แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
กลยุทธ์ในการเรียนรู้ทางภาษานอกชั้นเรียนของนักศึกษาไทยที่เข้าร่วมโครงการ Summer Work and Travel

LCSH: English language -- Study and teaching
Abstract: It has long believed that in-class instruction alone is not sufficient to promote language skill development of second and foreign language learners, so spending time during school break in a country where the target language is spoken is one way to further increase their language proficiency outside classes. The present study aimed to investigate out-of-class language learning strategies and intercultural competence skills of 353 Thai undergraduate students who participated in the Summer Work and Travel Program in the United States in the year 2018. Quantitative data were collected using the Strategy Inventory for Language Learning (SILL) developed by Oxford (1990) and the Exploring and Assessing Intercultural Competence survey form Fantini and Tirmizi (2006). In addition, a semi-structured interview protocol was employed to elicit in-depth qualitative data from ten participants who met the inclusion criteria. The study findings revealed that the participants’ frequency of use of learning strategies was at a medium to the high level, especially social learning strategies. Furthermore, while performing their work with others from different cultures, their intercultural competence skills were simultaneously developed. It is recommended that language teachers develop a training program to equip prospective program participants with necessary understanding of out-of-class language learning strategies and intercultural knowledge and skills to enable them to more confidently and effectively handle language barriers and cultural differences, hence more likelihood to find their participation in the Summer Work and Travel Program more beneficial and fruitful.
Abstract: เชื่อกันว่าการเรียนการสอนในห้องเรียนเพียงอย่างเดียวนั้นไม่เพียงพอต่อการพัฒนาทักษะภาษาของผู้เรียนภาษาที่สองและภาษาต่างประเทศ ดังนั้น การใช้เวลาช่วงปิดเทอมในประเทศที่ใช้ภาษาเป้าหมายจึงเป็นหนทางหนึ่งที่ะจะช่วยพัฒนาทักษะภาษานอกห้องเรียนของผู้เรียน งานวิจัยชิ้นนี้มุ่งศึกษากลวิธีการเรียนภาษานอกห้องเรียนและทักษะสมรรถนะระหว่างวัฒนธรรมของนิสิตปริญญาตรี จำนวน 353 คน ที่เข้าร่วมโครงการทำงานพิเศษและท่องเที่ยวภาคฤดูร้อน (Summer Work and Travel Program) ในปี พ.ศ. 2561 ณ ประเทศสหรัฐอเมริกา เครื่องมือวิจัยเก็บข้อมูลเชิงปริมาณที่ใช้ ได้แก่ การสำรวจกลวิธีการเรียนภาษา (Strategy Inventory for Language Learning- SILL) ของ Oxford (1990) และแบบสำรวจและประเมินสมรรถนะระหว่างวัฒนธรรม (Exploring and Assessing Intercultural Competence) ของ Fantini และ Tirmizi (2006) นอกจากนี้ ยังมีการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างกับผู้เข้าร่วมโครงการ จำนวน 10 คนที่มีคุณสมบัติตรงตามเกณฑ์ในการคัดเข้าเพื่อเก็บข้อมูลเชิงคุณภาพเชิงลึก ผลการวิจัยแสดงว่าความถี่ในการใช้กลวิธีการเรียนภาษานอกชั้นเรียนของผู้ร่วมโครงการอยู่ในระดับปานกลางถึงสูง โดยเฉพาะกลวิธีการเรียนรู้ด้านสังคม นอกจากนี้ ยังพบว่าการทำงานร่วมกับคนที่มาจากต่างวัฒนธรรมยังช่วยพัฒนาทักษะสมรรถนะระหว่างวัฒนธรรมของผู้เรียนในเวลาเดียวกันอีกด้วย ดังนั้นจึงมีข้อแนะนำว่าครูผู้สอนภาษาจึงควรพัฒนาโปรแกรมการสอนที่ช่วยให้ผู้เรียนในอนาคตเกิดความรู้และเข้าใจกลวิธีการเรียนภาษานอกห้องเรียน และสร้างเสริมทักษะความรู้ด้านพหุวัฒนธรรม เพื่อช่วยให้ผู้เรียนสามารถก้าวข้ามอุปสรรคด้านภาษาและความแตกต่างทางวัฒนธรรมได้อย่างมีความมั่นใจและมีประสิทธิภาพมากขึ้น เพื่อให้ผู้เรียนสามารถใช้ประโยชน์จากการเข้าร่วมโครงการทำงานพิเศษและท่องเที่ยวภาคฤดูร้อนให้เกิดผลดีมากขึ้น
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2019
Modified: 2021-04-30
Issued: 2021-04-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64897
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5987558520[1].pdf 1.2 MB5 2024-11-20 13:32:39
ใช้เวลา
0.021511 วินาที

Thunyaporn Thanasumbun
Title Contributor Type
Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Thunyaporn Thanasumbun
Punchalee Wasanasomsithi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Punchalee Wasanasomsithi
Title Creator Type and Date Create
A development of the english oral communication course using the project-based laerning approach to enhance english oral communication ability of Kasetsart University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nawarat Siritararatn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Thai substitles in English movies for English language learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Soranee Boonyarut
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of needs and problems of English for tourist police
มหาวิทยาลัยมหิดล
Boonjira Thungsuk;Punchalee Wasanasomsithi;Sukhuma-Vadee Khamhiran
Muntana Meemark
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of webquest modules to enhance English reading and writing abilities and learning engagement of undergraduate engineering students at Rajamangala University of Technology Phra Nakhon, North Bangkok Campus
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pornpilai Termsinsawadi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an English instructional model using the integration of drama and questioning techniques to enhance students' speaking achievement and critical thinking skill
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Ratchadaporn Janudom
วิทยานิพนธ์/Thesis
