แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
การวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นของวิชาภาษาอังกฤษสำหรับวิศวกรรมชีวการแพทย์ กรณีศึกษาของนักศึกษาไทยในระดับปริญญาตรี

LCSH: English language -- Study and teaching -- Specific purposes.
LCSH: Academic writing -- Study and teaching -- Thailand.
LCSH: Biomedical engineering.
LCSH: Needs assessment.
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้ใช้ทฤษฎีการวิเคราะห์ความต้องการจำเป็นเพื่อทราบความต้องการจำเป็นในการใช้ ภาษาอังกฤษของนักศึกษาไทย สาขาวิศวกรรมชีวการแพทย์ ระดับปริญญาตรี วัตถุประสงค์งานวิจัยเพื่อระบุความต้องการจำเป็นในการใช้ภาษาอังกฤษของนักศึกษา และเพื่อทราบถึงความคาดหวังของกลุ่มผู้ที่เกี่ยวข้องเพื่อ นำไปพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษสำหรับวิศวกรรมชีวการแพทย์ งานวิจัยนี้เป็นกรณีศึกษาซึ่งเก็บข้อมูลจากสาขาวิศวกรรมชีวการแพทย์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ของมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในประเทศไทย ประชากรที่ใช้ศึกษา มีทั้งหมด 5 กลุ่ม ได้แก่ (1) นักศึกษาปริญญาตรีสาขาวิศวกรรมชีวการแพทย์ จำนวน 54 คน (2) ประธานหลักสูตร จำนวน 1 คน (3) อาจารย์ผู้สอนวิชาเอก สาขาวิศวกรรมชีวการแพทย์ จำนวน 5 คน (4) อาจารย์ผู้สอนวิชา ภาษาอังกฤษ จำนวน 1 คน และ (5) ผู้ใช้บัณฑิต จำนวน 6 คน เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยได้แก่ แบบสอบถาม การสัมภาษณ์กลุ่ม และการสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง โดยใช้แบบสอบถามและการสัมภาษณ์กลุ่มสำหรับเก็บข้อมูล จากกลุ่มนักศึกษา และใช้การสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างใช้สำหรับเก็บข้อมูลเชิงลึกจากกลุ่มบุคลากรทางการศึกษา และกลุ่มผู้ใช้บัณฑิต ผลวิจัยพบว่า (1) นักศึกษาและบุคลากรทางการศึกษาระบุว่าทักษะภาษาอังกฤษทุกทักษะ มีความสำคัญ แต่ทักษะการพูดภาษาอังกฤษสำคัญที่สุดโดยเฉพาะการพูดนำเสนอแบบปากเปล่า ส่วนทักษะภาษาอังกฤษที่เป็นปัญหามากที่สุดคือทักษะการเขียนบทความวิชาการ (2) บุคลากรทางการศึกษา คาดหวังให้นักศึกษามีศักยภาพในการพูดและการเขียนภาษาอังกฤษ (3) ผู้ใช้บัณฑิตส่วนใหญ่ต้องการให้บัณฑิต มีศักยภาพในการสื่อสารภาษาอังกฤษทุกทักษะอย่างมีประสิทธิภาพ รวมไปถึงทักษะการอ่านคู่มือภาษาอังกฤษ การศึกษาครั้งนี้ได้แนะนำข้อเสนอแนะเพื่อการพัฒนารายวิชาภาษาอังกฤษสำหรับวิศวกรรมชีวการแพทย์ โดยควรออกแบบให้เป็นวิชาภาษาอังกฤษเชิงวิชาการที่มีเนื้อหาเกี่ยวกับวิทยาศาสตร์และวิศวกรรมศาสตร์ นอกจากนี้ควรออกแบบกิจกรรมในห้องเรียนให้สอดคล้องกับความต้องการของนักศึกษาและตรงกับ ความจำเป็นของการใช้ภาษาในสถานการณ์เป้าหมาย
Abstract: This study employed the Needs Analysis theory to investigate the actual English language needs of Thai undergraduate Biomedical Engineering students. The study aimed to identify the English needs of the students and expectations from all relevant parties in order to develop English courses for Biomedical Engineering. This study was a case study for which a survey was conducted at the Biomedical Engineering Department, Faculty of Engineering, of a particular university in Thailand. The participants consisted of (1) 54 Thai undergraduate Biomedical Engineering students, (2) the program chair, (3) five subject teachers, (4) an English teacher, and (5) six stakeholders from different organizations. Three research instruments were used in data collection: a questionnaire, focus group interviews, and semi-structured interviews. The questionnaire was used for collecting quantitative data from students. Focus group interviews were used to follow up data from the students. Semistructured interviews were used for gathering in-depth data from academic staff and stakeholders. Statistical methods and content analysis were used for interpreting the results. The findings were (1) students and academic staff stated that all English skills were necessary; however, English speaking skills, especially oral presentation, were the most important while the most problematic skill was writing essays and academic papers for journals; (2) academic staff expected students to be highly competent in speaking and writing English; and (3) stakeholders required graduates to be proficient in all English communication skills and reading English manuals. The study suggests that English courses should focus on academic English with course content mainly based on science and engineering. Class activities should be designed to match the students’ desires and to meet the language needs in target situations
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2014
Modified: 2019-09-27
Issued: 2019-09-27
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S271n 2014
eng
Spatial: Thailand.
