แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
ผลกระทบของสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย พื้นฐานความรู้เฉพาะและกลยุทธในการสอบต่อทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีระดับความสามารถสูงและต่ำ

LCSH: English language -- Accents and accentuation
LCSH: English language -- Pronunciation by foreign speakers
LCSH: Listening comprehension -- Study and teaching (Higher)
Abstract: This study aimed to examine (1) the effects of three main variables: English-accented speeches, specific content knowledge, and test-taking strategies on listening comprehension of high and low EFL learners. It also investigated (2) the relationship among these three variables on listening comprehension of high and low EFL achievers, and (3) the attitudes of both high and low EFL achievers towards English-accented speech. Eighty third-year university students from the Faculty of Communication Arts were purposively selected and classified into two different English proficiency groups: high and low regarding the z score of ±1 on the average grades of two prerequisite English courses. There were three types of research instruments: a listening comprehension test, two sets of questionnaires: test-taking strategies and English-accented speech attitudes, and a retrospective semi-structured interview. Repeated measures analysis of Variance (ANOVA), the paired sample t-test, and Pearson correlation coefficients were used for analyzing quantitative data. The qualitative data from the interview was proceeded by the content analysis. The results revealed (1) a statistically significant impact of English accented speeches, specific content knowledge, and test taking strategies on listening comprehension of EFL achievers. ฺAdditionally, high EFL achievers reported more test taking strategies than low EFL achievers. (2) It was also found the relationship among three main variables on listening comprehension of high and low EFL achievers at the significant level. Finally, the result showed (3) a statistically significant difference among the attitudinal mean ratings of English accented speeches by both high and low EFL learners. The study provides more insights into assessing listening comprehension when some characteristics of listening stimuli and learners are different. It also suggests that the development of the listening comprehension test must be in line with the appropriate criteria of selecting English accented speeches, specific content knowledge, and test items associated with the use of test-taking strategies relevant to the construct and objective of class instruction and language testing.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (๑) ผลกระทบของตัวแปรหลักสามตัวแปรได้แก่ สำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย พื้นฐานความรู้เฉพาะ และ กลยุทธในการสอบต่อทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำ, (๒) ความสัมพันธ์ระหว่างสามตัวแปรหลักนี้ต่อทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำ, และ (๓) เจตคติของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำต่อสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่นักศึกษาชั้นปีที่ ๓ จำนวน ๘๐ คน จากคณะนิเทศศาสตร์ ผู้วิจัยได้แบ่งกลุ่มตัวอย่างนี้เป็น ๒ กลุ่ม ได้แก่ กลุ่มผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำ โดยใช้ผลเกรดจากวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐานสองวิชาและคำนวณด้วยคะแนนมาตราฐานแบบคะแนนซี ±1 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี ๓ ประเภท คือ แบบทดสอบการฟังเพื่อความเข้าใจ แบบสอบถามสองชุด ชุดที่ ๑ เกี่ยวกับกลวิธีในการสอบ ชุดที่๒ เกี่ยวกับเจตคติต่อสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย และ การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างหลังการทำแบบทดสอบ ผู้วิจัยใช้สถิติการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวแบบวัดซ้ำ สถิติการทดสอบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของกลุ่มตัวอย่างสองกลุ่มไม่อิสระ และการวิเคราะห์ค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สันในข้อมูลเชิงปริมาณ ทางด้านบทสัมภาษณ์ซื่งเป็นข้อมูลเชิงคุณภาพผู้วิจัยใช้การวิเคราห์แบบเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า (๑) สำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย พื้นฐานความรู้เฉพาะและกลยุทธในการสอบ มีผลกระทบต่อทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นอกจากนี้ผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงใช้กลยุทธในการสอบมากกว่าผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถต่ำ (๒) พบความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรหลักสามตัวแปรต่อทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจของผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ และ (๓) พบความแตกต่างของค่าเฉลี่ยในการวัดเจตคติต่อสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลายจากผู้เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่มีความสามารถสูงและต่ำอย่างมีนัยสำคัญ ผลการวิจัยนี้มีส่วนช่วยเพิ่มความเข้าใจในเรื่องการประเมินทักษะการฟังเพื่อความเข้าใจที่ประกอบไปด้วยลักษณะตัวกระตุ้นการฟังและลักษณะของผู้เรียนที่แตกต่างกัน พรัอมกันนี้งานวิจัยเสนอแนะว่าในการพัฒนาแบบทดสอบการฟังควรมีหลักเกณฑ์ในการคัดเลือกสำเนียงภาษาอังกฤษที่หลากหลาย พื้นฐานความรู้เฉพาะและข้อคำถามให้ประสานกับการใช้กลยุทธการสอบที่เหมาะสมเพื่อให้สอดคล้องกับโครงสร้างและวัตถุประสงค์ของการเรียนการสอนและการทดสอบทางภาษา
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2017
Modified: 2020-08-07
Issued: 2020-08-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63270
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5587786920.pdf 4.26 MB6 2022-10-05 09:43:23
ใช้เวลา
0.016514 วินาที

Pornchanok Sukpan
Title Contributor Type
Action research report the use of supplementary reading in general English course
มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์
Pornchanok Sukpan
Dhurakij Pundit University
งานวิจัย/Research report
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pornchanok Sukpan
Jirada Wudthayagorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jirada Wudthayagorn
Title Creator Type and Date Create
DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE ACADEMIC COLLOCATIONAL COMPETENCE TEST FOR EFL UNIVERSITY STUDENTS: AN APPLICATION OF THE ARGUMENT-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Apichat Khamboonruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INVESTIGATION OF THE MEDIATORS BETWEEN VOCABULARY SIZE AND READING COMPREHENSION OF FIRST-YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Penprapa Mungkonwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Urairat Adithepsathit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Pornchanok Sukpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language assessment policy and agency of English teachers in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn;Chatraporn Piamsai
Benjamas Dhammarungruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Prathana Siwathaworn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Kritsada Punyapratheep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Lu Geng Sun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 24
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,994
รวม 3,018 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 94,868 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 167 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 156 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 22 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 95,232 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48