แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรผู้สอบและความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ของนักศึกษาไทยระดับอุดมศึกษา

LCSH: Reading comprehension
LCSH: English language -- Examinations
LCSH: English language -- Computer-assisted instruction for foreign speakers
Abstract: This study aimed to investigate (1) the relationships among three selected variables, namely computer attitudes, computer anxiety, and computer familiarity, (2) the relationships between those three variables and reading comprehension computer-based test performance, and (3) the extent to which the three variables individually or in combination predict the reading comprehension computer-based test scores. Two research instruments were used in this study. A Computer Attitudes, Familiarity, and Anxiety Rating Scale (CAFARS) was used to collect data on the three variables while a Reading Comprehension Computer-Based Test (RC-CBT) was used to evaluate students' performance. Both instruments were administered to 90 students at Dhurakij Pundit University. These students were randomly selected and divided equally into high, average, and low English language ability groups according to their average achievement scores in Foundation English courses. Pearson correlation coefficients were calculated to estimate the strength and the significance of the relationships among the three variables and the RC-CBT scores. Multiple regression analysis was conducted to predict the influences of the three independent variables on the RC-CBT performance. The results of the analyses revealed that : (1) there are significant relationships among the three variables of students of high, low, and combined language ability groups at .05 level, (2) computer attitudes and computer anxiety werefound to be significantly correlated with RC-CBT scores of students with all levels of language ability at .05 level while computer familiarity was significantly correlated with RC-CBT scores of students of average, low, and combined language ability groups at .05 level, and (3) computer familiarity was found to be the only significant predictor of RC-CBT scores of students of the average and combined language ability groups with R²of .384 (p < .05) and R² of .190 (p < .05) respectively while computer attitudes were found to be a significant predictor of RC-CBT scores of students with high language ability with R² of .409 (p < .05). The findings also provided further evidence that the use of computer-based tests was much preferred by the sample.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรสามตัวซึ่งได้แก่ ทัศนคติที่มีต่อคอมพิวเตอร์ ความเครียดจากคอมพิวเตอร์ และความคุ้นเคยกับคอมพิวเตอร์ (2) ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรทั้งสามตัวกับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ และ (3) ความสามารถในการทำนายของตัวแปรอิสระที่มีต่อผลคะแนนการสอบการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ เครื่องมือวิจัยในการศึกษามี 2 ชุด ชุดแรกเป็นแบบสอบถามซึ่งเป็นเครื่องมือใช้วัดระดับของทัศนคติที่มีต่อคอมพิวเตอร์ ความเครียดจากคอมพิวเตอร์ และ ความคุ้นเคยกับคอมพิวเตอร์ (CAFARS) ชุดที่สองเป็นข้อสอบที่ใช้คอมพิวเตอร์เป็นสื่อในการสอบเพื่อวัดระดับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ (RC-CBT) กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาจำนวน 90 คนที่สุ่มเลือกจากนักศึกษาปีที่ 4 คณะนิเทศศาสตร์ มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิต ผู้วิจัยได้แบ่งนักศึกษากลุ่มนี้ออกเป็น 3 กลุ่มย่อยตามระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษสูงกลาง และต่ำ กลุ่มละ 30 คน และอีกหนึ่งกลุ่มที่รวมทั้งสามกลุ่มย่อยเข้าด้วยกันโดยใช้คะแนนสอบเฉลี่ยวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานของนักศึกษาแต่ละคนเป็นเกณฑ์ในการแบ่งกลุ่มผู้วิจัยใช้ค่าสหสัมพันธ์ของเพียร์สันในการประเมินระดับและนัยสำคัญของความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรอิสระทั้งสามและตัวแปรตามและใช้การวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุ เพื่อทำนายอิทธิพลของตัวแปรทั้งสามที่มีต่อความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ ผลการวิเคราะห์พบว่า (1) ความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรอิสระทั้งสามมีนัยสำคัญในระดับ .05 ในกลุ่มนักศึกษาที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษสูง ต่ำ และกลุ่มรวม (2) ทัศนคติที่มีต่อคอมพิวเตอร์และความเครียดจากคอมพิวเตอร์ มีความสัมพันธ์กับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ในนักศึกษา ทั้งสี่กลุ่มอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ในขณะที่ความคุ้นเคยกับคอมพิวเตอร์ เป็นตัวแปรอิสระที่มีความสัมพันธ์กับความสามารถในการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ในกลุ่มที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษระดับกลาง ระดับต่ำ และกลุ่มรวมอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และ (3) ความคุ้นเคยกับคอมพิวเตอร์เป็นตัวแปรอิสระตัวเดียว ที่สามารถทำนายผลคะแนนสอบการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ของกลุ่มที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษระดับกลางและกลุ่มรวม โดยสามารถทำนายความสัมพันธ์ได้ร้อยละ 38.4 (R²= .384, p < .05) และร้อยละ 19.0 (R²) = .190, p < .05) ตามลำดับ ในขณะที่ทัศนคติที่มีต่อคอมพิวเตอร์เป็นตัวแปรอิสระตัวเดียวที่สามารถทำนายผลคะแนนสอบการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์ของนักศึกษาที่มีความสามารถทางภาษาอังกฤษระดับสูง โดยสามารถทำนายความสัมพันธ์ได้ร้อยละ 40.9 (R²= .409, p < .05) ผลการศึกษายังชี้ว่ากลุ่มตัวอย่างชอบการสอบด้วยแบบสอบคอมพิวเตอร์มากกว่าการสอบแบบเดิม
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2005
Modified: 2564-09-08
Issued: 2021-08-09
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67330
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Prateep_ki_tdc.pdf 7.84 MB1 2021-11-30 14:16:33
ใช้เวลา
0.013768 วินาที

