะเป็นเครื่องมืออย่างหนึ่งในการเรียนการสอน ซึ่งได้เพิ่มประสิทธิภาพและประสิทธิผลในการเรียนการสอนของระดับชั้นเรียนต่างๆ และทำให้เกิด ความท้าทายใหม่ขึ้นในอาณาจักรแห่งการศึกษา ในอีกด้านหนึ่ง ครูผู้สอนมีรูปแบบการสอนที่หลาก หลาย ดังนั้น ครูผู้สอนจึงถูกจัดให้อยู่ในสภาพแวดล้อมที่แตกต่างกัน ซึ่งสามารถแบ่งออกเป็นสี่ ประเภทดังนี้: เทคโนโลยีล้าหลังที่เน้นผู้สอนเป็นหลัก เทคโนโลยีล้าหลังที่เน้นผู้เรียนเป็นหลัก เทคโนโลยีก้าวหน้าที่เน้นผู้สอนเป็นหลัก และเทคโนโลยีก้าวหน้าที่เน้นผู้เรียนเป็นหลัก ดังนั้น การวิจัยครั้งนี้จึงมุ่งสร้างแนวทางทีละขั้นตอนเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูมใน สภาพแวดล้อมดังกล่าวที่แตกต่างกัน การบ่งชี้ความรู้ การจับและเก็บความรู้ การแทนค่าความรู้ และการตรวจสอบความรู้ ล้วนรวมอยู่ในการวิจัยนี้ มันได้เน้นการเปลี่ยนแปลงและการถ่ายโอนข้อมูลโดยปริยายไปสู่ความรู้ ที่ชัดเจน และถูกกำหนดให้เป็น"รู้อะไร" และ "รู้อย่างไร"สำหรับเครื่องมือและเทคนิคในการเรียน การสอน การวิจัยครั้งนี้ได้ใช้การสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง และวิธีการวิเคราะห์เชิงคุณภาพ ในขั้นตอนการเก็บรวบรวมข้อมูลได้ใช้วิธีการสุ่มตัวอย่างแบบมีจุดมุ่งหมาย กลุ่มตัวอย่างจะมี อาจารย์ที่เป็นผู้เชี่ยวชาญ 17 ท่าน ซึ่งมาจาก 11 คณะที่แตกต่างกันของมหาวิทยาลัยเชียงใหม่ และได้รับรางวัลการสอนในช่วงเวลา 3 ปีที่ผ่านมา นอกจากนี้ การใช้วิธีการเทคนิคสอนกลับเพื่อ เพิ่มความน่าเชื่อถือของงานวิจัยนี้ ผลการวิจัยพบว่าครูผู้สอนใช้เครื่องมือและเทคนิค ในการสอน เพื่อช่วยให้ผู้เรียนบรรลุวัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูมที่แตกต่างกันในสภาพแวดล้อมต่างๆ นอกจากนี้ กราฟความรู้ยังใช้เพื่อจัดระเบียบใหม่และแสดงผลการวิจัย เพื่อให้ครูผู้สอน และผู้ที่สนใจ มีพิมพ์เขียวที่แม่นยำยิ่งขึ้น การวิจัยครั้งนี้จะมีส่วนช่วยแก่อาจารย์ในการสอนระดับอุดมศึกษา และให้แนะทางในการใช้ เครื่องมือและเทคนิคในการสอนเพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูมในสภาพแวดล้อมที่แตกต่างกัน งานวิจัยนี้ได้เติมพลังใหม่ลงในการวิจัยเชิงวิชาการเกี่ยวกับสภาพแวดล้อมการเรียน การสอน วิธีการสอน อนุกรมวิธานของบลูม การจัดการความรู้ และด้านอื่นๆ นอกจากนี้ การวิจัย ครั้งนี้ได้ให้แนวทางสำหรับทั้งกระบวนการการเรียนการสอน ตั้งแต่การระบุและการกำหนด วัตถุประสงค์การเรียนการสอน การวางแผนการเรียนการสอน และการดำเนินกิจกรรม การเรียน การสอน ไปจนถึงการประเมินผลการเรียนการสอน และการพัฒนาแผนการเรียนการสอน และ การดำเนินกิจกรรมการเรียนการสอน ซึ่งจะเป็นประโยชน์ในการช่วยให้อาจารย์ในสภาพแวดล้อม ที่แตกต่างกันได้ใช้เครื่องมือและเทคโนโลยีการเรียนการสอน เพื่อให้บรรลุวัตถุประสงค์อนุกรมวิธานของบลูม ซึ่งจะช่วยปรับปรุงคุณภาพและประสิทธิภาพของการเรียนการสอนได้
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Chairman
Role: Member
Role: Member
Created: 2022
Modified: 2022-11-07
Issued: 2022-11-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 632132024.pdf 5.86 MB6 2024-12-03 00:08:31
ใช้เวลา
0.020656 วินาที

Xiaohan Liu
Title Contributor Type
A Step-by-step guideline teaching methods to achieve bloom taxonomy objectives
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Xiaohan Liu
Santichai Wicha
Jirawit Yanchinda
Pitipong Yodmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Santichai Wicha
Title Creator Type and Date Create
Context aware English learning environment
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha, Ph. D.;Asst. Prof. Roungsan Chaisricharoen, Ph. D.
Oran Tipprasert
วิทยานิพนธ์/Thesis
Personalised learning method for online learning
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Asst. Prof. Punnarumol Temdee, Ph. D.;Santichai Wicha, Ph. D.
