Abstract:
การวิจัย เรื่องการพัฒนาศักยภาพการจัดการทางการตลาดข้าวหมอมะลิอินทรีย์จังหวัดสุรินทร์กรณีศึกษา สหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์ศักยภาพ ด้านการจัดการตลาดของสหกรณ์การเกษตรประสาท จำกัด ศึกษาความต้องการของผู้ซื้อข้าวหอมมะลิอินทรีย์ของสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด ทั้งนี้ผู้วิจัยใช้การศึกษาด้วยวิธีวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ การวิจัยเชิงคุณภาพเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์ผู้จัดการ เจ้าหน้าที่ฝ่ายการตลาดของสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด และกลุ่มเกษตรกรผู้ปลูกข้าวอินทรีย์ จำนวนทั้งสิ้น 20 ราย การวิจัยเชิงปริมาณ เก็บข้อมูลจากกลุ่มลูกค้ารายย่อยที่ซื้อข้าวหอมมะลิที่สหกรณ์การเกษตรปราสาท โดยสุ่มเลือกกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 351 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือแบบสอบถาม จำนวน 3 ตอน โดยการใช้มาตรส่วนประมาณค่า และประมวลผลข้อมูลทางสถิติโดยใช้โปรแกรมสถิติสำเร็จรูป
ผลการวิจัยพบว่า สหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด มีเกษตรกรผู้ปลูกข้าวหอมมะลิอินทรีย์ จำนวน 17 ราย มีพื้นที่เพราะปลูกข้าวหอมมะลินทรีย์รวมทั้งสิ้น 97 ไร่ ในปีเพาะปลูก พ.ศ. 2559 ได้ข้าวเปลือก รวม 38.8 ตัน โดยเกษตรกรนำเข้าบางส่วนเข้าร่วมโครงการรับจำนำข้าวของรัฐบาล และบางส่วนนำเข้าโรงสีเพื่อสีเป็นข้าวสารจำหน่ายโดยผ่านสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด และจำหน่ายเอง ปัญหาอุปสรรคที่เกษตรกรพบในปี พ.ศ. 2559 คือ ปัญหาเรื่องราคาข้าวหมอมะลิทั่วไปที่มีราคาตกต่ำ แต่พบโอกาสจากการปลูกข้าวหอมมะลิอินทรีย์จำหน่ายเอง คือ ผู้บริโภคให้ความสนใจซื้อข้าวหอมมะลิอินทรีย์มากขึ้นและจำหน่ายได้ราคาดีกว่าข้าวหอมมะลิทั่วไป แต่ตลาดข้าวหอมมะลิอินทรีย์ยังไม่กว้างมากนัก
ผลการวิจัยจากการเก็บข้อมูลจากกลุ่มผู้บริโภค ศึกษาและวิเคราะห์ศักยภาพด้านการจัดการการตลาดของสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด ศึกษาความต้องการของผู้ซื้อข้าวหอมมะลิอินทรีย์ของสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด และหาแนวทางในการพัฒนาศักยภาพการจัดการทางการตลาดข้าวหอมมะลิอินทรีย์ของสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยใช้วิธีการสุ่มอย่างง่าย โดยวิธีจับฉลากเพื่อสุ่มเลือกเขตการปกครองเป็นกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 351 คน สถิติที่ใช้คือ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบไค-สแควร์ โดยผลการวิจัยพบว่าผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 40-49 ปี สถานการณ์ส่วนบุคคล สมรส ระดับการศึกษา ปริญญาตรี ประกอบอาชีพ ข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,000-30,000 บาท ผลการศึกษาพบว่า ผู้ซื้อที่มีปัจจัยทางด้านประชากรศาสตร์ ประกอบด้วย เพศ อายุ สถานภาพสมรส ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อข้าวหอมมะลิของผู้ซื้อรายย่อยในสหกรณ์การเกษตรปราสาท จำกัด อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผู้ซื้อที่มีปัจจัยทางด้านผลิตภัณฑ์ ได้แก่ ด้านประโยชน์ผลิตภัณฑ์ ด้านคุณภาพสินค้าด้านบรรจุภัณฑ์ และด้านตราสินค้า มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อข้าวหอมมะลิของผู้ซื้อรายย่อยในสหกรณ์การเกษตรปราสาท อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และผู้ซื้อที่มีปัจจัยทางด้านส่วนผสมทางการตลาดอื่นๆ ได้แก่ ราคา ช่องทางการจัดจำหน่ายการส่งเสริมการขายมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อข้าวหอมมะลิของผู้ซื้อรายย่อยในสหกรณ์การเกษตรปราสาท อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
Research on the development of marketing potential of organic jasmine rice. Surin Province Case Study of Prasan Agricultural Cooperative Ltd. aims to : 1 Study and analyze potential 2. To study the needs of organic jasmine rice buyers from Prasat Agricultural Cooperative Ltd. 3. To fine out the ways to develop marketing potential of organic jasmine rice of Prasat Agricultural Cooperative Ltd. The researcher uses quantitative and qualitative research. Qualitative research collected from manger interviews. Marketing officer of Prasat Agricultural Cooperative Ltd. and Organic Rice Grower Group A total of 20 samples were collected from retail customers who purchased jasmine rice at Prasat Agricultural Cooperative The sample size was 351 persons. The instrument sued for data collection was a three-question questionnaire.
The statistical data were analyzed by using statistical program. The results showed that there were 17 organic farmers who had organic rice cultivated area of 97 rai in the year 2559. 38.8 tons of paddy were imported by some famers. Government Pledge Project And some import the mill to color. Rice is sold through agricultural cooperative Castile Co.,Ltd. and distribution. The obstacle faced by farmers in 2016 is the problem of the price of common jasmine rice which has a low price. However, there are opportunities for organic jasmine rice to be sold. Consumers are more interested in buying organic jasmine rice and selling better than ordinary jasmine rice. Organic jasmine rice market is not very wide.
Research results from consumer data collection. To study the factors affecting the purchase behavior of rice purchased by the buyer in Prasammit Agricultural Cooperative Ltd. to study the relationship between product factor and other marketing ingredients. The purchase behavior of jasmine rice purchased by retailers in the agricultural cooperative. The questionnaire was sued as a tool to collect data. Research sample used in random sampling. The sample size was 351 persons. The statistics used were frequency, percentage, mean, standard seviation. Chi-square test the results showed that. The majority of respondents were fermale. Age between 40-49 years old. Marital Status Married Education Bachelor Degree Occupation Civil Servant. The results of the hypothesis test showed that: 1 Buyers with demographic factors included gender, age, marital status, education and monthly income were correlated with the purchasing behavior of aromatic rice. Jasmine farmers in the agricultural cooperatives. Limited at the level of 0.05. 2. Buyers with product factors include product benefits. Quality products Packaging Branding was correlated with the purchase behavior of jasmine rice purchased by retail buyers in the agricultural cooperatives. Statistically significant at the 0.05 level. 3. Buyers who have other marketing mix factors are the price of distribution channels. The promotion was related to the purchase behavior of jasmine rice purchased by retailers. In the Agricultural cooperative castle statistically significant at the 0.05 level.