แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Computer-based game instructional unit to teach aggressive and courting behaviors of fighting fish
บทเรียนคอมพิวเตอร์สำหรับการสอนพฤติกรรมก้าวร้าวและพฤติกรรมเกี้ยวพาราสีของปลากัด

LCSH: Aggressive behavior in animals.
LCSH: Betta.
LCSH: Computer-assisted instruction.
LCSH: Experiential learning.
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์สำหรับส่งเสริมความรู้ความเข้าใจ เรื่อง พฤติกรรมก้าวร้าว และพฤติกรรมเกี้ยวพาราสีโดยใช้ปลากัดเป็นต้นแบบ การศึกษานี้เริ่มจากการหารูปแบบการ แสดงพฤติกรรมก้าวร้าวของปลากัดป่าภาคใต้ (Betta imbellis) ซึ่งได้ทำการเปรียบเทียบระหว่างปลากัดป่า 2 กลุ่ม คือ ปลากัดป่าที่จับมาจากธรรมชาติและปลากัดป่าที่นำมาเพาะเลี้ยงโดยมนุษย์ ผลการศึกษาพบว่าปลากัดป่าทั้ง 2 กลุ่มมีรูปแบบการแสดงพฤติกรรมก้าวร้าวเหมือนกัน แต่มีลักษณะของการตอบสนองต่อวิธีการศึกษาต่างกัน ปลากัดป่าที่จับมาจากธรรมชาติจะตอบสนองต่อวิธีการ mutual viewing condition ในขณะที่ปลากัดป่าที่นำมา เพาะเลี้ยงโดยมนุษย์จะตอบสนองต่อวิธีการ real test condition ผลการการศึกษาและความรู้ที่ได้ถูกนำมาใช้ในการ พัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์เกี่ยวกับพฤติกรรมก้าวร้าวและพฤติกรรมเกี้ยวพาราสี บทเรียนนี้ประกอบด้วยเกม คอมพิวเตอร์ที่ออกแบบมาเพื่อใช้ในการเรียนรู้พฤติกรรมก้าวร้าวและพฤติกรรมเกี้ยวพาราสีของปลากัด จำนวน 4 เกม และข้อมูลแนะนำความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับปลากัด บทเรียนนี้ได้ถูกนำไปใช้จัดการเรียนการสอนตามรูปแบบวัฏ จักรการเรียนรู้เชิงประสบการณ์ของ Kolb โดยนำไปทดสอบกับนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปี ที่ 5 จำนวน 77 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษา จังหวัดนครปฐม ประเทศไทย โดยในขั้นตอนการสังเกตอย่างไตร่ตรอง (reflective observation) นักเรียนได้เรียนรู้ผ่านประสบการณ์การเล่นเกม จำนวน 4 เกม หลังจากนั้นจึงเข้าสู่ขั้นตอนการซักถาม (debrifing) โดยเริ่มจากการอธิบายว่าได้เล่นเกมอะไรบ้าง และคิดว่าเกมที่ได้เล่นเหล่านี้มีความเชื่อมโยงกับ สถานการณ์จริงในเรื่องใด นอกจากนี้นักเรียนยังได้แลกเปลี่ยนความรู้ที่ได้รับกับเพื่อนร่วมชั้นเรียนผ่านการ นำเสนอผลงานในระหว่างขั้นตอนประสบการณ์รูปธรรม (concrete experience) และ การคิดเชิงนามธรรม (abstract conceptualization) ด้วย ท้ายที่สุดนักเรียนเข้าร่วมการอภิปรายโดยแสดงความคิดเห็นร่วมกันในชั้นเรียน ในการเชื่อมโยงความรู้ที่ได้รับไปยังสถานการณ์ใหม่ และแลกเปลี่ยนเรียนรู้ร่วมกันในการนำความรู้ที่ได้ไป ประยุกต์ใช้ในระหว่างขั้นตอนการทดลองปฏิบัติจริง (active experimentation) ผลจากแบบทดสอบ การนำเสนอ ผลงาน และการสัมภาษณ์ พบว่าหน่วยการเรียนนี้ช่วยสร้างความรู้ความเข้าใจของนักเรียนในเนื้อหาพฤติกรรม ก้าวร้าวและพฤติกรรมเกี้ยวพาราสีของสัตว์ โดยเฉพาะปลากัดได้เป็นอย่างดี นอกจากนี้ยังพบว่านักเรียนมีทัศนะ คติที่ดีต่อการเรียนด้วย ดังปรากฏผลในแบบสอบถามความพึงพอใจและการสัมภาษณ์"
Abstract: This study aimed to develop a computer-based game instructional unit to enhance students’ understanding of animal aggression and courting behavior by using fighting fish as a model. This study started with the determination of key characteristics of fighting fish's aggression. Here in a southern Betta (Betta imbellis) was used in the experimental study. The results of the comparison between wild caught B. imbellis and bred B. imbellis showed that both groups displayed the same characteristics of aggression, but each group responded to a different condition. Wild B. imbellis had a stronger response to a mutual viewing test condition, while bred B. imbellis had a stronger response to a real test condition. The gained knowledge during the scientific experiment was then used to develop a computer-based game instructional unit about aggressive and courting behavior. The instructional unit consisted of four instructional games on the aggression and courtship displaying of fighting fish, and information to introduce the basic knowledge about fighting fish. It was implemented with 77 grade eleven students from a secondary school in Nakhon Pathom province, Thailand via Kolb’s learning cycle (1984). Students experienced four computer games during reflective observation. They then participated in the debriefing session starting with describing their experiences, which were linked to the game playing and followed by games in real situations, and sharing their knowledge through class presentations during concrete experience and abstract conceptualization phases. Finally, they participated in discussing a new situation, sharing for implication and application, during the active experimentation phase. The results from the conceptual test, students’ presentations, and interviews showed that students gained knowledge of aggression behavior and courtship behavior in animals, especially in fighting fish. Moreover, they showed positive attitudes toward the instructional unit as shown in questionnaire, interview, and classroom observation results.
