แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
กลไกการเชื่อมโยงระหว่างความเชื่อและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาของนักศึกษาไทยระดับปริญญาตรีที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ โมเดลสมการโครงสร้าง

Abstract: This study aimed at 1) examining English achievement levels of Thai EFL undergraduate students, 2) describing their beliefs, attitudes, motivation and language learning strategies, and 3) exploring the causal relationships among beliefs, attitudes, motivation, language learning strategies, and language achievement. The total of 848 participants enrolling in two foundation English courses at Prince of Songkla University (PSU), Surat Thani Campus were included. The instruments comprised Achievement Tests and a set of questionnaire. The findings revealed that most participants were less proficient learners. Their problematic points were limited vocabulary and grammatical knowledge, misspelling, and mispronunciation. They believed that vocabulary, culture, grammar and translation knowledge, including learning in English-speaking countries were very important in English learning. Beliefs, thus, seem to be essential foundation for their language learning. However, most of them did not believe that they had special abilities to learn a foreign language. They expressed their positive attitudes toward English-speaking people and teachers, but did not do so toward English courses. They realized the importance of English in terms of integrative and instrumental orientation. The participants reflected their anxiety in English use and English class. They only expected themselves to do simple tasks/activities. They held high motivational intensity, but did not show their full attention nor great persistence in learning. Moreover, the participants were moderate strategy users. With SEM technique, the two achievement models showed that attitudes, self-efficacy and motivational behavior were mediators causally linking the beliefs and achievement, and all the path coefficients were statistically significant, except the one from language learning strategies to achievement. The models fitted to the data well.
Abstract: งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ตรวจสอบระดับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาษาของนักศึกษาไทยระดับปริญญาตรีที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ 2) อธิบายความเชื่อเกี่ยวกับ การเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ ทัศนคติ แรงจูงใจ และกลยุทธ์ในการเรียนภาษาของนักศึกษา และ 3) ตรวจสอบความสัมพันธ์เชิงเหตุและผลของตัวแปรด้านความเชื่อ ทัศนคติ แรงจูงใจ กลยุทธ์ ในการเรียนภาษา และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาจำนวน 848 คนที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาพื้นฐานภาษาอังกฤษในสองรายวิชาที่มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎร์ธานี เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลประกอบด้วยข้อสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบสอบถาม ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนอยู่ในระดับต่ำ ปัญหาที่พบคือ มีข้อจำกัดของความรู้ทางด้านคำศัพท์ ไวยากรณ์ การสะกดคำและการออกเสียง กลุ่มตัวอย่างมีความเชื่อว่า ความรู้ทางด้านคำศัพท์ วัฒนธรรม ไวยากรณ์ การแปล รวมถึงการเรียนรู้ ในประเทศที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นสิ่งสำคัญมากในการเรียนรู้ภาษา ดังนั้นความเชื่อจึงเป็นพื้นฐานสำคัญในการเรียนภาษา แต่ส่วนใหญ่ไม่เชื่อว่าตนเองมีความสามารถพิเศษในการเรียนรู้ภาษาต่างประเทศ กลุ่มตัวอย่างแสดงทัศนคติในเชิงบวกต่อคนที่ใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาแม่และอาจารย์ผู้สอน ยกเว้นต่อรายวิชาภาษาอังกฤษ นอกจากนี้ยังตระหนักถึง ความสำคัญของภาษาอังกฤษในเชิงบูรณาการตนเองเข้ากับสังคมของกลุ่มเป้าหมาย และเชิงเครื่องมือเพื่อให้ตนบรรลุเป้าหมาย กลุ่มตัวอย่างแสดงความวิตกกังวลในการใช้ภาษาอังกฤษและในชั้นเรียน มีความคาดหวังทางสมรรถนะที่จะทำกิจกรรมง่ายๆ ได้ กลุ่มตัวอย่างมีความเข้มข้นของแรงจูงใจค่อนข้างสูงแต่ไม่แสดงความตั้งใจและความต่อเนื่องอย่างเต็มที่ในการเรียน นอกจากนี้ยังเป็นผู้ใช้กลยุทธ์ในการเรียนรู้ภาษาในระดับกลาง เทคนิคโมเดลสมการโครงสร้างแสดงให้เห็นว่าทัศนคติ การรับรู้ความสามารถของตน และพฤติกรรมที่ได้รับแรงจูงใจเป็นตัวกลางที่ดีที่ เชื่อมโยงอย่างเป็นเหตุและผลระหว่างความเชื่อเกี่ยวกับการเรียนรู้ภาษาและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ค่าสัมประสิทธิ์ของเส้นอิทธิพลระหว่างตัวแปรเหล่านี้มีนัยสำคัญทางสถิติ ยกเว้นเส้นอิทธิพลระหว่างกลยุทธ์การเรียนรู้ภาษาและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เมื่อพิจารณาความกลมกลืนของโมเดลพบว่าโมเดลทั้งสองมีระดับความกลมกลืนดีกับข้อมูลเชิงประจักษ์
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2016
Modified: 2019-08-29
Issued: 2019-08-29
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58101
eng
Spatial: Thailand
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5487835920[1].pdf 6.31 MB12 2024-02-22 10:54:03
ใช้เวลา
0.038325 วินาที

Urairat Adithepsathit
Title Contributor Type
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Urairat Adithepsathit
Jirada Wudthayagorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Beliefs about english language learning, attitudes and motivation of undergraduate students of Prince of Songkla University, Surat Thani Campus
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี
Urairat Adithepsathit;Jirada Wudthayagorn

บทความ/Article
Jirada Wudthayagorn
Title Creator Type and Date Create
DEVELOPMENT AND VALIDATION OF THE ACADEMIC COLLOCATIONAL COMPETENCE TEST FOR EFL UNIVERSITY STUDENTS: AN APPLICATION OF THE ARGUMENT-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Apichat Khamboonruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
AN INVESTIGATION OF THE MEDIATORS BETWEEN VOCABULARY SIZE AND READING COMPREHENSION OF FIRST-YEAR UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Penprapa Mungkonwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
MECHANISMS LINKING BELIEFS AND LANGUAGE ACHIEVEMENT OF THAI EFL UNDERGRADUATE STUDENTS A STRUCTURAL EQUATION MODEL
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Urairat Adithepsathit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects Of English Accented Speeches, Specific Content Knowledge, And Test-taking Strategies On Listening Comprehension Of High And Low Efl Achievers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Pornchanok Sukpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
English language assessment policy and agency of English teachers in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn;Chatraporn Piamsai
Benjamas Dhammarungruang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving EFL undergraduate students\' English speaking skill through dynamic assessment
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Prathana Siwathaworn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of portfolio in assessing English writing ability of Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Kritsada Punyapratheep
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of beliefs, attitudes, and motivation toward English language learning among Thai and Chinese undergraduates in different study programs
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Jirada Wudthayagorn
Lu Geng Sun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,262
รวม 3,282 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 176,421 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 642 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 450 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 47 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 42 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 8 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 177,615 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48