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5436371.pdf 1.05 MB12 2024-09-24 17:40:58
ใช้เวลา
0.272789 วินาที

Sawapat Techapun.
Title Contributor Type
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sawapat Techapun.
Singhanat Nomnian
Sumittra Suraratdecha
วิทยานิพนธ์/Thesis
Singhanat Nomnian
Title Creator Type and Date Create
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural representations in English language textbooks used in multicultural classrooms ‪: a case study of a primary school in Samut Sakhon province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Theeraphong Boonrugsa
Kulthida Saemee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sumittra Suraratdecha
Title Creator Type and Date Create
An investigation into the relationship between students' attitudes toward English Language Learning (ELL) and parental involvement toward ELL in an English program for mathayom suksa 1 : a case study of Yothinburana School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha
Kwankamon Praipraew
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students'perception toward regular and English programs : a case study of Muttayomwatnairong school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa
Pornnapat Thaptim-On
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student's motivation and attitude towards learning Thai : a case of students in Mathayom Suksa 3, Prapathom Withayalai School, Nakorn Pathom
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sukhuma-Vadee Khamhiran;Lakana Daoratanahong;Sumittra Suraratdecha
Panyaphat Piam-O-Pad
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis on academic English writing of masters students at Thonburi University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Usama Sangserm
วิทยานิพนธ์/Thesis
A perception of Thai EFL teachers towards intercultural competence teaching : a study of secondary schools in Chiang Mai province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Kanopporn Wonggarasin
Weowan Budharugsa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Request and politeness strategies in Burmese
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sujaritlak Deepadung;Sumittra Suraratdecha;Jenny Mathias
Ampika Rattanapitak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Attitudes towards world englishes of undergraduate students in international programs of tourism and hospitality management in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Theeraphong Boonrugsa;Sunida Siwapathomchai
Benjawan Rungruangsuparat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of business Korean as a specific language course for Thai students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Kunlaya Sai-Ngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
An analysis of secondary students' needs, wants, and problems toward Japanese language course of Nawamintharachinuthid Horwang Nonthaburi school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn;Theeraphong Boonrugsa
Parichart Thongruangsuksai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A seamantic analysis of extended meaning in Mlabri body-part terms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Isara Choosri;Sophana Srichampa;Sumittra Suraratdecha
Amonrat Rattanawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language speaking anxiety of Thai visually impaired female students at a Rehavilitation and Vocational Training Center for blind women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Pawaris Petchan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English for biomedical engineering students a case study of Thai undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Sawapat Techapun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
English vocabulary knowledge and vocabulary learning strategies of Thai undergraduate students in a science program
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Muthita Chinpakdee.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study on developmental process of communicative English courses in one world-class standard school
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Kanyaporn Leesamphandh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Cultural diversity in English textbooks at a Thai primary education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Singhanat Nomnian;Sumittra Suraratdecha
Rapeerat Srithi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for medical students with a view to AEC mobility : a case study of a University in Northeastern Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Issariyapond Woragittanont.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Needs analysis of English skills for professional nurse : the context of ASEAN economic community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Songsri Soranastaporn
Oraphan Ritman.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai pronouns as interpersonal resources signifying 'Involvement' and 'Attitude'
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pattama Patpong;Amon Saengmanee;Sumittra Suraratdecha
Pichai Uckaradejdumrong.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Willingness to communicate in English among undergraduate students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Natthapong Chanyoo
Pichaporn Puntularb
วิทยานิพนธ์/Thesis
English lexical knowledge and vocabulary learning strategies ‪: a case study of pre-service English teachers in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sumittra Suraratdecha;Kanopporn Wonggarasin
Alongkorn Achawabool
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 24
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,165
รวม 3,189 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,262 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 84 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 37 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 6 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 69,402 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48