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2013
Modified: 2020-04-14
Issued: 2019-11-07
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH T122c 2013
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5337635.pdf 3.1 MB5 2024-06-22 10:57:22
ใช้เวลา
0.256722 วินาที

Tadsanai Jeenthong.
Title Contributor Type
Computer-based game instructional unit to teach aggressive and courting behaviors of fighting fish
มหาวิทยาลัยมหิดล
Tadsanai Jeenthong.
Namkang Sriwattanarothai
Bhinyo Panijpan
Piyachat Jittam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Namkang Sriwattanarothai
Title Creator Type and Date Create
Employing concrete models in a scaffolded learning unit to facilitate secondary and tertiary students' derivation of basic series formulars
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Namkang Sriwattanarothai;Patcharin Panjaburee
Parames Laosinchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovative teaching module for promoting phylogenetic tree understanding for high school students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Namkang Sriwattanarothai
Teamjun Sarasan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting primary and secondary students learning out comes through inquiry-based and hands-on instruction on siamese fighting fish biodiversity
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Namkang Sriwattanarothai
Adisorn Monvises
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-based game instructional unit to teach aggressive and courting behaviors of fighting fish
มหาวิทยาลัยมหิดล
Namkang Sriwattanarothai;Bhinyo Panijpan;Piyachat Jittam
Tadsanai Jeenthong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Bhinyo Panijpan
Title Creator Type and Date Create
Development of multimedia computer-assisted learning units on adult physical examination for nursing students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan
Chularuk Kaveevivitchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Toward a better understancing of biological macromolecules : creating innovative instructional materials
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan
Karnyupha Jittivadhna
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing and promoting students' understanding of species and species evolution via a fighting fish activity
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan
Namkang Sriwattanarothai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Use of the predict-observe-explain teaching sequence for flow-based technique and new development of two flow systems for food safety and quality control
มหาวิทยาลัยมหิดล
Duangjai Nacapricha;Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Nuanlaor Ratanawimarnwong
Saowapak Teerasong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of multivatamin supplementation for improvement of thiamin, riboflavin, and retinol nutrition in hospitalized pediatric patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kraisid Tontisirin;Aree Valyasevi;Bhinyo Panijpan
Jongjit Gritsanaprakorngit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a rapid detection of iodine in urine
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan
Atchariya Rattanapongleka
วิทยานิพนธ์/Thesis
Employing concrete models in a scaffolded learning unit to facilitate secondary and tertiary students' derivation of basic series formulars
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Namkang Sriwattanarothai;Patcharin Panjaburee
Parames Laosinchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an inquiry-based learning unit to promote high-school students' conceptual understanding of earth geometry and trigonometry
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Suchai Nopparatjamjomras
