แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

THE ACQUISITION OF L2 ENGLISH NON-NULL ARGUMENTS BY L1 THAI LEARNERS
การรับอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูปในภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่สองโดยผู้เรียนชาวไทยที่ใช้ภาษาไทยเป็นภาษาแรก

LCSH: English language -- Usage
LCSH: English language -- Study and teaching
Abstract: The study explored the acquisition of L2 English non-null arguments by L1 Thai learners, i.e. whether they were able to recognize sentences with null arguments and produce sentences with non-null arguments. Null arguments in Thai can appear in almost any sentential positions and the use of null pronouns in Thai are more preferable than the use of their overt counterparts, while arguments in the English formal register are not allowed to be omitted at all. It is therefore worthwhile investigating whether L1 Thai learners of L2 English can reject English sentences with null arguments and supply overt arguments in the ungrammatical sentences. Based on Markedness Differential Hypothesis (MDH), it is hypothesized that Thai learners have difficulty acquiring L2 English non-null arguments since argument dropping is unmarked while argument retention is marked. The study employed three variables which presumably affected the acquisition, namely animacy, clause types, and prepositional phrases (PPs). A grammaticality judgment task (GJT) and a Thai-English dialogue translation task (DTT) were administered to 31 intermediate and 31 advanced undergraduate L1 Thai students. The results from the GJT suggested that sensitivity to recognize null arguments increased with higher proficiency, whereas those from the DTT showed that both groups met the acquisition criterion of 80%. Paired-samples t-tests were performed to determine whether the three variables affected the acquisition. As for the intermediate group, it was found that clause types and PPs affected their judgments in the GJT, while animacy influenced their production in the DTT, adhering to an alignment of the universal animacy hierarchy and a reduction scale. It is proposed that perceptual saliency could account for the intermediate participants’ preference for null embedded subjects over null matrix subjects and that the lack of argument/adjunct knowledge could account for the intermediate participants’ preference for null object sentences followed by a PP over null object sentences without a PP following. As for the advanced group, it was found that clause types affected their judgments in the GJT. It is proposed that informal styles of communication influenced the advanced participants’ preference for null matrix subjects. It was also found that situation types of verbs affected the advanced group’s judgment on null object sentences. That is, they tended to omit objects of stative verbs more frequently than those of dynamic verbs, which was probably due to the fact that arguments of a dynamic verb are more salient than those of a stative one. In addition, the asymmetrical pattern of recognition and production can probably be accounted for by transfer of training.
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาการรับอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูปในภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่สองโดยผู้เรียนชาวไทยที่ใช้ ภาษาไทยเป็นภาษาแรก กล่าวคือ พวกเขาสามารถตระหนักรู้และแก้ไขประโยคที่มีอาร์กิวเมนต์แบบอรูปและแต่งประโยคที่มีอาร์กิวเมนต์แบบปราฏรูปได้หรือไม่ อาร์กิวเมนต์แบบอรูปในภาษาไทยสามารถปรากฏได้แทบทุกตำแหน่งในประโยค อีกทั้งการใช้อาร์กิวเมนต์แบบอรูปเป็นที่นิยมกว่าแบบไม่อรูปในภาษาไทย ทว่าอาร์กิวเมนต์ในทำเนียบภาษาอังกฤษมาตรฐานไม่สามารถละได้เลย ด้วยเหตุนี้ งานวิจัยนี้จึงสำรวจว่าผู้เรียนชาวไทยที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่สองสามารถปฏิเสธประโยคที่มีอาร์กิวเมนต์แบบอรูปและเติมอาร์กิวเมนต์แบบปราฏรูปในประโยคที่ผิดไวยากรณ์ลักษณะดังกล่าวได้หรือไม่ สืบเนื่องจากสมมติฐานความแตกต่างเชิงแปลกเด่น (MDH) ผู้วิจัยตั้งสมมติฐานว่าผู้เรียนชาวไทยมีอุปสรรคในการรับอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูปในภาษาอังกฤษเป็นภาษาที่สองเนื่องจากการละอาร์กิวเมนต์มีความแปลกเด่นน้อยกว่าในขณะที่การคงรูปอาร์กิวเมนต์มีความแปลกเด่นมากกว่า งานวิจัยใช้ตัวแปรสามประเภทที่คาดว่าจะส่งผลต่อการรับอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูป คือ ความมีชีวิตของสรรพนาม ประเภทของอนุพากย์ และบุพบทวลี ผู้วิจัยให้นักศึกษารับดับปริญญาตรีที่มีสมิทธิภาพภาษาอังกฤษระดับกลาง 31 คน และระดับสูง 31 คน ทำแบบทดสอบตัดสินความถูกต้องทางไวยากรณ์และแบบทดสอบแปลบทสนทนาไทย-อังกฤษ ผลการวิจัยจากแบบทดสอบตัดสินความถูกต้องทางไวยากรณ์บ่งชี้ว่าความสามารถในการตระหนักรู้อาร์กิวเมนต์แบบอรูปสอดคล้องกับสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่เพิ่มขึ้น ส่วนผลการวิจัยจากแบบทดสอบแปลบทสนทนาไทย-อังกฤษบ่งชี้ว่าผู้เรียนทั้งสองกลุ่มผ่านเกณฑ์การรับภาษา 80 เปอร์เซ็นต์ การทดสอบความแตกต่างของค่ากลางของสองประชากรแบบไม่อิสระถูกนำมาใช้เพื่อพิจารณาว่าตัวแปรทั้งสามชนิดส่งผลต่อการรับอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูปหรือไม่ ผู้วิจัยพบว่าประเภทของอนุพากย์และบุพบทวลีส่งผลต่อการตัดสินความถูกต้องทางไวยากรณ์ของผู้เรียนที่มีความรู้ภาษาอังกฤษระดับกลาง ในขณะที่ความมีชีวิตของสรรพนามส่งผลต่อการแปลประโยคในแบบทดสอบแปลบทสนทนาไทย-อังกฤษ ซึ่งเป็นไปตามลำดับความมีชีวิตของสรรพนามสากลและลำดับการลดรูป ผู้วิจัยเสนอว่าความเด่นด้านการรับรู้เป็นปัจจัยทำให้ผู้ทดลองกลุ่มนี้ตระหนักรู้ประธานในอนุพากย์หลักได้ดีกว่าในอนุพากย์ซ้อน และการขาดความรู้ด้านอาร์กิวเมนต์และส่วนขยายรวมส่งผลให้พวกเขายอมรับกรรมอรูปที่ตามด้วยบุพบทวลีมากกว่าที่ไม่มีบุพบทวลีตามหลัง ในส่วนของผู้ทดลองที่มีสมิทธิภาพภาษาอังกฤษระดับสูง ผู้วิจัยพบว่าประเภทของอนุพากย์ส่งผลต่อการตัดสินความถูกต้องทางไวยากรณ์ของพวกเขา ผู้วิจัยเสนอว่าการสื่อสารแบบไม่เป็นทางการส่งผลให้พวกเขาละประธานในอนุพากย์หลัก ผู้วิจัยยังพบว่าประเภทสถานการณ์ของกริยาส่งผลต่อการตระหนักรู้ประโยคที่มีการละกรรมของผู้ทดลองกลุ่มนี้อีกด้วย กล่าวคือ พวกเขามีแนวโน้มที่จะละกรรมของกริยาแสดงสภาวะมากกว่ากรรมของกริยาแสดงอาการ ซึ่งอาจเป็นเพราะอาร์กิวเมนต์ของกริยาแสดงอาการมีความเด่นกว่าอาร์กิวเมนต์ของกริยาแสดงสภาวะ นอกจากนี้ ผู้วิจัยยังเสนอว่ารูปแบบอสมมาตรระหว่างภาวะการรับรู้และการผลิตอาร์กิวเมนต์แบบไม่อรูปอาจเกิดจากการถ่ายโอนจากการเรียน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2015
Modified: 2562-08-13
Issued: 2019-08-13
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50085
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: English
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5680171722.pdf 2.11 MB1 2024-05-06 15:25:14
ใช้เวลา
0.02137 วินาที

