แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
การศึกษากระบวนการพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารในโรงเรียนมาตรฐานสากล

LCSH: English language -- Study and teaching (Secondary) -- Thailand -- Nakhon Pathom.
LCSH: Communication.
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสาร และศึกษา บทบาทครูและบทบาทนักเรียนในชั้นเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารในโรงเรียนมาตรฐานสากล งานวิจัยนี้ใช้กรอบแนวคิดเรื่อง Course development framework of components ของ Graves (1996) เป็นแนวทาง ในการวิจัยในโรงเรียนขนาดใหญ่พิเศษสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 9 จังหวัดนครปฐม งานวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพแบบกรณีศึกษา โดยใช้เครื่องมือในการวิจัยคือการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง การ สนทนากลุ่ม และการสังเกตการณ์ในห้องเรียน ผู้เข้าร่วมวิจัยได้แก่ครูสอนภาษาอังกฤษ 4 คน กล่าวคือครูสอน ภาษาอังกฤษชาวไทย 1 คน และครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทย 3 คน นักเรียน 16 คน ประกอบด้วยนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 6 คน นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 4 คน และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 6 คน ผลการวิจัยมีดังต่อไปนี้ (1) ครูผู้สอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทยไม่ได้ทำการวิเคราะห์ความ ต้องการจำเป็นของนักเรียนตั้งแต่ต้น (2) ครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทยไม่ทราบข้อมูลเกี่ยวกับโครงการ โรงเรียนมาตรฐานสากล เพื่อที่จะนำไปกำหนดเป้าหมายและวัตถุประสงค์ (3) ครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาว ไทยสร้างกรอบเนื้อหาจากชื่อรายวิชา (4) ครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทยพัฒนาสื่อการเรียนการสอนขึ้นมา เอง ไม่ได้ใช้แบบเรียนที่มีขายทั่วไป (5) ครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทยจัดกิจกรรมตามเนื้อหาของรายวิชา และความสามารถในการเรียนรู้ของนักเรียน (6) นักเรียนได้รับการประเมินผลการเรียนจากการทำทดสอบแบบ ปรนัย รายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารได้รับการประเมินเมื่อมีการตรวจสอบโรงเรียน และครูผู้สอนได้รับการ ประเมินการสอนจากหัวหน้าแผนกภาษาต่างประเทศและจากนักเรียนโดยการตอบแบบสอบถาม (7) สิ่งที่เป็น ปัญหาที่ครูสอนภาษาอังกฤษพบคือตัวนักเรียน กล่าวคือด้านพื้นความรู้ภาษาอังกฤษของนักเรียน จำนวนนักเรียนที่ มีจำนวนมาก และโอกาสที่นักเรียนจะได้ใช้ภาษาอังกฤษ ครูสอนภาษาอังกฤษที่ไม่ใช่ชาวไทยมีบทบาทเป็น ผู้อำนวยการเรียนรู้ ผู้เป็นแบบอย่าง ผู้เป็นแรงจูงใจ ผู้เคร่งครัดระเบียบวินัย และผู้ให้คำปรึกษา ส่วนนักเรียนมี บทบาทเป็นทั้งผู้ที่ใส่ใจเรียนและผู้ที่ไม่ใส่ใจเรียน นักเรียนที่ใส่ใจเรียนอยากเรียนเนื้อหาต่างๆเพิ่มขึ้น ส่วน นักเรียนที่ไม่ใส่ใจเรียนไม่อยากเรียนรายวิชานี้ นักเรียนยังชอบอารมณ์ขันของครู ตระหนักว่าการเรียน ภาษาอังกฤษนั้นสำคัญ อยากให้มีชั่วโมงเรียนรายวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารเพิ่มขึ้น และอยากให้ครูได้ใช้สื่อ การเรียนการสอนที่มีอยู่ในห้องเรียน ผลจากการศึกษาครั้งนี้ช่วยให้ความเข้าใจเรื่องการพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษ เพื่อการสื่อสาร ให้ความรู้แก่ครูผู้สอนภาษาอังกฤษเรื่องการพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษในโรงเรียนมาตรฐานสากล และให้ข้อมูลที่เป็นจริงแก่ผู้พัฒนานโยบายเกี่ยวกับการจัดตั้งโรงเรียนมาตรฐานสากล
Abstract: The purposes of this study were to explore how communicative English courses were developed, and to find out the teachers’ and students’ roles in communicative English classes in one world-class standard school. Graves’ (1996) course development framework of components was employed as the conceptual framework to guide the study, which was conducted in one of the largest world-class standard schools in the Secondary Education Service Area Office 9 in Nakhon Pathom province. This study was conducted by using qualitative case study method through semi-structured and focus-group interviews and classroom observations. The participants were 4 teachers of English: one Thai and 3 non-Thai, and 16 students: 6 Matthayom 1, 4 Matthayom 2 and 6 Matthayom 5. The findings were as follows: (1) non-Thai teachers of English did not analyze students’ needs before the courses were initially taught; (2) non-Thai teachers of English did not know about the information regarding Thailand’s world-class standard school project in order to determine goals and objectives; (3) non-Thai teachers of English conceptualized course content according to the title of the course; (4) non-Thai teachers of English developed learning materials by themselves without using any commercial textbooks; (5) non-Thai teachers of English organized activities according to the course content and students’ intelligibility; (6) students were mostly evaluated through multiple-choice testing; courses were evaluated when there was a school audit; and non-Thai teachers of English were evaluated by the department