แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
ความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษของนักศึกษาระดับปริญญาตรีในกรุงเทพมหานคร

LCSH: Communicative competence
LCSH: Interpersonal Communication.
LCSH: Motivation (Psychology)
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาระดับความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษ ของนักศึกษาระดับปริญญาตรีในกรุงเทพมหานคร และ (2) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปร (เพศ , ความวิตกกังวลในการสื่อสาร, การรับรู้ความสามารถในการสื่อสาร, แรงจูงใจ, บุคลิกภาพ, และ เนื้อหาและความคุ้นเคย) ที่มีอิทธิพลต่อความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ ศึกษาคือนักศึกษาชั้นปีที่สี่จำนวน 450 คน และต้องเป็นนักศึกษาที่กำลังเรียนในกลุ่มสาขาอาชีพ เคลื่อนย้ายแรงงานเสรีในอาเซียน ได้แก่ แพทย์, ทันตแพทย์, พยาบาล, นักบัญชี, นักสำรวจ, วิศวกร, สถาปนิก, และการท่องเที่ยว เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ผลจาก การวิจัยพบว่าระดับความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษของนักศึกษาอยู่ในระดับปานกลาง นักศึกษามีระดับความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษค่อนข้างสูงเมื่อสนทนากับเพื่อนมากกว่า สนทนากับคนแปลกหน้าและคนที่เพิ่งรู้จักซึ่งสอดคล้องกับผลการสัมภาษณ์แบบกลุ่ม ปัจจัยการรับรู้ ความสามารถในการสื่อสารและแรงจูงใจมีความสัมพันธ์กับความเต็มใจในการสื่อสารภาษาอังกฤษ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p = 0.01 และ p = 0.05 ตามลำดับ ผลจากงานวิจัยนี้ทำให้รู้ถึงปัจจัยที่ส่งผลต่อความเต็มใจในการสื่อสารของนักศึกษาและยังสามารถช่วยนักการศึกษาในการพัฒนาการสอนทักษะการพูดภาษาอังกฤษที่มีประสิทธิภาพ
Abstract: This study aimed to investigate the level of willingness to communicate in English among undergraduate students and to examine the psychosocial factors (gender, communication apprehension, self-perceived communication competence, motivation, personality, and content and familiarity) that affect their willingness to communicate in English. A mixed method was used in this study. The participants comprised of 450 fourth year undergraduate students majoring in the fields associated with AEC professions mobility including medical and dental services, nursing, accounting, surveying, engineering, architecture, and tourism. The research instruments employed were a questionnaire and a focused group interview. The findings revealed that undergraduate students in Bangkok are willing to communicate in English language at a moderate level. They seemed to have a higher level of willingness to communicate in English with friends rather than strangers and acquaintances, which was consistent with the focused group interview. The selfperceived communication competence and motivation factors correlated significantly with the willingness to communicate in English at p = 0.01 and p = 0.05 levels, respectively. The results from this study revealed factors which affect Thai students’ willingness to communicate in English and would help educators to develop more effective ways in teaching English speaking skills.
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2017
Modified: 2020-10-26
Issued: 2020-10-26
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH P592w 2017
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5637498.pdf 1.14 MB5 2024-12-03 23:49:05
ใช้เวลา
0.277086 วินาที

Pichaporn Puntularb
Title Contributor Type
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichaporn Puntularb
Sumittra Suraratdecha
Natthapong Chanyoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
The characteristics and self-regulation of undergraduate students in online English learning : a case study of a private university in Nakhon Pathom, Thailand
มหาวิทยาลัยคริสเตียน
Pichaporn Puntularb;Chakrit Yippikun;Preecha Pinchunsri
Christian University of Thailand
งานวิจัย/Research report
Sumittra Suraratdecha
Title Creator Type and Date Create
An investigation into the relationship between students' attitudes toward English Language Learning (ELL) and parental involvement toward ELL in an English program for mathayom suksa 1 : a case study of Yothinburana School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha
Kwankamon Praipraew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students'perception toward regular and English programs : a case study of Muttayomwatnairong school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa
Pornnapat Thaptim-On
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student's motivation and attitude towards learning Thai : a case of students in Mathayom Suksa 3, Prapathom Withayalai School, Nakorn Pathom
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukhuma-Vadee Khamhiran;Lakana Daoratanahong;Sumittra Suraratdecha
Panyaphat Piam-O-Pad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A perception of Thai EFL teachers towards intercultural competence teaching : a study of secondary schools in Chiang Mai province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Kanopporn Wonggarasin
Weowan Budharugsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Request and politeness strategies in Burmese
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sujaritlak Deepadung;Sumittra Suraratdecha;Jenny Mathias
Ampika Rattanapitak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitudes towards world englishes of undergraduate students in international programs of tourism and hospitality management in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Sunida Siwapathomchai
Benjawan Rungruangsuparat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A seamantic analysis of extended meaning in Mlabri body-part terms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Isara Choosri;Sophana Srichampa;Sumittra Suraratdecha
Amonrat Rattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai pronouns as interpersonal resources signifying 'Involvement' and 'Attitude'
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Amon Saengmanee;Sumittra Suraratdecha
Pichai Uckaradejdumrong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
English lexical knowledge and vocabulary learning strategies ‪: a case study of pre-service English teachers in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Kanopporn Wonggarasin
Alongkorn Achawabool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Natthapong Chanyoo
Title Creator Type and Date Create
An investigation of classroom activites, motivation, and English language learning strategies of secondary school students in Kalasin primary educational service area office 2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Yuwadee Tirataradol;Natthapong Chanyoo
Muslin Nasatorn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency, collocations, and purposive function on laboratory animal review articles using words from the Outside Word List (OWL)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Virata Panjanon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of local errors in scientific abstracts of predatory and professional journals
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Hathaichanok Anghirun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A corpus-based study on frequency and purpose sentences in laboratory animal review articles using words from word lists
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Sirawich Tampanich.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of moves in abstracts of laboratory animal review articles and cell biology research articles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Songsri Soranastaporn;Natthapong Chanyoo;Yuwadee Tirataradol
Chaniporn Bhoomanee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Textual meaning in Chinese EFL learners' argumentative writing : a systemic functional approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Pattama Patpong
Lin, Jiehua, 1993-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors contributing to willingness to communicate in English among Thai undergraduate students in the immersion program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Kornsiri Boonyaprakob;Tanporn Trakantalerngsak
Nitchamon Suvongse
วิทยานิพนธ์/Thesis
A case study on assessing acquisition order of English inflectional morphemes of Thai deaf university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranasathaporn;Krisna Lertsukprasert
Natdanai Subin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of thematic progression patterns in reading comprehension of the IELTS
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Warangkana Vanta
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of L1 interference in the writing composition of Cambodian EFL learners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Rhee, Seongha
Sophea, Yin, 1990-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationships of learner\'s factors and intelligibility and comprehensibility levels of Thai EFL students towards varieties of English
มหาวิทยาลัยมหิดล
Natthapong Chanyoo;Songsri Soranastaporn
Sunaisah Doloh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 262
รวม 263 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 2,353 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
รวม 2,370 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101