Abstract:
การจดัการเรียนรู้แบบโครงงานทำให้นักเรียนได้เรียนรู้จากการปฏิบัติจริงซึ่งช่วยพัฒนา ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทักษะกระบวนการ ตลอดจนเจตคติที่มีต่อการเรียน ผู้วิจัยจึงสนใจทำวิจัยเรื่องนี้ โดยมีวัตถุประสงค์ เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการจัดการเรียนรู้การเขียนสะกดคำตามมาตราตัวสะกดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ก่อนและหลังการเรียนโดยใช้โครงงาน และ 2) เปรียบเทียบ ผลสัมฤทธิ์ทางการจัดการเรียนรู้การเขียนสะกดคำตามมาตราตัวสะกดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 หลังการเรียนโดยใช้โครงงานกับหลังการเรียนโดยการเรียนการสอนแบบปกติ กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ ในการวิจัย ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนวัดดอนไก่เตี้ยที่กำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2556 โดยการเลือกแบบเจาะจง แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 45 คน และกลุ่มควบคุม 45 คน รวม 90 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ การจดัการเรียนรู้การเขียนสะกดคำ ตามมาตราตัวสะกด โดยใช้ การจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน การสอนแบบปกติ จำนวน 8 แผนๆ ละ 2 ชั่วโมง จำนวน 4 สัปดาห์ ใช้เวลาสอน 16 ชั่วโมง และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์การเขียนสะกดคำตามมาตราตัวสะกด สถิติที่ใช้ใน การวเิคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การทดสอบที
ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยเรื่องการเขียนสะกดคำตามมาตราตัวสะกดของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบโครงงานหลังการ เรียนสูงกว่าก่อนการเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษา ปี ที่ 3 หลังการเรียนโดยใช้การจัดการเรียนรู้แบบโครงงาน มีผลสัมฤทธิ์สูงกว่าการจัดการเรียนรู้แบบ การสอนแบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ข้อค้นพบที่ได้จากงานวิจัยนี้แสดงให้เห็นว่า การจัดการเรียนการสอนแบบโครงงานช่วย พัฒนาผู้เรียนให้มีศักยภาพในการพัฒนาทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณ สามารถคิดเป็น ทำเป็นและแก้ปัญหาเป็น ทำให้นักเรียนเกิดการเรียนรู้วิธีการทำงานอย่างเป็นขั้นตอน ใช้เหตุผลวางแผนอย่างมี ระบบได้อย่างเหมาะสมใช้วิธีการและทักษะกระบวนการในการศึกษาค้นหาความรู้ ความจริง จนได้ ข้อสรุปเป็นองค์ความรู้หรือความรู้ใหม่ด้วยตนเอง
Learning through the project pursaded the students to learn from doing, which help improve students learning achievement, as well as their attitude towards learning. Thus, the researcher was interested in conducting this research. The purposes of the study were to compare: 1) the Prathomsuksa 3 students scores of Thai writing spelling comprehension achievement before and after being through the project approach and 2) the Prathomsuksa 3 students scores of Thai writing spelling comprehension achievement after being taught through the project approach and after being taught through the traditional teaching approach. The samples were 90 students, divided into two groups; the experimental group being taught through the project approach 45 studends and the control group being taught through the traditional teaching approach 45 studends in Prathomsuksa 3 of Wat Don Kai Tia School in academic year 2013, the duration of teaching 8 copies each for 2 hours was 4 weeks, 16 hours. The research treatments were a set of teaching according to the project approach and a set of regular teaching. The data were collected by the achievement test. and analyzed by t test independent. The research results were revealed that : 1. The Prathomsuksa 3 students scores of Thai writing spelling comprehension achievement before and after being taught through the project approach were higher than those before being taught through the project approach with statistical significance at 0.01 level. 2. The Prathomsuksa 3 students scores of Thai writing spelling comprehension achievement after being taught through the project approach were higher than those being taught through the traditional teaching approach with statistical significance at 0.01 level. The findings from the study indicate that teaching through the project approach can develop the potential of critical thinking skills, and also can develop the skills of problem solving. Moreover, the students can know the way to manage anything in the proper system by means of working together methods and process skills in the knowledge that the conclusion is true knowledge or knowledge manually.