Itsara Namtapi
Title Contributor Type
THE ACQUISITION OF L2 ENGLISH NON-NULL ARGUMENTS BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Itsara Namtapi
Nattama Pongpairoj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nattama Pongpairoj
Title Creator Type and Date Create
VARIABLE PRODUCTION OF ENGLISH PAST TENSE MARKING BY L1 THAI LEARNERS: AN APPLICATION OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Montira Khumdee
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF ENGLISH RESTRICTIVE AND NON-RESTRICTIVE RELATIVE CLAUSES BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Atipong Amornwongpeeti
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF L2 ENGLISH NON-NULL ARGUMENTS BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Itsara Namtapi
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION ORDER OF L2 ENGLISH INFINITIVE AND GERUND COMPLEMENTS BY L1 THAI LEARNERS A USAGE-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Raksina Keawchaum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Target-like syntactic representations of L1 Thai learners a case of L2 English number agreement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Nattama Pongpairoj;Raksangob Wijitsopon
Thanaphan Thapthimhin
วิทยานิพนธ์/Thesis
L2 ACQUISITION OF WH-OPERATOR MOVEMENT IN ENGLISH OPEN INTERROGATIVES BY L1 THAI LEARNERS A CASE OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Pairoj Kunanupatham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Avoidance of the use of English participial reduced relative clauses among L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of a cooperative corpus consultation to promote the acquisition of adjective + preposition collocations among L1 Thai learners of English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supaporn Kulsitthiboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Variability of English past tense morphology by L1 Thai and L1 French learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chariya Prapobratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of Translation of Relative Clauses from English into Thai and from Thai into English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Nattharath Leenakitti
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of input frequency on the acquisition of English adjectival suffixes by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chalit Chiarakiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Y1 and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Systematicity of L1 Thai Learners\' L2 English Interlanguage of \'Wish-Clauses\'
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Rawisiree Suteerapongsit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Interlanguage pragmatics: an investigation of pragmatic transfer in responses to English tag questions by l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Wattana Wattananukij
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of corpus consultation to enhance the acquisition of l2 English infinitive and gerund complements among low English proficiency l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Passaraporn Suriyapee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural Priming and the Acquisition of English Dative Constructions by L1 Thai Learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Jaturaporn Kongbang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English reported questions by L1 Thai learners: interlingual and intralingual factors
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chutima Jantarit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of working memory on structural competition in processing English present tense morphology by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Sonthaya Rattanasak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of salience and working memory on L2 processing of english relative clauses with past participles and past participial reduced relative clauses by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of structural priming and lexical residual activation on the acquisition of the English noun + relative clause by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Xueli Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Yi and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English irregular past tense morphology by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Tingting Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the substitutions of English articles by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Yuhan Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 18
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,991
รวม 3,009 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 72,091 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 87 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 47 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 12 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 7 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 72,247 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.132
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48