A needs analysis of secondary school students learning English as a third language in private Islamic schools in changwat Narathiwat
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pongrat Srisueb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of out-of-class english language learning activities of secondary school students in english program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Atitaya Wiengnil
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a form-focused web-based instruction to enhance the English grammatical and writing competence of Thai undergraduate sports science students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Thanawan Suthiwartnarueput
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of extensive reading using a learner autonomy training on reading ability and reader autonomy of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Paweena Channuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTS OF COMMUNICATION STRATEGY INSTRUCTION ON ENGLISH SPEAKING ABILITY AND CONFIDENCE OF EFL UNDERGRADUATES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Korapin Paranapiti
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of English language learning needs and problems of underprivilged children in a slum area in Bangkok metropolis
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF AN ENGLISH ORAL COMMUNICATION COURSE FOR UNDERGRADUATE ADVERTISING STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Nasya Patiyasevi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of play-based language learning activities to enhance oral language skills of young EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Rin Cheep-Aranai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A RELATIONSHIP BETWEEN SELF-ASSESSMENT OF THE ICAO LANGUAGE PROFICIENCY REQUIREMENTS AND TEST OF ENGLISH FOR INTERNATIONAL COMMUNICATION (TOEIC) OF THAI AIRWAYS INTERNATIONAL FLIGHT ATTENDANTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Narasak Sirikanjanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
DEVELOPING EFL STUDENTS' WRITING ABILITY AND PERCEIVED WRITNG SELF-EFFICACY THROUGH GENRE AWARENESS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chayata Viriya
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF BLOGGING AND MICROBLOGGING ON THAI UNDERGRADUATE LEARNERS' ENGLISH WRITING PROCESS AND WRITING ANXIETY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Onuma Lakarnchua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A DEVELOPMENT OF A CONTENT AND LANGUAGE INTEGRATED LEARNING (CLIL) COURSE TO ENHANCE ENGLISH LANGUAGE ABILITIES, AGRICULTURAL CONTENT, AND CULTURAL KNOWLEDGE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Charinee Chansri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Out-of-class language learning strategies of Thai university students during participant in the summer work and travel program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Thunyaporn Thanasumbun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a project-based blended learning with communication strategy instruction on English oral communication ability and learner autonomy of undergraduate engineering students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Pichai Pinphet
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of project-based writing instruction on writing ability and critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Apapan Ruengkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of a learning-oriented reading assessment model to improve English reading ability and promote learning engagement on EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Raveewan Viengsang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of out-of-class extensive reading to enhance perceived English reading self-efficacy of underserved students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Chanisara Tangkijmongkol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integration of a blended learning and extensive reading instructional model for enhancement of English reading comprehension and learner autonomy of EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Naruethai Chanthap
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of the writing instructional model with integration of inquiry-based learning and visual literacy on 21st century skills of EFL learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Patsawut Sukserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of an integrated performance assessment module to promote English speaking ability and learning engagement of undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Benjawan Plengkham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of using dynamic assessment to enhance English academic vocabulary knowledge of Thai low proficiency undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punchalee Wasanasomsithi
Duangkamon Klungthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 13
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,781
รวม 2,794 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 61,756 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 64 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 61,850 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48