Sataworn Chaichumpa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using Ontology to enhance requirement engineering in Agile software process
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Santichai Wicha;Atichart Harncharnchai;Noppon Choosri
Supavas Sitthithanasakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analyzing the EEG signal activity of Chiangrai arabica coffee on human left forehead
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha;Roungsan Chaisricharoen
Cui Chenghu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vark learning style classification using physiological signals
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha;Punnarumol Temdee
Lawal Ibrahim Dutsin Ma Faruk
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Step-by-step guideline teaching methods to achieve bloom taxonomy objectives
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Santichai Wicha;Jirawit Yanchinda;Pitipong Yodmongkol
Xiaohan Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Application of traceability system for teak Identity based on blockchain
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha
Sai Woon Sheng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Advisory recommendation system for dental sudents with a decision tree model
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha
Katayut Thakaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Rice milling production transformation on safety and control A case study of forklift accidental prevention using machine learning
มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
Santichai Wicha
Malinee Anan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jirawit Yanchinda
Title Creator Type and Date Create
Designing the Destination Management System for Chinese Gay Tourists in Bangkok, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Jirawit Yanchinda
Gao Zaiqi
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Step-by-step guideline teaching methods to achieve bloom taxonomy objectives
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Santichai Wicha;Jirawit Yanchinda;Pitipong Yodmongkol
Xiaohan Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analyze and modeling cross border of exporting coffee product based on logistic management framework
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jirawit Yanchinda
Wu, Jiabao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge model of coffee shop service management based on the best service quality framework
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jirawit Yanchinda
Tao, Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of marketing strategies for Thai SMEs based on customer knowledge management and factors of marketing mix 4Es
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jirawit Yanchinda
Li, Peirao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis and modeling of knowledge and information about Master's Degree programs in China for Thai learners
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Jirawit Yanchinda
Wei, Zhecheng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pitipong Yodmongkol
Title Creator Type and Date Create
Knowledge management in a newly applied product selection decision making
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kusol Pimapunsri;Nopasit Chakpitak;Pitipong Yodmongkol;Napaporn Raveerakul;Worawit Janchai
Ratapol Wudhikarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a total communication animation dictionary to enhance english vocabulary and reading knowledge of Thai Primary School students with hearing impairments
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
์์ืNopasit Chakpitak;Vites Longani;Pikul Leosiripong;Pitipong Yodmongkol;Pradorn Sureephong
Santichai Wicha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Personal mastery to manage workplace diversity : Improving the work performance of knowledge workers in an International Software Developer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anukul Tamprasert;Pitipong Yodmongkol;Nopasit Chakpitak;Acrapol Nimmolrat;Worawit Janchai
Nipawan Mantalay
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sufficiency economy based knowledge worker model for unskilled labour’s reverse migration
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nopasit Chakpitak;Komsak Meksamoot);Napapory lceveerakul;Pitipong Yodmongkol;Tanavich Chindapradist)
Poj Paniangvait
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge game for improvement engineering visual inspection
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Nopasit Chakpitak;Tirapot Chandarasupsang);Komsak Meksamoot;Pitipong Yodmongkol;Pradit Fuangfoo
Mana Patamakajonpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Common information model for energy management system
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Komsak Meksamoot;Nopasit chakpitak;Tirapot Chandarasupsang;Pitipong Yodmongkol;Anukul Tamprasirt
Rattapol Rodprasert
วิทยานิพนธ์/Thesis
Shared vision based empowerment model for increasing faculty research performance in social sciences and humanities
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Napaporn Reeveerakul;Nopasit Chakpitak;Pitipong Yodmongkol;Pradorn Sureephong;Phithagorn Thanitbenjasith
Krith Karnjanakitti
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Cross-culture customer knowledge management process model for local hospitality in western China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Atichart Harncharnchai;Nopasit Chakpitak;Pitipong Yodmongkol;Teeraporn Sae-Haew;Weerapon Thongma
Liu Xuelian
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Self-directed learning (SDL) improvement system for high school students’ internet use
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Atichart Hancharnchai;Nopasit Chakpitak;Teeraporn Sae-Haew;Pitipong Yodmongkol;Maream Nillapun
Amarin Tawata
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of standard manual for facial massage training using work study method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Pitipong Yodmongkol;Danaitun Pongpatcharatrontep
Cao Linxia
วิทยานิพนธ์/Thesis
Acceleration of enhancing human capital to improve performances of users in enterprise content management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kobkit Issachevawat;Danaitun Pongpatcharatrontep;Worawit Janchai;Ratapol Wudhikarn;Pitipong Yodmongkol
Oraya Wisawapaisarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Step-by-step guideline teaching methods to achieve bloom taxonomy objectives
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Santichai Wicha;Jirawit Yanchinda;Pitipong Yodmongkol
Xiaohan Liu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Customer knowledge management on chinese tourist shopping behavior factors
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Pitipong Yodmongkol;Chalermpon Kongjit
Zhao Biyue
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Manual for enhancing localization capabilities in the game industry derived from the tacit knowledge of Chinese experts
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pitipong Yodmongkol
Tu, Ran
วิทยานิพนธ์/Thesis
Key knowledge extraction and learning from the experiences of Chinese key opinion leaders
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pitipong Yodmongkol
Zhu, Junyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 17
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,070
รวม 3,087 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 175,219 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 641 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 443 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 47 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 42 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 176,405 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.133
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48