Pimpalak Wongapiwatkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting inquiry-based teaching practices through an aquatic toxicology laboratory
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Watcharee Ketpichainarong
Bunlung Nuangsaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
An interdisciplinary learning unit for first year undergraduate students : dye-sensitized solar cell from sunlight to electricity
มหาวิทยาลัยมหิดล
Darapond Triampo;Wannapong Triampo;Bhinyo Panijpan
Supan Yodyingyong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guided-inquiry units on factors affecting chemical reaction rate for secondary students and pre-service teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Piyachat Jittam;Ekasith Somsook
Usa Jeenjenkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The developing of acid-base learning units for Thai high school students : a constructivist approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Tienthong Thongpanchang;Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Chantarath Hongboontri;Thasaneeya Ratanaroutai
Romklao Artdej
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing and implementing nanoscience and nanotechnology curriculum materials for high school and undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Khajornsak Buaraphan;Tussatrin Wannagatesiri;Bhinyo Panijpan
Choojit Sarapak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Virtual sign animated pedagogical agent to support computer education for deaf learners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Damras Wongsawang
Benjaporn Saksiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development and implementation of a computer-based learning module as a visualization tool for enhancing undergraduate students' learning achievement on crystal structures and unit cells
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Soranat Rhaipu
Sutha Luealamai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a text-based math braille translation sorftware to enhance learning in mathematics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Patcharin Panjaburee
Wiraman Niyomphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting primary and secondary students learning out comes through inquiry-based and hands-on instruction on siamese fighting fish biodiversity
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Namkang Sriwattanarothai
Adisorn Monvises
วิทยานิพนธ์/Thesis
Enhancing highschool students's achievement in permutations and combinations through nontraditional word problems, sport problems, and probabilistic games
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Suchai Nopparatjamjomras
Nutjira Busadee
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study on the thiamin status in [beta]-thalassemia/Hb E disease
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suthat Fucharoen;Bhinyo Panijpan
Varaporn Kuslertjariya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Screening for L-phenylglycine aminotransferase producting microorganism, enzyme purification and characterization
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vithaya Meevootisom;Suthep Wiyakrutta;Bhinyo Panijpan
Wanida Khampha
วิทยานิพนธ์/Thesis
A better way for assaying bromoperoxidase in biotechnological applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa ;Bhinyo Panijpan
Rachaneeporn Jenwithisuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Conditions for high production of penicillin acylase and their effects on viability of its producer, escherichia coli
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vithaya Meevootisom;Amaret Bhumiratana;Watanalai Panbangred;Bhinyo Panijpan
Nongluksna Sriubolmas
วิทยานิพนธ์/Thesis
Haloperoxidases and their analytical diagnostic applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Flegel, Timothy W.;Somsak Ruchirawat
Chamras Promptmas
วิทยานิพนธ์/Thesis
Characterization of penicillin G acylase from bacillus subtilis (pBA 401)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan
Arunsri Sritanaitipol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Purification and characterization of bromoperoxidase from Thai seaweeds Polycarvernosa sp.
