แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
ความรู้ทางคำศัพท์และกลยุทธ์การเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักศึกษาไทยหลักสูตรวิทยาศาสตร์บัณฑิต

LCSH: Vocabulary tests.
LCSH: Vocabulary -- Study and teaching.
LCSH: English language -- Glossaries, vocabularies, etc.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ระดับความรู้ทางคำศัพท์ทั่วไปที่พบบ่อยและ คำศัพท์ทางวิชาการในภาษาอังกฤษ และ (2) กลยุทธ์การเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักศึกษาไทย ระดับปริญญาตรีหลักสูตรวิทยาศาสตรบัณฑิต การวิจัยครั้งนี้ทำการศึกษากับนักศึกษาระดับปริญญา ตรีหลักสูตรวิทยาศาสตรบัณฑิตที่กำลังศึกษาอยู่ในระดับชั้นปีที่ 2 และ 3 ในมหาวิทยาลัยของรัฐ จำนวน 165 คน เครื่องมือที่ใช้ในการศึกษาคือ แบบทดสอบวัดระดับความรู้ทางคำศัพท์ภาษาอังกฤษ แบบสอบถามเกี่ยวกับกลยุทธ์การเรียนคำศัพท์ภาษาอังกฤษ และการสัมภาษณ์ ผลการศึกษาจากแบบ วัดระดับความรู้ทางคำศัพท์ภาษาอังกฤษพบว่านักศึกษามีความรู้ทางคำศัพท์ในระดับต่ำกว่า 2,000 คำ ผลการศึกษาจากแบบสอบถามและการสัมภาษณ์พบว่านักศึกษาใช้กลยุทธ์การเรียนคำศัพท์ ภาษาอังกฤษทุกประเภท โดยกลยุทธ์ที่ใช้มากที่สุดคือกลยุทธ์แบบพึ่งพาตนเอง กลยุทธ์การเรียน คำศัพท์ที่นักศึกษาใช้ในระดับปานกลางได้แก่ กลยุทธ์ด้านสังคม กลยุทธ์ด้านความจำและกลยุทธ์ ด้านอภิปัญญา กลยุทธ์การเรียนคำศัพท์ที่นักศึกษาใช้น้อยที่สุดคือกลยุทธ์ด้านพุทธิปัญญา ผลการศึกษาจากการวิจัยครั้งนี้ชี้ให้เห็นว่าความรู้ทางคำศัพท์ทั่วไปที่พบบ่อยและ คำศัพท์ทางวิชาการ รวมทั้งการใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คำศัพท์เป็นสิ่งสำคัญในการเรียนและการพัฒนา ทักษะภาษาอังกฤษ การสอนวิธีการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้กลยุทธ์การเรียนรู้คำศัพท์เป็น ปัจจัยสำคัญในการส่งเสริมให้นักศึกษาสามารถเรียนรู้และพัฒนาทักษะทางภาษาอังกฤษได้ด้วย ตนเอง
Abstract: Considering the importance of vocabulary knowledge and the significant contributions of vocabulary learning strategy to vocabulary acquisition, the purposes of the present study are 1) to discover the average size of general and academic English vocabulary knowledge of Thai science undergraduate students, and 2) to explore vocabulary learning strategies employed by Thai science undergraduate students. The participants of this study included 165 undergraduate students studying in a science program at a provincial campus of a leading research-based university in Thailand. The research findings were obtained from the Vocabulary Levels Test (VLT) by Schmitt et al, (2001), questionnaires based on Schmitt’s (1997) taxonomy of vocabulary learning strategies, and focus group interviews. Statistical analysis revealed that the participants’ vocabulary size is below 2,000 words. The questionnaires and the interviews revealed that the most frequently employed vocabulary learning strategy was the determination strategy. Social strategies, memory strategies, cognitive strategies, and metacognitive strategies were employed moderately. Cognitive strategies were the least employed strategy group. In conclusion, the students’ vocabulary size and vocabulary learning strategies indicate that the importance of vocabulary knowledge and vocabulary learning strategy as well as the benefits of employing vocabulary strategies should be emphasized. In order to encourage the students to be independent and autonomous learners, pedagogical implications are proposed in an effort to make vocabulary learning strategy instruction potentially worthwhile.
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2014
Modified: 2019-11-15
Issued: 2019-11-15
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH M992E 2014
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5436369.pdf 20.02 MB20 2022-09-10 07:57:52
ใช้เวลา
-0.772714 วินาที

Muthita Chinpakdee.
Title Contributor Type
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Muthita Chinpakdee.
Singhanat Nomnian
Sumittra Suraratdecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Singhanat Nomnian
Title Creator Type and Date Create
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural representations in English language textbooks used in multicultural classrooms ‪: a case study of a primary school in Samut Sakhon province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Theeraphong Boonrugsa
Kulthida Saemee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sumittra Suraratdecha
Title Creator Type and Date Create
An investigation into the relationship between students' attitudes toward English Language Learning (ELL) and parental involvement toward ELL in an English program for mathayom suksa 1 : a case study of Yothinburana School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha
Kwankamon Praipraew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students'perception toward regular and English programs : a case study of Muttayomwatnairong school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa
Pornnapat Thaptim-On
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student's motivation and attitude towards learning Thai : a case of students in Mathayom Suksa 3, Prapathom Withayalai School, Nakorn Pathom
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukhuma-Vadee Khamhiran;Lakana Daoratanahong;Sumittra Suraratdecha
Panyaphat Piam-O-Pad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A perception of Thai EFL teachers towards intercultural competence teaching : a study of secondary schools in Chiang Mai province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Kanopporn Wonggarasin
Weowan Budharugsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Request and politeness strategies in Burmese
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sujaritlak Deepadung;Sumittra Suraratdecha;Jenny Mathias
Ampika Rattanapitak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitudes towards world englishes of undergraduate students in international programs of tourism and hospitality management in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Sunida Siwapathomchai
Benjawan Rungruangsuparat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A seamantic analysis of extended meaning in Mlabri body-part terms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Isara Choosri;Sophana Srichampa;Sumittra Suraratdecha
Amonrat Rattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai pronouns as interpersonal resources signifying 'Involvement' and 'Attitude'
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Amon Saengmanee;Sumittra Suraratdecha
Pichai Uckaradejdumrong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
English lexical knowledge and vocabulary learning strategies ‪: a case study of pre-service English teachers in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Kanopporn Wonggarasin
Alongkorn Achawabool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 279
รวม 280 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 2,386 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 11 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
รวม 2,403 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.136
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101