Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาปัจจัยพื้นฐานของลูกค้าที่ตัดสินใจทำประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงานตัวแทน คุณสมพงษ์ 2) ศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของลูกค้าที่ทำประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์ ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงานตัวแทนคุณสมพงษ์ และ 3) เปรียบเทียบปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของลูกค้าที่ตัดสินใจของลูกค้าที่ทำประกันชีวิต แบบสะสมทรัพย์ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงาน ตัวแทนคุณสมพงษ์ จำแนกตามปัจจัยพื้นฐานโดยใช้กลุ่มตัวอย่างจากลูกค้าที่ตัดสินใจทำประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงานตัวแทนคุณสมพงษ์ จำนวน 305 คน โดยได้วิเคราะห์ข้อมูล ด้วยสถิติค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test, F-test และ LSD. ผลการวิจัยพบว่า
1. ลูกค้าส่วนใหญ่ เป็นเพศชาย อายุ 46 ปีขึ้นไป สถานภาพสมรสแล้ว ระดับการศึกษาปริญญาตรีขึ้นไป อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ต่อเดือน 10,001 20,000 บาท งวดการชำระเบี้ยประกันชีวิตแบบรายเดือน และทุนประกันชีวิต 100,001 200,000 บาท
2. ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจของลูกค้าที่ตัดสินใจทำประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์ ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงานตัวแทนคุณสมพงษ์ อยู่ในระดับมาก ได้แก่ ปัจจัยด้านกรมธรรม์ประกันชีวิต ด้านการบริการ ด้านผลตอบแทน ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด
3. ปัจจัยพื้นฐานของลูกค้าต่างกัน ผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิตแบบสะสมทรัพย์ของบริษัท อเมริกันอินเตอร์แนชชั่นแนล แอสชัวรันส์ จำกัด สำนักงานตัวแทน คุณสมพงษ์ โดยรวมแตกต่างกัน เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ลูกค้าที่มีเพศต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจ ทำประกันชีวิต ด้านการส่งเสริมการตลาดแตกต่างกัน ลูกค้าที่มีอายุต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิต ด้านกรมธรรม์ประกันชีวิต และด้านบริการ แตกต่างกัน ลูกค้าที่มีสถานภาพสมรสต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิต ด้านกรมธรรม์ประกันชีวิต ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย และด้านการบริการ แตกต่างกัน ลูกค้าที่มีอาชีพ รายได้ต่อเดือน และทุนประกันชีวิตต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิต ด้านการบริการแตกต่างกัน ลูกค้าที่มีงวดการชำระเบี้ยประกันชีวิตต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิต ด้านกรมธรรม์ประกันชีวิต ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านบริการแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนลูกค้าที่มีระดับการศึกษาต่างกัน มีปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจทำประกันชีวิตไม่แตกต่างกัน
ABSTRACT
This research aimed to: 1) study the fundamental factors affecting customers decision in applying for life insurances with saving of American International Assurance Co., Ltd. at Khun Sompongs Agency; 2) investigate the factors affecting the customers decision in applying for the life insurance with saving; 3) compare the factors affecting the customers decision in applying for the life insurance in relation to the fundamental factors. The samples were 305 customers applying for life insurances with saving of American International Assurance Co., Ltd. at Khun Sompongs Agency. Statistical analysis was performed employing percentage, mean, standard deviation, t-test, F-test, and LSD. The findings are indicated as followed:
1. Most customers were male, aging at least 46 years old, all married, obtaining bachelor s degrees or upper, worked for private companies and earned 10,001 20,000 baht per month. They paid for the assurances with monthly installment plans and their investment for the life insurances were during 100,001 200,000 baht.
2. High levels of the factors affecting the customers decision in applying for the life assurances were revealed on the life insurance products, the services, the remunerations, the prices, the distribution channels and the marketing promotion.
3. The customers fundamental factors were revealed differently. Differences in the customers decision in applying for the life insurances at Khun Sompongs agency were found as a whole, but when each aspect was considered; it indicated that differences in the customers genders affected differences in their decision in applying for life insurances on marketing promotion. Differences in the customers ages affected differences in their decision in applying for the life insurances on the life insurance products and the services. Differences in the customers marital status affected differences in their decision in applying for the life insurances on the life insurance products, the prices, the distribution channels and the services. Differences in the customers occupations, monthly incomes, and the sum insured for the life insurances affected differences in their decision in applying for the life insurance on the services. Differences in the customers premium payment period affected differences in their decision in applying for the life insurances on the life assurance products, the marketing promotion, and the services with statistically significant level of .05; but differences in the customers education levels did not affect differences in their decision in applying for the life insurances.