Learning management in accordance with Teach Less Learn More Approach with Mixed Media to Enhance Creative Thinking and Academic Achievement on the Cell Structure and Organelles for Matthayomsuksa 4 students
Abstract:
ชื่อเรื่อง : การจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับ การใช้สื่อแบบผสมผสาน เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ และผลสัมฤทธิ์ทาง การเรียน เรื่องโครงสร้างและหน้าที่ของเซลล์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
ผู้วิจัย : นางสาวพิมพ์พิสุทธิ์ จันเต
ปริญญา : ครุศาสตรมหาบัณฑิต (วิทยาศาสตรศึกษา)
มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
อาจารย์ที่ปรึกษา : ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.สมสงวน ปัสสาโก
ปีการศึกษา : 2564
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) พัฒนาการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับการใช้สื่อแบบผสมผสาน เรื่องโครงสร้างและหน้าที่ของเซลล์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบความคิดสร้างสรรค์นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ระหว่างก่อนเรียน และหลังเรียน ด้วยรูปแบบตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับการใช้สื่อแบบผสมผสาน เรื่องโครงสร้างและหน้าที่ของเซลล์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 หลังได้รับพัฒนาการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับการใช้สื่อแบบผสมผสาน โดยเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 80 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/7 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2563 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยมหาสารคาม (ฝ่ายมัธยม) จานวน 36 คน โดยวิธีการเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง (Purposive sampling) เครื่องมือที่ใช้วิจัยในครั้งนี้คือ 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับการใช้สื่อแบบผสมผสาน จานวน 8 แผน 12 ชั่วโมง 2) แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ เป็นแบบทดสอบชนิดอัตนัย จานวน 2 กิจกรรม จานวน 6 ข้อ และ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง โครงสร้างและหน้าที่ของเซลล์ เป็นแบบทดสอบชนิดปรนัย 4 ตัวเลือก จานวน 30 ข้อ ใช้เวลา 60 นาที สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละ ทดสอบสมมติฐานโดยใช้สถิติ ttest (One Sample ttest)
ผลการวิจัยพบว่า 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก (TLLM) ร่วมกับการใช้สื่อแบบผสมผสาน เรื่องโครงสร้างและหน้าที่ของเซลล์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 มีประสิทธิภาพเท่ากับ 90.75/81.57 2) ความคิดสร้างสรรค์ของนักเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน
อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนักเรียนมีคะแนนเฉลี่ยก่อนเรียน 35.44 คิดเป็นร้อยละ 49.23 ของคะแนนเต็ม และมีคะแนนเฉลี่ยหลังเรียนเท่ากับ 47.89 คิดเป็นร้อยละ 66.51 ของคะแนนเต็ม และ 3) นักเรียนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนคิดเป็นร้อยละ 84.43 สูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 80 อย่างมีนัยสาคัญทางสถิติที่ระดับ .05
คาสาคัญ: แนวคิดการสอนให้น้อยเรียนรู้ให้มาก; สื่อแบบผสมผสาน; ความคิดสร้างสรรค์; ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
อาจารย์ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์หลัก
ข
Title : Learning Management in Accordance with Teach Less Learn More Approach with Mixed Media to Enhance Creative Thinking and Academic Achievement on the Cell Structure and Organelles for Matthayomsuksa 4 Students
Author : Miss. Phimphisut Chante
Degree : Master of Education (Science Education)
Rajabhat MahaSarakham University
Advisor : Assistant Professor Dr. Somsa-nguan Passago
Year : 2021
ABSTRACT
This study aimed 1) to develop the learning management in accordance with Teach Less Learn More approach with mixed media to enhance creative thinking and academic achievement on The Cell Structure and Organelles for matthayomsuksa 4 students to meet the effective criteria of 80/80, 2) compare the students creative thinking before and after the learning management in accordance with Teach Less Learn More (TLLM) approach with mixed media on cell structure and organelles for matthayomsuksa 4 students and 3) to compare the students learning achievement after the learning management in accordance with Teach Less Learn More (TLLM) approach with mixed media with criteria of 80 percent. The sample group consisted of 36 matthayomsuksa 4/7 students in the 1st semester of academic year of 2020, Mahasarakham University Demonstration School (Secondary), from purposive sampling. The research instruments comprised of 1) the lesson plans according to the learning management in accordance with Teach Less Learn More (TLLM) approach with mixed media within 12 hours, 2) the creative thinking subjective test with two activities, totally 6 items, 3) the four multiple choices learning achievement test The Cell Structure and Organelles for matthayomsuksa 4 students with 30 questions for 60 minutes. The data analysis statistics were mean, standard deviation and percentage. The dependent Sample t-test was employed to test the research hypothesis. The outcomes of the study found that; 1) Lesson plans the learning management in
accordance with Teach Less Learn More (TLLM) approach with mixed media had efficiency of 90.75/81.57, 2) the students creative thinking after the learning management in accordance with Teach Less Learn More (TLLM) approach with mixed media was significantly higher than before the learning at the .05 level, the average score before the learning was 35.44, or 49.23 percent and the average score after the learning was 47.89, or 66.51 percentage of the full score and 3) the students learning achievement after the learning was higher than the criteria of 80 percentage at the .05 significant level.
Keywords: The Teach Less Learn More Approach, Mixed Media, Creative Thinking, Learning Achievement
Major Advisor
ง