Effects of learning management through the application of a learning package and a cooperative learning process of team games tournament (TGT) on the topic at Laws in Daily life social studies, religion and culture strand of Prathonsuksa 6
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ (1) เพื่อศึกษากระบวนการจัดการเรียนรู้ เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้ชุดการเรียนร่วมกับวิธีการสอนด้วยกระบวนการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) (2) เพื่อศึกษาผลการจัดการเรียนรู้ เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน กลุ่มสารระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้ชุดการเรียนร่วมกับวิธีการสอนด้วยกระบวนการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) (3) เพื่อศึกษาพัฒนาการผลการจัดการเรียนรู้ เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน กลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โดยใช้ชุดการเรียนร่วมกับวิธีการสอนด้วยกระบวนการเรียนรู้แบบกลุ่มร่วมมือเทคนิคการแข่งขัน (TGT)
กลุ่มตัวอย่างในการวิจัย เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนกลาโหมราชเสนา 2 อำเภอบัวเชด จังหวัดสุรินทร์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุรินทร์ เขต 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวนนักเรียน 32 คน ได้กลุ่มตัวอย่างมาโดยใช้วิธีเลือกแบบยกกลุ่ม การทดลองแบบ One Group Present-Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) ชุดการเรียน เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน จำนวน 4 ชุด 2) แผนการจัดการเรียนรู้จำนวน 4 แผน 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 30 ข้อ และ 4) แบบสอบถามความพึงพอใจของผู้เรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน เป็นมาตราส่วน 4 ระดับ จำนวน 20 ข้อ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมุติฐานโดยใช้สถิติทดสอบที (t-test)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัจจัยที่ทำให้กระบวนการเรียนโดยใช้ชุดการเรียนร่วมกับวิธีการสอนแบบกลุ่มร่วมมือเทคนิคกลุ่มแข่งขัน (TGT) ประสบความสำเร็จคือ การเล่นเกมแข่งขันตอบคำถาม ในชุดการเรียนเกิดปฏิสัมพันธ์ระหว่างนักเรียน ผลคะแนนของทีม และรางวัล
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียน โดยเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุดมีค่าเท่ากับ 4.69 มีความพึงพอใจในระดับมากขึ้นไปอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. ผลพัฒนาการของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เรื่อง กฎหมายที่ใช้ในชีวิตประจำวัน หลังการจัดการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้ ซึ่งแต่ละคนมีคะแนนพัฒนาการเพิ่มขึ้นเฉลี่ยร้อยละ 60.87 ซึ่งอยู่ในเกณฑ์พัฒนาการระดับสูง
The objectives of this research were : (1) To study a learning management process through the application of a learning package and a cooperative learning process of TGT on the topic of Law in Daily Life in Social Study, religion, and Culture Strand of Pratomsuksa 6; (2) To study the effects of learning package and a cooperative learning process of TGT on the topic of Law in Daily Life; and (3) To study the development of learning package and a cooperative learining process of TGT.
The sample of this study was Pratomsuksa 6 student from Kalahomratchchasena 2 School in Buachet district, Surin province under a control of Surin Primary Educational Service Area Office 3. According to a cluster random sampling technique, there were 32 students participated this study in semester 2 of academic year 2017. The study was designed as a one group pretest-posttest design. Research tools consisted of: 1) 4 sets of a learning package on the topic of Laws in Daily Life; 2) 4 lesson plans ; 3) a 30-items achievement test; and 4) a 4 point rating scale satisfactory quationnaire. The statistical devices used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, and t-test.
The study found that:
1. Playing a quiz game is the important factor for the success of learning management process through the application of a learning package and a cooperative learning process of TGT. Aquiz game creates an interaction among students, teams score, and award.
2. The learning achievement of Pratomsuksa 6 student after the application of alearning package and a cooperative learning process of TGT was significant higher than before The application of a learning package and a cooperative learining process of TGT at.01 of statistical level.
3. The average satisfactory level of Pratomsuksa 6 student on the application of a learning package and a cooparative learining process of TGT was at the highest level (x ̅ = 4.69) The satisfactory level was significantly rated at a high level at .01 of statistical level.
4. According to the development of learning achievement, the study show that, after the application of a learning package and a cooperative learning process of TGT, the learning achievement was improved higher than before the application of a learning package and a cooperative learning process of TGT. Averagely, the improvement score of each student has increased about 60.78% which considered as a development at a high level.