head and students using questionnaires; and (7) the challenge for non-Thai teachers of English was students regarding their English background, a large number of them in a classroom and their opportunities to use English in educational context around the school. Non-Thai teachers of English had roles as a facilitator, a role model, a motivator, a disciplinarian, and a consultant while students were considered both active and passive learners in communicative English classes. Active learners wanted to have more content while passive learners did not want to learn. Students liked their teachers’ sense of humor, realized that studying English was important, wanted more study time of these communicative English courses and they wanted their teachers to use more classrooms’ facilities. The findings of the study provide some deep insights into the development of improved communicative English courses, inform teachers of English in terms of course development in world-class standard schools, and offer some practical suggestions to policy developers regarding the establishment of world-class standard schools.
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2014
Modified: 2019-11-19
Issued: 2019-11-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH K16s 2014
eng
Spatial: Nakhon Pathom.
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5436377.pdf 2.69 MB9 2025-03-02 20:30:45
ใช้เวลา
0.229442 วินาที

Kanyaporn Leesamphandh
Title Contributor Type
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanyaporn Leesamphandh
Singhanat Nomnian
Sumittra Suraratdecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Singhanat Nomnian
Title Creator Type and Date Create
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural representations in English language textbooks used in multicultural classrooms ‪: a case study of a primary school in Samut Sakhon province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Theeraphong Boonrugsa
Kulthida Saemee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sumittra Suraratdecha
Title Creator Type and Date Create
An investigation into the relationship between students' attitudes toward English Language Learning (ELL) and parental involvement toward ELL in an English program for mathayom suksa 1 : a case study of Yothinburana School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha
Kwankamon Praipraew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students'perception toward regular and English programs : a case study of Muttayomwatnairong school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa
Pornnapat Thaptim-On
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student's motivation and attitude towards learning Thai : a case of students in Mathayom Suksa 3, Prapathom Withayalai School, Nakorn Pathom
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukhuma-Vadee Khamhiran;Lakana Daoratanahong;Sumittra Suraratdecha
Panyaphat Piam-O-Pad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A perception of Thai EFL teachers towards intercultural competence teaching : a study of secondary schools in Chiang Mai province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Kanopporn Wonggarasin
Weowan Budharugsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Request and politeness strategies in Burmese
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sujaritlak Deepadung;Sumittra Suraratdecha;Jenny Mathias
Ampika Rattanapitak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitudes towards world englishes of undergraduate students in international programs of tourism and hospitality management in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Sunida Siwapathomchai
Benjawan Rungruangsuparat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A seamantic analysis of extended meaning in Mlabri body-part terms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Isara Choosri;Sophana Srichampa;Sumittra Suraratdecha
Amonrat Rattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai pronouns as interpersonal resources signifying 'Involvement' and 'Attitude'
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Amon Saengmanee;Sumittra Suraratdecha
Pichai Uckaradejdumrong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
English lexical knowledge and vocabulary learning strategies ‪: a case study of pre-service English teachers in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Kanopporn Wonggarasin
Alongkorn Achawabool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 265
รวม 266 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 2,368 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
รวม 2,385 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101