Prateep Kiratibodee
Title Contributor Type
Effectiveness of cooperative and blended learning to assist Thai ESL students in learning grammar
มหาวิทยาลัยบูรพา
Atchara Chansamrong;Chalong Tubsree;Prateep Kiratibodee

บทความ/Article
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Prateep Kiratibodee

Kanchana Prapphal
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kanchana Prapphal
Title Creator Type and Date Create
Comparison of English reading achievement using the computer and conventional modes of testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sudthida Pavavijar
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selected predictors of english reading test performance in consumer product marketing of fourth-year university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Nisa Vongpadungkiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Duangchai Chongthanakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of language ability and engineering background knowledge on ESP reading ability of Thai graduate students, their test taking strategies and attitudes towards the test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Natjiree Jaturapitakkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a test taker-centered computer-based writing test on Thai first year university students' English writing performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Tanyaporn Arya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-mediated simulation test as a diagnostic tool in assessing communicative ability of tour guide trainees
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Varisa Titanantabutr
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of teachers' opinions on technical English Book 1 and their basic understanding of the communicative approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Boosakorn Vijchulata
Prasit Ruangjuntra
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of controlled and free writing english compositions of M.6 students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Dhanan Chantrupanth;Kanittha Vanikieti
Naiyana Ponim
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Zhou Chaorun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of English language ability and types of communications strategies on oral communication ability of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Suttinee Chuanchaisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing pragmatic ability of Thai hotel management and tourism students in the context of hotel front office department
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sonporn Sirikhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of computer-mediated listening-speaking test tasks on the oral abilities of first year Buriram Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Saowarot Ruangpaisan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A proposed ESP course design for paramedical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Amara Chingharanon;Kanchana Prapphal;Burgess Robert H
Nongpanga Suwattananand
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of e-mail writing ability of Chiangrai Rajabhat University 4th year tourism industry students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Natthaphon Santhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Punyapa Saengsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of the web-based C-test (WBCT) as an English placement test for Rajamangala University of Technology Tawan-Ok and an investigation of test-takers strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Naddhaporn Kammasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of english language learning strategies and their relation to the achievement of the first-year arts students at Chulalongkorn University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Kanchana Prapphal;Rene Paulin
Ratchumas Lappayawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of contents and their objectives in the English for business communication courses at the University of the Thai Chamber of Commerce
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anchalee Pongpun;Kanchana Prapphal;Allen, Christopher B.
Sumeth Munchinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of general and ESP tests for first year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Boonsakorn Vijchulata;Prapha Vittayarungrangsri
Phennapha Thammarakkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of the M.A. courses in applied linguistics at Mahidol University 1981-1984
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Sorani Wongbiasaj
Wiwat Puntai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the effects of self-correction in combination with peer correctin on students writing proficiency and their attitudes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Prapha Vittayarungrangsri
Supasiri Hongrittipun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of web-based speaking test in English for tourism (WBST-EFT) task types and English proficiency levels on students speaking performance and an investigation of their attitudes and test taking strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Malinee Phaiboonnugulkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of raters background knowledge, rater training and other factors affecting their decision making in rating Thai plots English speaking proficiency
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sutas Dejkunjorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between learning strategies and English computer-based listening test performance of Thai University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Chatraporn Piamsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Investigation on Listening Proficiency Levels in English for Service and Hospitality of Thai Students in Public and Private Universities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Wannana Soontornnaruerangsee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Prateep Kiratibodee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,871
รวม 7,871 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 25,474 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
รวม 25,496 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101