แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Teachers' and undergraduate students attitudes toward learning about the target-language culture and cultural content included in an EFL textbook
ทัศนคติของอาจารย์และนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีต่อการเรียนรู้เกี่ยวกับวัฒนธรรม และเนื้อหาทางวัฒนธรรมของภาษาเป้าหมายในหนังสือประกอบการเรียน ภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ

Organization : King Mongkut's University of Technology North Bangkok. Faculty of Applied Arts
Email : tiwaporn.k@arts.kmutnb.ac.th
LCSH: LANGUAGE AND CULTURE
LCSH: ENGLISH LANGUAGE -- STUDY AND TEACHING
LCSH: INTERCULTURAL COMMUNICATION
ThaSH: COLLEGE TEACHERS -- ATTITUDES
ThaSH: STUDENTS -- ATTITUDES
Abstract: This study investigates Thai EFL teachers’and undergraduate students’ attitudes toward learning about the target-language cultural content included in an EFL textbook used in a foundation English course. Thirteen Thai EFL teachers and 238 undergraduate students participated in the study. Data were collected using an EFL textbook, questionnaires, and semi-structured interviews. The findings from the EFL textbook analysis showed that the tasks on the target-language cultural content were most frequently presented in the analyzed EFL textbook. With respect to the cultural themes included in the textbook, the findings revealed that 12 cultural themes under big “C” or “visible” culture and little “c” or “invisible” culture were discovered in most tasks of the textbook. The top-five themes found in the textbook were “lifestyles”, followed by “certain knowledge”, “values”, “customs”, “education”, and “hobbies”. In addition, the analysis of the questionnaires revealed that there was no significant difference between the teachers’ and students’ attitudes toward learning about the target-language cultural content in the EFL textbook used in the foundation English course. Regarding the analysis of the semi-structured interviews, it was found that both teachers and students indicated that learning about the target-language culture was important and necessary for their English learning and usage.
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติของอาจารย์และนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีต่อการเรียนรู้กี่ยวกับเนื้อหาทางวัฒนธรรมของภาษาเป้าหมายในหนังสือประกอบการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่ใช้ในวิชาภาษาอังกฤษพื้นฐาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในงานวิจัยคือ อาจารย์ชาวไทยที่สอนวิชาภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ จำนวน 13 คน และนักศึกษาระดับปริญญาตรี จำนวน 238 คน โดยเก็บข้อมูลจากการวิเคราะห์หนังสือประกอบการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ 1 ฉบับ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง ผลการวิเคราะห์หนังสือประกอบการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ พบว่า หนังสือประกอบการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศที่ใช้วิเคราะห์ในการวิจัยนี้ มีการนำเสนอกิจกรรมการเรียนรู้เกี่ยวกับเนื้อหาทางวัฒนธรรมของภาษาเป้าหมายมากที่สุด และมีการนำเสนอหัวข้อ ทางด้านวัฒนธรรมบิ๊กซี (big “C”) หรือวัฒนธรรมที่มองเห็นได้ชัด และวัฒนธรรมลิตเติ้ลซี (little “C”) หรือวัฒนธรรมที่มองเห็นได้ไม่ชัด รวมทั้งหมด 12 หัวข้อ โดยหัวข้อทางวัฒนธรรมที่มีการนำเสนอมากที่สุด 5 อันดับ เรียงจากมากไปน้อย ได้แก่ รูปแบบการดำเนินชีวิต ความรู้เฉพาะเรื่อง ค่านิยม การศึกษา และงานอดิเรก นอกจากนั้นผลการวิเคราะห์แบบสอบถามพบว่าทัศนคติของอาจารย์และนักศึกษาระดับปริญญาตรีที่มีต่อการเรียนรู้เกี่ยวกับเนื้อหาทางวัฒนธรรมของภาษาเป้าหมายในหนังสือ ประกอบการเรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ ในส่วนผลการวิเคราะห์การสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง พบว่า อาจารย์และนักศึกษาคิดว่าการเรียนรู้เกี่ยวกับวัฒนธรรมของภาษาเป้าหมายมีความสำคัญและจำเป็นต่อ การเรียนรู้และการใช้ภาษาอังกฤษ
King Mongkut's University of Technology North Bangkok. Central Library
Address: Bangkok
Email: library@kmutnb.ac.th
Created: 2018
Modified: 2561-11-29
Issued: 2018-11-29
บทความ/Article
application/pdf
BibliograpyCitation : วารสารวิชาการศิลปศาสตร์ประยุกต์. ปีที่ 11, ฉบับที่ 1 ‪(ม.ค.-มิ.ย. 61)‬, หน้า 2-17
eng
©copyrights King Mongkut's University of Technology North Bangkok
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 art_61_110101.pdf 485.3 KB9 2020-08-03 12:48:54
ใช้เวลา
0.038937 วินาที

Tiwaporn Kongsom
Title Contributor Type
The impact of teaching communication strategies on English speaking of engineering undergraduates
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Tiwaporn Kongsom
King Mongkut's University of Technology North Bangkok
งานวิจัย/Research report
Enhancing EFL learner's oral communication through communication strategy-based instruction
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Tiwaporn Kongsom

บทความ/Article
Teachers' and undergraduate students attitudes toward learning about the target-language culture and cultural content included in an EFL textbook
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Tiwaporn Kongsom

บทความ/Article
Mapping the K-StEP test scores to the TOEIC test scores based on the common European framework of reference (CEFR)
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Ngamthip Wimolkasem.;Tiwaporn Kongsom.;Supalak Nakhornsri.;Pongpat Pantanahiran.;Thanyaporn Sangwirach.;Challika Mahaphuntong.;Korakot Kamkaew.;Valaikorn Charoensuk.;Ponsawan Suphasri.

บทความ/Article
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,360
รวม 2,381 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 65,325 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 4 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 65,440 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.48