Local Wisdom Creative Integration in Active Learning Management of Thai Language for Grade 1 Students, KhonKaen Primary Educational Service Area Office 2
Abstract:
ชื่อเรื่อง
:
ภูมิปัญญาพื้นบ้าน : การบูรณาการเชิงสร้างสรรค์ในการจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุก วิชาภาษาไทยสาหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 สานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่น เขต 2
ผู้วิจัย
:
นางยุพาพักตร์ สะเดา
ปริญญา
:
ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (วัฒนธรรมศาสตร์) มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
อาจารย์ที่ปรึกษา
:
อาจารย์. ดร. ระพีพันธ์ ศิริสัมพันธ์
กรรมการ
:
รองศาสตราจารย์ ดร. ทรงคุณ จันทจร
ปีการศึกษา
:
2563
บทคัดย่อ
การวิจัยเรื่อง ภูมิปัญญาพื้นบ้าน : การบูรณาการเชิงสร้างสรรค์ในการจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุก วิชาภาษาไทยสาหรับนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 สานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่น เขต 2 มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาภูมิปัญญาพื้นบ้านเกี่ยวกับการเรียนการสอนวิชาภาษาไทย ของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ในสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่นเขต 22)ศึกษาปัญหาของการเรียนการสอนวิชาภาษาไทยของนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่1 ในสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่น เขต 2 3) ศึกษาการบูรณาการสอนโดยใช้ภูมิปัญญาพื้นบ้าน ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐานพุทธศักราช 2551 ในการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ในสานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่นเขต 2 ตามกระบวนการสอนแบบเชิงรุก เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพทางวัฒนธรรม
ผลการวิจัยพบว่า 1) ภูมิปัญญาพื้นบ้านในการทอผ้าไหม มีกระบวนการและเทคนิคการผลิตที่ผ่านการถ่ายทอดภูมิปัญญาจากบรรพชนรุ่นต่อรุ่น นานกว่า 200 ปี ลวดลายผ้าไหมมีมากกว่าร้อยลาย ส่วนภูมิปัญญาพื้นบ้านในการทานา เริ่มจากพิธีแฮกไถนาและพิธีมีการเสี่ยงทายโดยใช้ไก่ 3 ตัว เป็นเครื่องเสี่ยงทาย 2) ปัญหาอุปสรรคของการนาภูมิปัญญาพื้นบ้านไปใช้ในการจัดการเรียนการสอน คือ ครูผู้สอนส่วนใหญ่ไม่นาภูมิปัญญาพื้นบ้านไปใช้ในการสอน มีการรวบรวมข้อมูลเกี่ยวกับภูมิปัญญาพื้นบ้านในโรงเรียนค่อนข้างน้อย 3) กระบวนการถ่ายทอดภูมิปัญญาพื้นบ้าน มีผลทาให้ผู้เรียนมีการเปลี่ยนแปลงด้านความรู้ ความคิด และการปฏิบัติ รูปแบบการบูรณาการสอนโดยใช้ภูมิปัญญาพื้นบ้านในการจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุกวิชาภาษาไทย ประกอบด้วย ขั้นสร้างสถานการณ์ปัญหาการตั้งคาถาม ขั้นศึกษาหาความรู้ ขั้นสร้างองค์ความรู้ร่วมกัน ขั้นนาเสนอความรู้ และขั้นลงสู่กิจกรรมสาธารณะ ส่วนองค์ความรู้ที่ได้ คือ องค์ความรู้ด้านภูมิปัญญาพื้นบ้านเกี่ยวกับการเรียนรู้เชิงรุก ประกอบด้วย กระบวนการเรียนรู้
แบบตั้งรับ และกระบวนการเรียนรู้เชิงรุก ด้านการทาผ้าไหม คือ องค์ความรู้ด้านสายพันธุ์ต้นหม่อนไหม สายพันธุ์ตัวไหม วงจรชีวิตของหนอนไหม สายพันธุ์หม่อนไหมเป็นที่นิยม และการผลิตผ้าไหม ส่วนด้านการทานาข้าว คือ องค์ความรู้ด้านการจัดการพื้นที่นา วิธีทานา การลากไห ด้านพิธีกรรมขณะข้าวตั้งท้อง และภูมิปัญญาในการเก็บรักษาข้าว
คาสาคัญ: ภูมิปัญญาพื้นบ้าน, การบูรณาการเชิงสร้างสรรค์, การจัดการเรียนการสอนแบบเชิงรุก วิชาภาษาไทย, นักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1, สานักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่น เขต 2.
Title
:
Local Wisdom: Creative Integration in Active Learning Management of Thai Language for Grade 1 Students, KhonKaen Primary Educational Service Area Office 2
Author
:
Mrs. Yupapak Sadau
Degree
:
Doctor of Philosophy (Cultural Science) Rajabhat Maha Sarakham University
Advisors:
:
Dr. Rapeepan Sirisampan
Member
:
Associate Professor Dr. Songkhun Janthajorn
Academic Year
:
2020
ABSTRACT
The purposes of the research were to 1) investigate the local wisdom of Thai language learning and teaching of grade 1 students under KhonKaen Primary Educational Service Area Office 2, 2) analyze the problems of Thai language learning and teaching of grade 1 students under KhonKaen Primary Educational Service Area Office 2, and 3) integrate the local wisdom into Thai language learning and teaching of grade 1 students based on the core basic curriculum of 2008. The research areas were 18 primary schools under Khon Kaen Primary Educational Service Area Office 2 in Chonabot District, Ban Pai District, Manjakiri District, Ban Haed District, Puaynoi District, and Khok Phochai District. The primary schools were selected from six large size schools, six medium size schools and six small size schools from six districts. The research participants consisted of sixty four key informants: teachers, students, students, parents, administrators, local philosophers; ninety local experts, fifty four practitioners and eighteen general informants. The research instrument was an observation form, a survey form, and interview form, a group discussion note-taking form, and a form of workshop. The data were collected by documentary studies and field studies. The cultural qualitative research was employed for the study. The data was analyzed based on the research objectives and the descriptive analysis was used to present the research results. Results of the research were as follows:
1. The research study showed that the local wisdom used for teaching and learning Thai language of grade 1 students consisted of silk weaving, rice farming through translating and the dialect language into the standard Thai language and practicing pronunciation. The instructional process focused on practicing Thai language through 1) the actual situations, 2) rites in community, 3) Buddhism based daily life, 4) knowledge exchange of people in community, 5) trials, 6) imitation, 7) folk tale telling, folk songs and poems, and 8) traditions or taboos.
2. The research findings indicated that the major problems about teaching and learning Thai language of the students regarding reading and writing skills were using their dialect language with Thai language, and they did not knowledge the meaning of Thai language.
3. The findings showed that integrating the local wisdom with the active learning activities for the grade 1 students consisted of 1) problem-based situation, 2) acquiring knowledge, 3) building knowledge through collaborative method, 4) presenting the knowledge, and 5) participating public activities.
Keywords: Local Wisdom, Integration, Active Learning Management
________________________________________________ Major Advisor