Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารญาณของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียน และเปรียบเทียบความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารญาณของเด็กปฐมวัยก่อนและหลังการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ เด็กนักเรียนชาย-หญิง อายุ 5-6 ปี ที่กำลังศึกษาอยู่ชั้นอนุบาลปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2555 ของศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก วัดมหาวนาราม สังกัดสำนักการศึกษา เทศบาลนครอุบลราชธานี จำนวน 1 ห้องเรียน 20 คน ซึ่งได้มาโดยการสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แผนการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียน และแบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัย 2 ชุด เป็นแบบเลือกตอบ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.85 และแบบทดสอบเชิงสถานการณ์ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.82 สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสถิติค่าทีแบบไม่อิสระ (dependent t-test) ผลการวิจัยพบว่า1. ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียน อยู่ในระดับดี ทั้งในภาพรวมและรายด้านได้แก่ ด้านการเชื่อมโยง ด้านการตีความ ด้านการวิเคราะห์ ด้านการตัดสินใจ ส่วนด้านการประยุกต์ใช้อยู่ในระดับปานกลางความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยหลังการจัดประสบการณ์สูงกว่าก่อนการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้งในภาพรวมและรายด้าน2) ความสามารถในการคิดอย่างมีวิจารณญาณของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์จากขี้ผึ้งและเทียนสูงกว่าการจัดประสบการณ์ด้วยกิจกรรมการประดิษฐ์แบบอิสระ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้งภาพรวมและรายด้าน
The purposes of this research were 1) to study critical thinking ability of young children experienced through the craft activity of beeswax and candle and 2) to compare the critical thinking ability of young children between before and after learning through experience of beeswax and candle activity. The sample were 20 boys and girls, 5-6 years old, studying in the third year of kindergarten in the second semester of the academic year 2012, at Watmahavanararm Child Development Center, under the Department of Education Administration, Ubol Rachathani City Municipality. The sample were selected by multi-stage random sampling. The instruments used in this research were lesson plans of experience through the craft activities of beeswax and candle and two tests of critical thinking of young children, multiple choices which the reliability was 0.85 and a situation test which the reliability was 0.82. The sytatistics used to analyze the data were mean, standard deviation and hypothesis testing was analyzed by dependent t-test.The findings were as follows: 1) The level of critical thinking ability of young children experienced through the craft activities of beeswax and candle was good in overall and in each aspect : connection, interpretation, and analysis and decision making. The aspect of application was fair. 2) The critical thinking ability of young children learning the experience of beeswax and candle activity after the experiment was higher than that before the experiment at the level of statistical significant .05 in overall and in each aspect aspect.
หัวเรื่อง การคิดอย่างมีวิจารณญาณ--วิทยานิพนธ์.
ความคิดและการคิด--การศึกษาและการสอน--วิทยานิพนธ์.
กิจกรรมการเรียนการสอน--การศึกษาขั้นปฐมวัย--วิทยานิพนธ์.
กิจกรรมการเรียนการสอน--วิทยานิพนธ์.
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน--วิทยานิพนธ์.
การสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง--วิทยานิพนธ์.
การศึกษาขั้นปฐมวัย--กิจกรรมการเรียนการสอน--วิทยานิพนธ์
ผู้แต่งเพิ่มเติม ฐิติพร พิชญกุล. ประธานที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์.
Abstract:
The purposes of this research were 1) to study critical thinking ability of young children experienced through the craft activity of beeswax and candle and 2) to compare the critical thinking ability of young children between before and after learning through experience of beeswax and candle activity. The sample were 20 boys and girls, 5-6 years old, studying in the third year of kindergarten in the second semester of the academic year 2012, at Watmahavanararm Child Development Center, under the Department of Education Administration, Ubol Rachathani City Municipality. The sample were selected by multi-stage random sampling. The instruments used in this research were lesson plans of experience through the craft activities of beeswax and candle and two tests of critical thinking of young children, multiple choices which the reliability was 0.85 and a situation test which the reliability was 0.82. The sytatistics used to analyze the data were mean, standard deviation and hypothesis testing was analyzed by dependent t-test.The findings were as follows: 1) The level of critical thinking ability of young children experienced through the craft activities of beeswax and candle was good in overall and in each aspect : connection, interpretation, and analysis and decision making. The aspect of application was fair. 2) The critical thinking ability of young children learning the experience of beeswax and candle activity after the experiment was higher than that before the experiment at the level of statistical significant .05 in overall and in each aspect aspect.