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Pichit Tosukhowong
Tamrongvit Chaijaroonporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Monodin, a new sialic acid-specific lectin from black tiger prawn (Penaeus monodon)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Montri Chulavatnatol;Bhinyo Panijpan;Stitaya Sirisinha
Sunanta Ratanapo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Molecular characterization of non-heme bromoperoxidases from gracilaria species
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Worachart Sirawaraporn;Amaret Bhumiratana
Tuangporn Suthiphongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Evaluation of partially purified cholesterol esterase for clinical assay of cholesterol
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Bhinyo Panijpan
Koson Sim
วิทยานิพนธ์/Thesis
The studies of urate oxidase and diamine oxidase in plants
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa
Utaiwan Thamrongyouth
วิทยานิพนธ์/Thesis
Phenol red : a substrate for bromoperoxidation by myeloperoxidase and its applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Prapon Wilairat;Montri Chulavatnatol;Pichit Tosukhowong;Amaret Bhumiratana
Patcharee Boonsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Some structural characteristics of linamarase from cassava (Manihot esculenta Crantz.)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Montri Chulavatnatol;Bhinyo Panijpan;Jisnuson Svasti;Burachai Sonthayanon
Pennapa Kisamanonta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Production of oxidase enzymes for clinical assyas
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Bhinyo Panijpan;Kachorn Charoensiri
Sumalai Phongying
วิทยานิพนธ์/Thesis
Inhibition of growth and polyamines biosynthesis in P. falciparum by berenil and methylglyoxal bis (guanylhydrazone)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Prapon Wilairat;Bhinyo Panijpan
Darunee Tiravittayacom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Peroxidase in Thai vegetables
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pichit Tosukhowong;Pintip Ruenwongsa
Patcharee Boonsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Glucosyltransferase from cassava (Manihot esculenta crantz)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Montri Chulavatnatol;Bhinyo Panijpan;Jisnuson Svasti
Panpaka chalermisrachai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Determination of vitamin A status by using vitamin A2
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Bhinyo Panijpan;Prapon Wilairat
Punnee Thaitawee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Malaria and thiamine
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pichit Tosukhowong;Pintip Ruenwongsa
Alisa Burabhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Mechanism of action of qinghaosu (artemisinine) and related compounds
มหาวิทยาลัยมหิดล
Yongyuth Yuthavong;Bhinyo Panijpan;Thanit Kusamran
Sudaratana Rochanakij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Production of cholesterol oxidase for clinical assay of cholesterol
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Bhinyo Panijpan;Prayad Komaratat;Bhinyo Panijpan
Vimonruth Supitug
วิทยานิพนธ์/Thesis
Bromoperoxidase in Thai seaweeds
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Pichit Tosukhowong
Bancha Veokeki
วิทยานิพนธ์/Thesis
Spectrophotometri study of paraquat, diquat and their mixture
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pichit Tosukhowong;Somchit Viriyanondha
Jamsai Suwansaksri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of specific protein kinase from malaria parasite (Plasmodium berghei)
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhirayos Wititsuwannakul;Yongyuth Yuthavong;Bhinyo Panijpan
Kasem Asawatreratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Biosynthesis of folic acid in Plasmodium falciparum
มหาวิทยาลัยมหิดล
Yongyuth Yuthavong;Webster, H. Kyle;Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Montri Chulavatnatol
Jerapan Krungkrai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Biosynthesis of hCG and other placental specific proteins in hydatidiform mole and normal pregnancy
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thanit Kusamran;Sakol Panyim;Prapon Wilairat;Bhinyo Panijpan;Udom Chantharaksri
Watcharee Hiranyavasit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative studies on thymidylate synthetase from pyrimethamine-sensitive and resistantstrain of Plasmodium chabaudi
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Yongyuth Yuthavong;Bhinyo Panijpan
Adisorn Ratanaphan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The existence of retinol binding protien in rat liver lysosome
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pichit Tosukhowong;Prasert Sobhon;Bhinyo Panijpan;Vichai Boonsaeng;Prayad Komaratat
Thararat Supasiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Spring greens peroxidase and its applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pichit Tosukhowong
Xiaoyan, Xie, 1957-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural analysis of jack fruit lectin
มหาวิทยาลัยมหิดล
Montri Chulavatnatol;Jisnuson Svasti;Vichai Boonsaeng;Bhinyo Panijpan
Wanwisa Srisukh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of chemical modification on the enzyme activity and stability of bromoperoxidase from a Thai seaweed
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Vithaya Meevootisom
Jirasak Kongkiattikajorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-based game instructional unit to teach aggressive and courting behaviors of fighting fish
มหาวิทยาลัยมหิดล
Namkang Sriwattanarothai;Bhinyo Panijpan;Piyachat Jittam
Tadsanai Jeenthong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Piyachat Jittam
Title Creator Type and Date Create
Development of an STS-based learning unit on biocontrol for secondary school students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Watcharee Ketpichainarong;Piyachat Jittam;Sutha Luealamai
Kanrawee Pewnim
วิทยานิพนธ์/Thesis
Guided-inquiry units on factors affecting chemical reaction rate for secondary students and pre-service teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Pintip Ruenwongsa;Piyachat Jittam;Ekasith Somsook
Usa Jeenjenkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-based game instructional unit to teach aggressive and courting behaviors of fighting fish
มหาวิทยาลัยมหิดล
Namkang Sriwattanarothai;Bhinyo Panijpan;Piyachat Jittam
Tadsanai Jeenthong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,825
รวม 7,825 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 24,717 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 13 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
รวม 24,739 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101